Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون در سطح ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان طرح کنترل بیولوژیک آفات اجرا شده است.

اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، یوسف درخشان افزود: در سال جاری برنامه‌ریزی لازم برای کنترل بیولوژیک در سطح ۵۵۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی، ۱۵۰ هکتار مزارع پنبه و ۵۰ هکتار باغات انار استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح ۲۶ کیلوگرم زنبور تریکوگراما و ۶ میلیون زنبور براکون در این مزارع و باغات رهاسازی می شود.

این مقام مسئول یادآور شد: اعتبار این طرح ۲۸ میلیارد ریال و به صورت مشارکتی اجرا و ۵۵ درصد هزینه طرح بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال آن به صورت یارانه ای پرداخت می شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: یکی از بهترین روش‌های کنترل آفات، کنترل بیولوژیک خصوصا در محصولات تازه‌خوری و گلخانه‌ای می باشد که در آن از عوامل زنده و حشرات مفید برای کنترل حشرات خسارتزا استفاده می شود.

درخشان افزود: قزوین از استان‌های موفق در کنترل بیولوژیک درسطح کشور طی چهار سال اخیر است که هرسال در بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه‌فرنگی برای کنترل آفات کرم میوه و مینوز کنترل بیولوژیک با استفاده از دو نوع زنبور تریکوگراما و براکون که به صورت مصنوعی در انسکتاریوم تولید می شوند استفاده می‌شود که با این روش تعداد دفعات سمپاشی مزارع حداقل ۴ نوبت کاهش و محصول بدون باقیمانده آفت کش تولید می شود.

وی یادآور شد: از برنامه های این مدیریت این استفاده از آفت کش ها به عنوان آخرین روش و تنها در زمانی که سایر روشها در کنترل موثر نباشد.

گفتنی است؛ این طرح از اول تیر ماه در استان آغاز و تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید