Iranian Agriculture News Agency

برداشت سیب از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز برداشت سیب از باغ‌ها خبر داد و گفت: سرمازدگی دیررس بهاره و تگرگ میزان تولید سیب در این استان را دست‌کم ۵۰ درصد کاهش داد.

برداشت سیب از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، رحیم یوسفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سطح زیرکشت باغ‌های استان اردبیل ۴۰ هزار هکتار است که در شرایط عادی سالانه ۴۵۰ هزار تن انواع میوه دانه‌دار و هسته‌دار برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: سطح زیر کشت باغ‌های دانه‌دار (سیب، به و گلابی) ۱۴ هزار هکتار و سطح زیرکشت باغ‌های هسته دار( هلو ، شلیل و زردآلو ) ۱۶ هزار هکتار است ، میوه‌های ریزهسته مانند توت و انجیر هم در نواحی نیمه گرمسیری استان برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: بیشترین محصول سردرختی استان سیب است که ۳۰ درصد از باغ‌های استان به کشت این محصول اختصاص یافته است و در شرایط عادی سالانه ۲۵۰ هزار تن انواع سیب (قرمز ، زرد و سبز) از باغ‌های استان برداشت و روانه بازار می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه عمده محصول سیب در مشگین‌شهر برداشت می‌شود، گفت: هفت هزار هکتار باغ‌های سیب استان در این شهرستان واقع شده است و سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع سیب از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: شهر خلخال با سطح زیرکشت هزار و ۸۰۰ هکتار باغ سیب و تولید ۱۹ تا ۲۰ هزار تن و شهرستان کوثر با سطح زیرکشت هزار و ۴۰۰ هکتار و تولید حدود ۱۷ هزار تن در رتبه‌های بعدی در استان قرار دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: سیب تولیدی استان به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، هند پاکستان صادر می‌شود ، در عین حال سال گذشته باغداران استان نیاز تنظیم بازار استان را هم در داخل تامین کردند.

یوسفی خاطرنشان کرد: امسال به علت سرمای دیررس بهاره در ۱۱ و ۱۲ فروردین و وقوع تگرگ در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۵۰ درصد محصول سیب استان از دست رفت.

وی در خصوص میزان اشتغال در باغ‌های سیب استان گفت: به ازای هر هکتار بین یک و نیم تا ۲ نفر اشتغال مستقیم در باغ‌ها وجود دارد ضمن اینکه در اشتغال فصلی در زمینه‌هایی مانند هرس، برداشت در هر هکتار ۹۵ نفر در روز اشتغالزایی ایجاد می شود و با این حساب می‌توان گفت در شرایط عادی نزدیک به یک میلیون نفر به‌صورت فصلی در باغ‌های سیب استان مشغول کار می‌شوند.

این کارشناس بخش کشاورزی اضافه کرد: هزینه تولید هر کیلو سیب برای باغداران ۹۰ هزار ریال است که شامل هزینه مدیریت باغ هرس آبیاری تغذیه و برداشت محصول است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای ارتقای عملکرد باغ‌های سیب استان گفت: نظارت بر تولید نهال‌های مثمر پایه رویشی و کشت بافتی که بازده بالاتری دارند و توزیع این نهال‌ها بین باغداران استان و برگزاری کارگاه‌های ترویجی از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در مقاطع مختلف است.

یوسفی افزود: با توجه به شرایط آب و هوای استان و بروز سرمازدگی دیررس بهاره و برای مواجهه با این پدیده‌ها هم کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که در این کلاس‌ها به باغداران مشاوره‌هایی مانند انتخاب مکان مناسب برای احداث باغ، مدیریت آبیاری و تغذیه مناسب خاک ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای مقابله با خسارت‌های تگرگ به تازگی استفاده از نت هاووس (توری) محافظ در دستور کار قرار گرفته است که به‌صورت پایلوت در مشگین‌شهر استفاده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: علاوه بر این در سال‌های اخیر راه‌اندازی و نصب سامانه‌های ضدتگرگ در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون چهار سامانه در مشگین‌شهر، ۲ سامانه در خلخال و دو سامانه در کوثر نصب شده است.

یوسفی اضافه کرد: در زمانی که هواشناسی هشدار وقوع تگرگ می دهد این سامانه با شلیک این توپ صوتی از تشکیل هسته‌های یخ جلوگیری می‌کند.

وی افزود: برای تامین این سامانه پیشنهاد شده تسهیلات در اختیار باغداران قرار بگیرد و با توجه به پراکندگی باغ‌ها اگر تعدادی از باغداران به‌صورت متمرکز اقدام کنند می‌توانند این سامانه را خریداری و در باغ‌های خود نصب کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید