Iranian Agriculture News Agency

تأکید بر نقش مردم در امر حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر اجرای مانور اطفای حریق شهرستان‌ها گفت: نقش مردم در امر حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی امری مهم و ضروری است.

تأکید بر نقش مردم در امر حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی

به گزارش خبرنگار ایانا در سمنان، جعفر مرادی حقیقی در نخستین جلسه ستاد هماهنگی مدیران اداره کل در جمع مدیران ستادی و شهرستانی بیان کرد: مشخص کردن نقاط ضعف، قوت و خلأهای موجود از اهداف‌ اجرای مانور اطفا حریق در استان سمنان است.

وی ادامه داد: آمادگی نیروی‌های یگان حفاظت در این مانور سنجیده می‌شود؛ در مواقع آتش‌سوزی علاوه بر سرعت عمل، دقت، صحت و واکنش سریع و به‌موقع بسیار حائز اهمیت است و در مانور به این مسائل توجه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بر نقش مردم در امر حفاظت از عرصه‌های ملی تأکید و در این جلسه گفت: با توجه به فرارسیدن فصل آتش‌سوزی باید نظارت جامع بر اکیپ‌های اطفاء حریق در شهرستان‌ها انجام شود.

مرادی حقیقی حضور به‌موقع و سریع در محل حریق را عامل کاهش سطوح حریق اعلام و در ادامه نقش مردم را در امر حفاظت از عرصه‌های ملی بسیار مهم برشمرد و افزود: در سال‌های اخیر با توجه به فعالیت‌های فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، سطح آگاهی عمومی افزایش‌یافته و آحاد مردم نسبت به عرصه‌های طبیعی احساس مسئولیت بیشتری نسبت به گذشته دارند که اگر همکاری و مسئولیت‌پذیری از سوی عموم مردم تداوم داشته باشد شاهد کاهش تخریب، تصرف و آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان خواهیم بود.

وی ضمن قدردانی از رسانه‌های گروهی درزمینهٔ اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی توضیح داد: نیروهای منابع طبیعی با امکانات موجود به‌عنوان حافظان انفال وظیفه خطیر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در مقابل تصرف، تخریب و آتش‌سوزی را بر عهده‌دارند و این رسانه‌ها هستند که باهدف تنویر افکار عمومی و جلب مشارکت مردم برای بهتر انجام شدن این وظیفه مهم همواره یاری‌دهنده مجموعه منابع طبیعی بوده‌اند.

حفاظت از عرصه‌های ملی جزء مهم‌ترین وظایف حاکمیتی منابع طبیعی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان کارگاه‌های آموزشی برای همکاران و دوره‌های پیشگیری از حریق و قوانین و مقررات را مهم دانست و بر استفاده از ظرفیت دانش آموزان در مدارس و نقش تشکل‌های مردمی در عرصه‌های منابع طبیعی و همیاران طبیعت تأکید کرد.

مرادی حقیقی گفت: حفاظت و حمایت از عرصه‌های منابع طبیعی بدون همکاری آحاد مردم و صاحبان مراتع که یکی از بهره‌برداران مناطق و عرصه‌های منابع طبیعی هستند، امکان‌پذیر نیست.

وی بیان داشت: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی جزء مهم‌ترین وظایف حاکمیتی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به سیاست دولت‌های مختلف از زمان تصویب قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع تاکنون گفت: حفاظت فیزیکی از عرصه‌های ملی، اخذ اسناد اراضی ملی، اقدامات حقوقی و برخورد با عوامل تخریب و تصرف از مهم‌ترین اقدامات مستقیم و غیرمستقیم ما در حفاظت از عرصه‌های ملی است.

مرادی حقیقی خاطرنشان کرد: با توجه به‌ضرورت آشنایی کارشناسان حقوقی با آخرین قوانین و مقررات و همچنین افزایش اثربخشی و کارایی آنان در نظارت و اجرای پرونده‌های حقوقی و به‌منظور فراگیری مهارت‌های لازم ضابطان و آمادگی مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی، کارشناسان حقوقی برای ایفای نقش و وظایف قانونی، کلاس آموزشی با هماهنگی اداره آموزش و ترویج برای ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها، کارشناسان حقوقی، معاونت حفاظت و امور اراضی، تشکل‌های مردمی و همیاران طبیعت از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ما در سال جاری است.

همیاران طبیعت به کمک حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان می‌آیند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به دلیل گستردگی عرصه‌های طبیعی جنگل، مرتع و بیابان در این استان، حفاظت از این منابع نیازمند به‌کارگیری 250 نیروی حفاظتی است.

مرادی حقیقی افزود: برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی این استان به حداقل 250 نیروی حفاظتی نیازمندیم و این در حالی است که هم‌اکنون تنها 26 نیروی حفاظتی در اختیارداریم.

وی افزود: استان سمنان دارای 9 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است اضافه کرد: منابع طبیعی انفال و ثروت عمومی است و ترویج فرهنگ حفاظت و آموزش‌های لازم در خصوص صیانت از این ثروت ملی و استفاده‌ی صحیح از آن ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ساماندهی بیش از چهار هزار نیرو به‌عنوان همیار طبیعت در استان خبر داد و گفت: به‌منظور گسترش مشارکت مردم و ترویج و توسعه‌ی فرهنگ منابع طبیعی و در راستای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی، این افراد به‌عنوان همیار طبیعت ساماندهی و کارت شناسایی دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: به‌منظور تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی و با پیگیری‌های مستمر و جلب مشارکت اقشار مختلف مردم، این تعداد از دوستداران طبیعت به‌عنوان همیار منابع طبیعی با اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یادآور شد: منابع طبیعی متعلق به همه‌ی نسل‌ها است و همه وظیفه‌دارند در راستای صیانت و حفاظت از آن تلاش کنند.

مرادی حقیقی افزود: ترویج فرهنگ منابع طبیعی و آشنا کردن مردم به اهمیت این فرهنگ در حیات انسان‌ها، ایجاد احساس مسئولیت در مردم نسبت به حفاظت از منابع طبیعی، ایجاد تشکیلات منسجم مشارکتی در جهت حفظ، احیا و توسعه‌ی منابع طبیعی و ترویج اصول حفاظت از این منابع از اهداف طرح استفاده از همیاران طبیعت است.

وی آشنایی مردم با راه‌های جلوگیری از تخریب این منابع، ارائه‌ گزارش‌های منظم در خصوص وضعیت عرصه‌های منابع طبیعی منطقه و شناسایی متخلفان و قاچاقچیان محصولات جنگلی و مرتعی را از دیگر اهداف استفاده از همیاران طبیعت عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید