Iranian Agriculture News Agency

سرپرست سازمان امور عشایر ایران خبرداد:

اجرای طرح تولید قراردادی به مناسبت هفته دولت

سرپرست سازمان امور عشایر ایران از بررسی طرح تولید قراردادی به مناسبت هفته دولت خبر داد.

اجرای طرح تولید قراردادی به مناسبت هفته دولت

به گزارش خبرنگار ایانا، سیاوش احمدی میرقائد سرپرست سازمان امور عشایر ایران در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که در محل این سازمان برگزار شد، بیان کرد: ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر، هفته دولت و روز کارمند را گرامی می‌دارم و امیدوارم در این هفته که هفته طرح ارائه خدمات دولت به جامعه است، بتوانیم مسائل و مشکلات جامعه عشایری را مطرح کنیم و اطلاع‌رسانی خوبی در این خصوص برای این قشر انجام دهیم.

وی ادامه داد: جامعه عشایری کشور بر اساس آخرین آمارها جمعیتی حدود 1/2 میلیون نفر دارد. این جامعه دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار گسترده‎‌ای است که بخشی از این ظرفیت‌ها متاسفانه مغفول مانده است.

وی افزود: جامعه‌ای که به‌عنوان کانون‌های تولید و ارزش‌آفرینی تلاش می‌کنند با کمترین هزینه برای دولت بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند. همچنین جامعه عشایری از ارکان اصلی تامین امنیت غذایی کشور هستند.

سیاوش احمدی میرقائد یادآور شد: با توجه به تعبیر امام خمینی (ره) عشایر ذخایر انقلاب هستند و مقام معظم رهبری نیز عشایر را وفادارترین اقشار کشور دانسته است. رهبر بر تلاش‌های این قشر در گذشته و حال در حفظ و حراست از کیان کشور تاکید کرده است.

وی توضیح داد: جامعه عشایری کشور در قالب 101 ایل و 560 طایفه مستقل سازماندهی شده‌اند. در 50 درصد عرصه جغرافیایی کشور پراکنده هستند و در همه اعصار تاریخی نیز یکی از مهم‌ترین حافظان مرزها و سرحدات کشور بوده‌اند.

احمدی میرقائد گفت: در دفاع مقدس عشایر با تقدیم 11 هزار و 200 شهید بیشترین تعداد شهدا را نسبت به سایر اقشار جامعه داشته است. شهدای بزرگی همچون شهید صیاد شیرازی، شهید خرازی و شهید سلیمانی از خانواده عشایر بوده‌اند و بیشترین خدمات را ارائه دادند.

عشایر، حافظان میراث فرهنگی

وی افزود: عشایر علاوه‌بر این موارد حافظان میراث فرهنگی، آداب، رسوم و سنن ایرانی-اسلامی هستند. جامعه عشایری از بعد فرهنگی جایگاه و ذخیره ارزشمندی برای هویت‌های فرهنگی یا به تعبیری هویت تاریخی گذشته ما هستند.

تامین امنیت غذایی کشور به دست عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر ادامه داد: بعد اقتصادی عشایر در حال حاضر بیشتر مورد توجه است. عشایر تولیدکننده 25 درصد گوشت قرمز کشور هستند، 35 درصد صنایع دستی کشور را تامین می‌کنند، حدودا 800 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی کشور متعلق به جامعه عشایری است و یک سوم مراتع کشور که معادل 38 میلیون هکتار است، در اختیار عشایر قرار گرفته و به تعبیری مناطق عشایری کانون‌های ناشناخته تولید ثروت کشور هستند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

احمدی میرقائد اضافه کرد: اتکای معاش و زندگی عشایر عمدتا بر دامداری است. 28 میلیون راس دام در اختیار جامعه عشایری بوده و عمدتا دام سبک کشور است. عشایر سالانه 9/9 دهم میلیون راس دام وارد بازار مصرف می‌کنند و ز گوشت مورد نیاز  کشور که عشایر تامین می‌کنند، معادل با 200 هزار تن گوشت قرمز است. این گوشت با کیفیت بوده و سرمایه مهمی محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: عشایر با توجه به پتانسیل‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی که دارند، متاسفانه شاخص‌های برخورداری‌شان در مقایسه با مناطق شهری و روستایی وضعیت نامطلوبی دارد. اگرچه تلاش‌های زیادی شده تا این شاخص‌ها بهبود پیدا کنند، اما این شاخص‌ها نیاز به کار و تلاش و جدیت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط دارد.

وی گفت: در حال حاضر شاخص‌های برخورداری جامعه در بحث آب آشامیدنی 99/5 درصد است در مناطق عشایری کمتر از 30 درصد است. دسترسی به راه مناسب در کشور 98 درصد و در مناطق عشایری کمتر از 30 درصد است. درصد مرگ و میر زنان باردار در کل کشور 15 صدم درصد است اما در مناطق عشایری سه درصد است که عدد بسیار بزرگی است. درصد بازمانده از تحصیل در کشور هشت درصد و در مناطق عشایری حدودا 60 درصد است، یعنی این افراد حتی موفق به دریافت مدرک دیپلم نیز نشده‌اند.

وی اضافه کرد: میزان پوشش تلفن همراه در کل کشور 94 درصد و در مناطق عشایری حداکثر 35 درصد است. میزان دسترسی به برق در مناطق شهری و روستایی 90 درصد و در سطح مناطق عشایری حداکثر 25 درصد است.

وظایف سازمان امور عشایر در برابر جامعه عشایری

این مقام مسئول یادآور شد: ما به‌عنوان سازمان امور عشایر که رسالت مشخصی داریم، تلاش‌های گسترده‌ای کردیم تا بتوانیم این نواقص را در میان جامعه عشایری کاهش دهیم. بخشی از این وظایف در حوزه درون سازمانی و بخشی در حوزه برون سازمانی ما است.

وی اضافه کرد: در حوزه درون سازمانی دو وظیفه عمده به عهده سازمان است. در وهله اول حمایت از تولیدات عشایر که بتوانند مسیر خود را ادامه دهند و در وهله دوم ارائه خدمات زیر بنایی در حوزه‌های راه، آب، احداث سرپناه و مواردی از این قبیل است.

سیاوش احمدی میرقائد بیان کرد: در حوزه تولید و حمایت از توان تولیدی عشایر در گذشته اقداماتی انجام شده اما در چند سال اخیر این اقدامات پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: سازمان امور عشایر طرح‌ها و برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند این ثروت عظیم خدادادی یعنی جامعه عشایری که در کشور وجود دارد را حفظ کند و این کارگاه‌های تولیدی فعال بمانند و به جامعه خدمت کنند.

وی تاکید کرد: از جمله برنامه‌های مهم سازمان در قالب «برنامه ارتقای معیشت و افزایش سطح درآمد عشایر» به دنبال تنوع بخشی به فعالیت‌های اقتصادی عشایر است. در این خصوص چند طرح برنامه‌ریزی شده تا بتواند افزایش درآمد و سطح بهره‌وری عشایر را به همراه داشته باشد و بتوانیم عشایر را در مناطق عشایری نگه داریم.

مهم‌ترین طرح‌های سازمان امور عشایر برای جوامع عشایری

این مقام مسئول گفت: مهم‌ترین طرح سازمان امور عشایر که از سال‌های گذشته به‌صورت پایلوت و محدود به آن توجه می‌کرد، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز و افزایش بهره‌‎وری دام بوده است. این طرح برای کمک به خودکفایی تولید گوشت قرمز کشور، افزایش بهره‌وری دام، حمایت از تولید و افزایش درآمد عشایر به اجرا  درآمد و مهم‌ترین رسالت آن حفظ ذخایر ژنتیکی دام کشور است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته که خشک‌سالی رخ داد و قیمت گوشت در مناطق عشایری پایین بود، بر اساس گزارشات حداقل 30 درصد دام‌های مولد کشور به فروش رسیدند که در این زمینه دچار مشکل شدیم. در نظر داریم با اجرای این طرح ذخایر مولد دام کشور را در حوزه عشایری تقویت کنیم و مانع خروج ارز از کشور شویم.

وی توضیح داد: بر اساس برنامه‌ای که در این طرح تدوین کردیم، با پرواربندی 7/5 میلیون راس دام در یک روند رو به رشد تا پایان سال 1407 حدودا 40 هزار تن به تولید گوشت قرمز کشور اضافه خواهد شد. این طرح از طرح‌های راهبردی به حساب می‌آید.

سیاوش احمدی میرقائد یادآور شد: این طرح برای عشایر نیز برکات زیادی دارد و حداقل به طور متوسط 110 میلیون تومان درآمد هرخانوار عشایر را افزایش می‌دهد.

وی توضیح داد: عشایر با پرواربندی می‌تواند وزن دام را به دو برابر افزایش دهد و ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای نصیب خود کنند. این اقدام باعث ایجاد تثبیت و شغل‌های جدید به تعداد 124 هزار نفر خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: اجرای این طرح به کمک‌های مالی دولت و تسهیلات نیاز دارد. طبق برآورد انجام شده حدودا 900 میلیارد تومان منابع دولتی و به‌طور کلی 27 هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز این طرح است. عمدتا این منابع اعتباری در بودجه‌ها وجود دارد.

وی گفت: دومین طرح ما بحث صنایع دستی است که عشایر سابقه خوبی در این حوزه دارند. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف اقتصادی تولید کاهش پیدا کرده است. در نتیجه سازمان عشایر به دنبال احیای صنایع دستی عشایر است. در نتیجه اگر منابع مالی مناسب در این راستا تامین شود، حداقل 20 میلیون تومان به سرانه درآمدی عشایر اضافه خواهد شد.

احمدی میرقائد بیان کرد: سومین طرح ما بحث توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری است. حدودا دو هزار و 300 گونه گیاهان دارویی در سطح کشور داریم که بخش عمده گیاهان دارویی در مناطقی است که عشایر در آن مناطق استقرار دارند.

وی ادامه داد: سازمان امور عشایر به دنبال آن است تا این طرح را در یک زنجیره منظم سازماندهی کند و عشایر بتوانند با انسجام بهتری جمع‌آوری و فروش گیاهان دارویی را انجام دهند.

وی توضیح داد: به‌عنوان مثال اگر کشت گیاهان دارویی در یک مزرعه گندم که حداقل دو هزار و 500 کیلوگرم به ما گندم دهد،  انجام شود میزان منابع مالی و درآمدی که ایجاد می‌کند از 30 میلیون به 145 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: چهارمین طرح که در مناطق عشایری کمتر به آن توجه شده، توسعه گردشگری در مناطق عشایری است. مناطق عشایری منابع طبیعی خوب، جنگل‌ها، نوع زندگی آن‌ها از جاذبه‌های گردشگری است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

وظایف زیربنایی سازمان امور عشایر

سیاوش احمدی میرقائد بیان کرد: وظیفه ما در حوزه زیربنایی، احداث، تامین و نگهداری راه‌های عشایری، تامین آب شرب مورد نیاز عشایر، ایجاد سرپناه مناسب از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های عمرانی ما است.

وی افزود: در دو سال اخیر خوشبختانه رشد اعتبارات سازمان امور عشایر در این حوزه به شدت افزایش پیدا کرده و نسبت به سال 1400 در منابع مالی 40 برابر افزایش منابع داشتیم.

وی ادامه داد: امسال در بودجه 1402 حدودا سه هزار و 500 میلیارد تومان در این دو حوزه مصوب شده که به سازمان اختصاص داده شود و امیدواریم با تخصیص این اعتبارات بتوانیم گام‌های موثری در زمینه رفاه این قشر برداریم.

این مقام مسئول یادآور شد: سال گذشته میزان تحقق اعتبارات سازمان 50 درصد بود و با پیگیری‌های انجام شده از رئیس‌جمهور در تیرماه سال جاری و 10 دستور وی در حوزه توجه به جامعه عشایری به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد که بسیار تاثیرگذار بود.

وی گفت: ایجاد سرپناه مناسب طی سه سال آینده برای خانوارهای عشایری در دستور کار سازمان است و تلاش می‌کنیم حداقل رفاه را برای خانوارهای عشایری علی‌الخصوص خانم‌های عشایری فراهم کنیم تا از مهاجرت عشایر به شهرها جلوگیری کنیم و باعث دلگرم شدن جوانان عشایری شود.

وی تاکید کرد: بعد از ظهر امروز در جلسه‌ای رسمی طرح «تولید قراردادی گوشت قرمز دام‌های عشایری» را بررسی می‌کنیم و امیدواریم این طرح با هم‌افزایی و کار مشترک میان سازمان امور عشایر، شرکت پشتیبانی امور دام و عشایر و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه استانی عشایر به بهترین نحو انجام شود.

وی ادامه داد: در این طرح نهاده دامی توسط شرکت پشتیبانی امور دام به‌صورت مدت دار حداقل 120 روزه و بدون هیچ سودی در اختیار عشایر گذاشته می‌شود، عشایر نیز موظف می‌شوند به ازای میزان نهاده‌ای که می‌گیرند نسبت به پروار بندی دام‌های مورد نیاز اقدام کنند و در انتهای قرار داد گوشت تولیدی دام‌های خود را به شرکت پشتیبانی امور دام به قیمت مصوب روز به فروش برسانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید