Iranian Agriculture News Agency

مطالعات افزایش ظرفیت کاشت نهال در ۱۵ استان کشور تکمیل شد

مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح مطالعاتی افزایش ظرفیت کاشت نهال و توسعه زراعت چوب در ۱۵ استان تکمیل شد و به زودی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

مطالعات افزایش ظرفیت کاشت نهال در ۱۵ استان کشور تکمیل شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، رضا احمدی شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش ظرفیت کاشت نهال در کشور باید با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و براساس محدودیت منابع آبی و خاکی برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم طرح‌های زیادی از جمله کاشت یک میلیارد نهال در مدت چهار سال برای حفاظت و صیانت از خاک را در دستور کار دارد که از ۳۱ استان کشور، ۱۵ استان طرح مطالعاتی را به سرانجام رسانده‌اند و سمنان جزو ۱۵ استان دارای مطالعات تکمیلی است.

احمدی تصریح کرد: امسال به دستور رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی باید برنامه‌ریزی برای تولید نهال در کشور طوری باشد که بتوانیم در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ ، یک میلیارد اصله نهال تولید کنیم بدین ترتیب نیاز است که سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود.

وی با اشاره به اینکه خاک یک عنصر مهم و ارزشمند در کره زمین است، افزود: مهمترین صیانت در کره زمین، حفاظت از خاک است که امنیت غذایی کشورها را موجب می شود.

وی با بیان اینکه برای تولید یک سانتی متر خاک حاصلخیز ۷۰۰ سال زمان نیاز است، اظهارداشت: در مقیاس زمینی خاک تجدیدناپذیر است و باید در حفاظت از آن دقت شود.

وجود ۱۲۶ نهالستان در کشور

احمدی مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سمنان گفت: اکنون ۱۲۶ نهالستان با وسعت ۲هزار و ۸۶۱ هکتار در کشور وجود دارد که ظرفیت تولید این نهالستان‌ها تولید ۲۰ تا ۴۰ میلیون اصل نهال در سال است و باید این ظرفیت به تولید ۲۵۰ میلیون نهال در سال برسد.

وی با بیان اینکه نخستین جنگل را در دنیا ایرانیان ایجاد کرده اند و این پیشینه به 3500 سال قبل بر می گردد، خاطرنشان کرد: برای اثبات حقانیت منابع طبیعی به هیچ عنوان نیازمند آمارسازی نیستیم و به هر اندازه نهال تولید و کاشته شود به افکار عمومی و مردم گفته خواهد شد.

احمدی گفت: از سال گذشته پویش "ایران سرسبز، ایران قوی"راه اندازی شده است افزود: این مهم با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی با جدیت دنبال می شود. و باید بپذیریم وضعیت طبیعت ما از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ارتقا کمی و کیفی پوشش گیاهی در کشور در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی گفت: وظیفه ما در منابع طبیعی حفظ امنیت زیستی است و امنیت زیستی حلقه واسط امنیت ملی و امنیت غذایی است.

افزایش ظرفیت برای تولید نهال در نهالستان های منابع طبیعی

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال نیز در این نشست گفت: این طرح نهضت جهادی از شهریورماه امسال توسط رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابلاغ شده و به سرعت کارها در این بخش آغاز شده است.

رضا احمدی اعلام کرد: در استان‌ها ظرفیت تولید نهال احصاء شده و خوشبختانه ظرفیت بسیار بالایی برای تولید نهال در نهالستان های منابع طبیعی وجود دارد.

 

به گفته احمدی تمام تلاش همکاران و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری  و کارشناسان حوزه جنگل های کشور بر این است که این عدد تعهد شده ۲۵۰ میلیون اصله در سال اجرایی شود.

مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور خاطرنشان کرد: حرکت در منابع طبیعی بر پایه علم و تخصص است و نیروهای سازمان افرادی متخصص هستند و آنچه می تواند این حرکت جهادی را شکل دهد عزم و اراده ای است که در مجموعه منابع طبیعی، جوامع محلی، دوستداران محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی مربوطه است.

مشاور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خاتمه تصریح کرد: تولید گونه های اقتصادی چند منظوره را در اجرای این طرح در نظر داریم زیرا اگر اقتصادی نباشد مشارکت مردم را در پی نخواهد داشت و به طور حتم باید درآمدزایی یک هکتار جنگلکاری اقتصادی و زراعت چوب به صرفه تر از زراعت های معمول و سنتی باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید