Iranian Agriculture News Agency

مویدی تشریح کرد:

واحدهای الگویی کشاورزی پایدار در حوزه تالاب بختگان، ایجاد شد

سرپرست مدیریت ترویج و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای فاز نخست پروژه تعمیم دستاوردهای احیاء دریاچه ارومیه در حوزه تالاب بختگان خبر داد و گفت: این طرح با بهره گیری از راهبرد های مشارکتی توسعه کشاورزی پایدار در شرایط کم آبی، عملیاتی شده است.

 واحدهای الگویی کشاورزی پایدار در حوزه تالاب بختگان، ایجاد شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، معصومه مویدی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین این سازمان و معاونت محیط ‌زیست دریائی و تالاب ‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست و مجری ملی طرح حفاظت از تالاب ‌های ایران در سال گذشته، افزود: در چهار چوب تفاهم نامه مذکور به منظور استقرار کشاورزی پایدار 6 روستای پایلوت براساس شاخص های مدنظر انتخاب و اجرای طرح عملیاتی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هدف اصلی اجرای طرح، تعمیم تجارب به دست آمده از توانمند سازی بهره بردارن دریاچه ارومیه در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب و کاهش مصرف مواد شیمیایی صنعتی، در سطوح درون مزرعه ای، در روستاهای حوزه تالاب بختگان است، تصریح کرد: میزان آب مصرفی و نوع منبع آب در دسترس، تنوع محصولات باغی و زراعی، فاصله روستا تا تالاب، وجود شرکت ها و سمن ها و میزان مشارکت پذیری بهره برداران روستا از جمله شاخصه های انتخاب روستا های پایلوت بوده است.

وی با اشاره به اینکه روستا های منتخب با استعلام و نظر سنجی از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های ارسنجان، استهبان، نی ریز، بختگان و خرامه، از طریق واگذاری کار به شرکت ها و سمن های فعال در اطراف تالاب انتخاب شده اند، اضافه کرد: در این طرح، شرکت ها موظف بوده با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در روستاهای پایلوت، برنامه مدیریت مصرف آب و نهاده های کشاورزی را در مزارع یا باغ 15 کشاورز به صورت آزمایشی اجرا کنند.

مویدی با بیان اینکه در این طرح در مزرعه یا باغ سه نفر از کشاورزان تکنیک های مدیریت مصرف آب در طول یک سال زراعی با بهره گیری از دانش کارشناسان و محققان به صورت کار در مزرعه اجرا و با سایر کشاورزان به اشتراک گذاشته شده است، ابراز کرد: در 12 واحد از مزارع و باغات دیگر، کشاورزان تکنیک های مدیریت مصرف آب یا نهاده ها را به دلخواه و بر اساس نظر خود اجرا کردند.

به گفته وی؛ در فاز اول اجرای طرح، روستاهای قاسم و جزین از شهرستان بختگان، ماه فرخان و دامنه از شهرستان استهبان و روستاهای سرخ آباد و سنگ کر از شهرستان ارسنجان انتخاب شده بودند که 18 واحد الگویی پایش آب و 72 واحد الگویی تابعی در محصولات زراعی و باغی در این روستا ها راه اندازی شده است.

سرپرست مدیریت ترویج و آموزش سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اجرای سیستم آبیاری تحت فشار نواری در محصول ذرت و پنبه برای اولین بار در روستاهای ماه فرخان و دامنه شهرستان استهبان، اجرای کشت مکانیزه در پنبه با استفاده از بذکار و کاهش مصرف بذر از 70 به 20 کیلوگرم برای اولین بار در روستای دامنه را از نتایج اجرای طرح دانست.

او؛ برنامه ریزی های متنوع مدیریت مصرف آب در مزارع و باغ های الگویی با توجه به شرایط خاص هر واحد الگویی که منجر به صرفه جویی در مصرف آب از 10 تا 28 درصد شد و برنامه ریزی مدیریت پایدار خاک از طریق خاکورزی حفاظتی، مدیریت ماده آلی خاک و انجام آزمون خاک که منجر به کاهش 20 تا 50 درصدی مصرف کودهای شیمیایی در واحدهای الگویی شده است را به عنوان بخشی دیگر از دستاورد های مهم طرح عنوان کرد.

مویدی با اذعان به اینکه اجرای فاز نخست طرح باعث توسعه مبارزه تلفیقی با آفات، بیماری ها و علف های هرز و منجر به کاهش  15 تا 60 درصدی مصرف سموم شیمیایی در واحدهای الگویی شده است، افزود: فاز دوم طرح توسعه کشاورزی پایدار برای سال زراعی 1402- 1401جهت اجرا در ده روستای جدید و تداوم طرح در 6 روستای قدیمی برنامه ریزی شده است.

بازدید  میدانی از طرح توسط کارشناسان سازمان و محققات مرکز تحقیقات از طرح

 

برگزاری کارگاه های آموزشی

اجرای آبیاری نواری در ذرت (برای اولین بار در روستای دامنه)

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید