Iranian Agriculture News Agency

آغاز اجرای طرح مدیریت مبارزه با آفات و بیماری‌ها در 300 هکتار از تاغ زارهای سمنان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از آغاز اجرای طرح مبارزه با آفات و بیماری‌ها در 300 هکتار از تاغ زارهای جنوب دلازیان سمنان خبر داد.

آغاز اجرای طرح مدیریت مبارزه با آفات و بیماری‌ها در 300 هکتار از تاغ زارهای سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، معصومه منظمی اظهار کرد: 90 درصد از تاغ زارهای منطقه حاجی‌آباد شهرستان سمنان به آفت شپشک و سفیدک تاغ آلوده شده است.

وی گفت: این آفت یکی از انواع راسته نیم بالان یا سن‌ها است که باعث خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله در شهرستان شده که پس از بررسی‌های گیاه‌پزشکی بهترین شیوه مبارزه و دفع آفت و پیشگیری از شیوع آن در مناطق دیگر با توجه به گسترش شدید آفت شیوه قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی انتخاب شد.

وی افزود: تاغ به‌عنوان یک‌گونه مقاوم به خشکی یکی از گونه‌های اصلی و مهم در عملیات بیابان‌زدایی در این شهرستان است به‌طوری‌که در طول چند سال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی این شهرستان با این‌گونه احیا و تا حد بسیاری کنترل شده و در حال حاضر سطح تاغ زارهای دست کاشت شهرستان سمنان بیش از 13500 هکتار است که از این میزان 6000 هکتار از سطح تاغ زارهای آلوده به آفت شپشک سفید مبتلا گردیده است.

منظمی در ادامه گفت: در ادامه عملیات اجرایی سال گذشته که در سطح 375 هکتار اجرا گردید، در سال جاری نیز دو منطقه 200 و 100 هکتاری شناسایی شده که مقرر گردید بر اساس اعتبارات تخصیص داده شده در سطح 300 هکتار از عرصه‌های آلوده به آفت شپشک و سفیدک عملیات قطع مکانیکی و سپس مبارزه شیمیایی در سه فاز انجام گیرد.

وی گفت: نحوه اجرای عملیات مبارزه با آفت شپشک به این صورت هست که بعد از قطع مکانیکی و هرس تاغ‌ها، سم‌پاشی در اردیبهشت‌ماه برای مبارزه با آفت شپشک سفید سپردار تاغ‌ها، با سموم شیمیایی دیازینون و اتیون انجام خواهد شد.

منظمی در خاتمه گفت: برای مبارزه با آفت شپشک درختان آلوده کف بر شده که پس از مدتی درختان دوباره جست زنی کرده و مجدداً منطقه با درختان جوان و سالم تاغ احیا می‌شود و چوب درختان قطع شده در صنایعی مانند تهیه سرکه چوب جهت تقویت اراضی کشاورزی و باغی، تولید پودر جهت استفاده در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع تولید آجر و سفال ساختمانی و ... به‌کارگیری می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید