Iranian Agriculture News Agency

ایانا از وضعیت بازار برنج خبر می دهد؛

رکورد رشد تولید برنج شکسته شد/دیگر نیازی به واردات نیست

با توجه به رکوردزنی در تولید برنج و محتوای انبارها، نیازی به واردات برنج وجود ندارد اما گروهی با توجیه ارزان بودن برنج وارداتی، به دنبال کسب مجوز برای خروج ارز و واردات این محصول هستند.

رکورد رشد تولید برنج شکسته شد/دیگر نیازی به واردات نیست

به گزارش ایانا، آمارها حاکی از آن است که میزان تولید و واردات برنج در سال گذشته رکودشکنی داشته و انبارها مملو از این کالای اساسی است.

به طوری که در سال گذشته با توجه به حمایت های وزارت جهاد کشاورزی از کشت قراردادی برنج و زهکشی اراضی شمال کشور میزان تولید این محصول به 2 میلیون و 400 هزار تن رسید.

رکوردشکنی واردات برنج با تخصیص 2 میلیارد دلار ارز

از طرف دیگر میزان واردات برنج نیز به رکورد تاریخی رسید به طوری که تا 11 ماهه سال گذشته میزان واردات برنج حدود ۱ میلیون و ۶۴۳ هزار تن برنج وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳۹ درصدی داشته است. برای واردات این مقدار برنج نزدیک به ۲ میلیارد دلار هزینه تخصیص یافته است.

از این میزان 810 هزار و 320 تن برنج به ارزش یک میلیارد و 76 میلیون دلار از مبدا هندوستان، 580 هزار و 117 تن برنج به ارزش 664 میلیون و 624 هزار دلار از مبدا پاکستان، 127 هزار و 920 تن برنج به ارزش 81 میلیون دلار از مبدا تایلند، 87 هزار و 975 تن برنج به ارزش 105 میلیون دلار از مبدا امارات متحده عربی، 36 هزار و 418 تن برنج به ارزش 54 میلیون دلار از مبدا مناطق آزاد و مناطق ویژه و 90 تن برنج به ارزش 76 هزار دلار نیز از مبدا ترکیه به کشور وارد شده است.

یکی از دلایل اصلی این میزان واردات به جنگ غذا در سراسر جهان مرتبط است به‌طوری که دولت‌های مختلف به دلیل افزایش خشکسالی در کشورهای اصلی تولیدکننده محصولات کشاورزی و جنگ اوکراین و روسیه و بالطبع افزایش روز به روز قیمت‌های جهانی محصولات کشاورزی اقدام به افزایش واردات و پرکردن سیلوها و انبارها محصولات کشاورزی خود دارند که وزارت جهاد کشاورزی و دولت سیزدهم نیز از این امر مستثنی نیستند.

آمارسازی برای کسب سود از راه واردات

با وجود آن که تنها در 11 ماهه سال گذشته حدود یک میلیون و 700 هزار تن برنج به ارزش 2 میلیارد دلار وارد کشور شده اما وارداتچیان با جعل آمار به دنبال افزایش سود خود از واردات بوده و همواره با جوسازی به دنبال تحقق این امر هستند. به طوری که مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین کنندگان برنج در این باره می‌گوید: بنابر آمار در ۱۱ ماهه سال گذشته، یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج وارد شده است.

به گفته وی، با توجه به ایام‌نوروز و ماه رمضان، در فروردین حداقل ۱۰۰ هزارتن برنج باید وارد شود تا کمبودی در عرضه اتفاق نیفتد.

کشاورز قیمت هرکیلو برنج هندی را ۴۰ تا ۵۵ هزارتومان و پاکستانی ۴۵ تا ۶۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش قیمت جهانی، نرخ برنج خارجی تغییری نداشته است که امیدواریم مشکلی در تخصیص ارز اتفاق نیفتد تا قیمت برنج خارجی و ایرانی دچار نوسان نشود.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تامین کنندگان برنج گفت: با توجه به اختلاف چشمگیر قیمت برنج ایرانی و خارجی، ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند، براین اساس سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج باید از طریق واردات تامین شود.

وضعیت بازار برنج در کشور

با توجه به افزایش تولید برنج از یک سو و رکوردشکنی واردات این محصول، به نظر می‌رسد بازار به واردات برنج نیاز نداشته باشد به طوری که کشاورزان معتقدند همچنان حجم زیادی از برنج تولید داخل در انبارها مانده است.

در همین خصوص حسن تقی زاده، رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل می‌گوید: به نظر می‌رسد بیش از 50 درصد از برنج تولیدی سال گذشته موجود است اما در سال‌های گذشته در نیمه دوم سال، دوسوم برنج تولید شده در داخل به فروش می‌رسید.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدا کشاورزان تمایلی برای فروش نداشتند اما امروز مشتری وجود ندارد و برنج روی دست کشاورزان مانده است. دولت و تعاونی روستایی نیز نتوانست در حجم زیاد خرید انجام بدهند چراکه نیاز به سرمایه قابل توجه داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید