Iranian Agriculture News Agency

هشدار درباره افزایش دما و احتمال بروزآتش‌سوزی در جنگل‌ها استان سمنان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزدای استان سمنان بر پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد.

هشدار درباره افزایش دما و احتمال بروزآتش‌سوزی در جنگل‌ها استان سمنان

 

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، جعفرمرادی حقیقی در سومین جلسه شورای معاونین که در سالن جلسات شهید نقاشیان اداره کل برگزار شد نسبت به افزایش دما در روز‌های آتی و احتمال آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع هشدار داد و گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی و دریافت اخطارهای مربوط به افزایش دما و کاهش رطوبت در سطح عرصه‌های جنگلی و مرتعی و وزش باد گرم عصرها به ویژه در محدوده جنگل‌های شمالی استان و مراتع یگان حفاظت در آماده باش کامل است و  تقاضا داریم گردشگران، کشاورزان، دامداران و روستاییان به هیچ وجه در عرصه‌ها اقدام به روشن کردن آتش نکنند.

وی گفت: با افزایش گرمای هوا اکنون شاهد خشک شدن پوشش گیاهی و علفزارها درعرصه‌های منابع طبیعی هستیم که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و عدم رعایت ایمنی در عرصه، سبب می‌شود تا جنگل‌ها و مراتع استان سمنان دچار خسارت‌های جبران ناپذیر شوند.

وی از نیروهای حفاظتی به‌ویژه از یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر استان خواست با افزایش گشت و مراقبت و انجام هشدارهای لازم از بروز هرگونه حریق در منابع طبیعی پیشگیری کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزدای استان سمنان حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را از اولویت‌های مهم و اساسی اداره کل منابع طبیعی برشمرد و یاد آور شد: در کنار حفاظت از داشته‌های موجود به غنی‌سازی و احیای جنگل‌ها خواهیم پرداخت.

مرادی حقیقی با اشاره به اینکه قانون‌گذار در این زمینه جرم انگاری کرده و آتش زدن بقایای گیاهی ممنوع است، افزود: با شخص متخلف برابر ماده 20 هوای پاک برخورد می‌شود.

وی افزود: آتش سوزی آسیب‌های زیست محیطی، تخریب و فرسودگی خاک را نیز در پی خواهد داشت، لذا با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و افزایش دما و وزش باد گرم کشاورزان و دامداران و گردشگران باید مراقبت ویژه و رعایت نکات ایمنی را مدنظر داشته باشند.

مرادی حقیقی از روستاییان خواست جهت جلوگیری از سرایت احتمالی آتش از زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های مرتعی و جنگلی کشاورزان به‌وسیله تراکتور با ایجاد شخم، شیار و آتش بر در خاک از سرایت آتش به عرصه‌های جنگلی جلوگیری کنند، هر گونه تخریب و آتش‌سوزی را با سامانه 1504 و 139 یگان امداد جنگل و مرتع تماس اطلاع دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید