Iranian Agriculture News Agency

اجرای بیش از ۳۸ هزار هکتار سیستم‌های آبیاری نوین در استان سمنان

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای ۳۸ هزار و ۷۹۰ هکتار سیستم‌های آبیاری نوین در این استان خبر داد.

اجرای بیش از ۳۸ هزار هکتار سیستم‌های آبیاری نوین در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، حسین شاهینی با بیان اینکه این مهم از محل اعتبارات ملی اجرایی شده است، بیان کرد: اجرای این میزان از سیستم‌های نوین آبیاری از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

وی افزود: در سال گذشته نیز به میزان ۱۲ هزار و ۳۳۴ هکتار انواع سامانه‌های آبیاری اجرا شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: آبیاری تحت فشار روش جدیدی از آبیاری است که در آن آب با فشار وارد لوله‌های اصلی و فرعی شده و از روزنه‌هایی که به آنها قطره چکان، آب‌پاش، آب فشان و یا نازل می‌گویند، به صورت قطره قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و به این صورت از تلفات آب در زمان توزیع در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه‌ای که لازم است، به مزرعه و محصول داده می‌شود.

شاهینی افزود: آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و قطره‌ای تقسیم می‌شود. راندمان آبیاری در روش بارانی از ۳۶ درصد غرقابی به ۷۰ درصد و در روش قطره‌ای به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی صرفه جویی در مصرف آب، عدم نیاز به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول، سهولت در انجام عملیات زراعی و جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک را از مزایای اجرای طرح‌های آبیاری نوین اعلام کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: عدم نیاز به نیروی کارگری زیاد به دلیل ثابت بودن اجزای سیستم و وارد نشدن بذر علف‌های هرز به مزرعه به دلیل انتقال آب از لوله، برخی از ویژگی‌ها و مزایای آبیاری تحت فشار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید