Iranian Agriculture News Agency

بیمه تنها راهکار جبران خسارت محصولات کشاورزی

بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیت‌های کشاورزی و کاهش خسارات حوادث غیرمترقبه بر محصولات مورد توجه و تاکید قرار گرفته است که ضریب نفوذ این مهم در استان مرکزی چندان مطلوب نیست و آگاهی بخشی به کشاورزان در این زمینه ضروری است.

بیمه تنها راهکار جبران خسارت محصولات کشاورزی

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، مردم امروزه برای کاهش ریسک و هزینه‌های زندگی و برای اینکه پشتوانه خوبی درآینده داشته باشند خود را بیمه می‌کنند که بیمه‌ها می‌توانند در قالب پزشکی، بیمه عمر، بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث و بیمه محصولات کشاورزی باشد.

بیمه محصولات کشاورزی بیمه‌ای است برای حمایت از کشاورزان در برابر حوادث و خطراتی از جمله سرمازدگی، سیل و خشکسالی که محصولات دامی، باغی و زراعی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

۵۵۵ میلیارد ریال یارانه دولتی در بخش صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان مرکزی پرداخت شد

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه آبزیان، ۱۷۳ هزار راس دام، ۲۶ میلیون قطعه طیور، ۱۲۱ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و دو هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات این استان در سال زراعی جار تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند.

«شاپور حیدری» افزود: ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه آبزیان، ۴۴۸ هزار راس دام، ۳۴ میلیون قطعه طیور، ۸۱ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و سه هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات استان مرکزی در سال زراعی گذشته تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار داشتند.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال غرامت دام و ۱۴ میلیارد ریال غرامت طیور در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ توسط صندوق بیمه کشاورزی استان به دامداران و مرغداران استان پرداخت شده‌است.

حیدری اضافه کرد: پیش‌بینی پرداخت غرامت زراعت در این مدت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و باغات استان مرکزی ۱۵۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: بیشترین خسارت به مزارع استان مرکزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به دلیل خشکسالی بوده و این مهم از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد به مزارع این استان خسارت وارد کرده‌ است.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی استان مرکزی بیشترین خسارت وارد شده به باغات استان را نیز به دلیل سرمازدگی عنوان کرد و گفت: سرمازدگی در سال زراعی جاری از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد به باغات این استان خسارت وارد کرده‌ است.

حیدری با با یادآوری اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه‌بر ارائه نهاده‌های رایگان و یارانه‌ در حوزه تجهیزات و ادوات، مبلغی از حق بیمه کشاورزانی که در این طرح حضور دارند توسط دولت(ستاد اجرایی فرمان امام) پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری برای هر هکتار از زمین‌های کشاورزی که این طرح در آن‌ها اجرا می‌شود یک میلیون ریال یارانه حق بیمه سهم کشاورز توسط دولت پرداخت می‌شود که در سال زارعی جاری یارانه بیمه توسط دولت برای ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی که در این طرح حضور داشتند پراخت شده‌ است.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی استان مرکزی در این خصوص گفت: ضریب نفوذ بیمه در بخش زراعت این استان حدود ۴۰ درصد بوده و این ضریب در سایر زیر بخش‌های کشاورزی استان کمتر است.

حیدری افزود: امید است در سال زراعی جدید از طریق تبلیغ و ترویج بیشتر بیمه کشاورزی، افزایش کمک‌های دولتی به خصوص در طرح جهش تولید و کشاورزی قراردادی چتر حمایتی بیمه از تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان مرکزی افزایش یابد.

وی با یادآوری کاهش ۳۰ درصدی میانگین بارندگی در استان مرکزی نسبت به بلند مدت خاطرنشان کرد: شدت خشکسالی در شهرستان‌های شمالی استان از جمله زرندیه و ساوه بیشتر است.

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزی استان مرکزی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی، ریسک زیاد فعالیت‌های کشاورزی، افزایش هزینه‌های تولید و نبود نهاد حمایتی دیگری برای حمایت از خسارت دیدگان بخش کشاورزی، انجام بیمه محصولات کشاورزی یک ضرورت برای بهره برداران این بخش به شمار می‌رود.

تمامی محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در این خصوص گفت: بیمه محصولات کشاورزی هرساله از یکم مهرماه آغاز می‌شود و بر اساس بخشنامه بانک کشاورزی تمامی محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

«علی‌ اصغر زارعی» افزود: اکنون نمایندگی‌های کارگزاری‌ بیمه محصولات کشاورزی در تمامی شهرستان‌ها و مراکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نمایندگی دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سرمازدگی در برخی از سال‌ها از جمله سال ۸۶ و ۹۵ علاوه بر اینکه محصول باغ‌های این استان را از بین برد، خسارت‌هایی را به تنه درختان نیز وارد کرد که این مهم موجب شد این باغات در سال‌های آتی نیز محصول نداشته باشند.

زارعی گفت: بر این اساس باغداران استان مرکزی باید علاوه بر بیمه محصول باغات، تنه درختان را نیز می‌توانند به صورت جداگانه تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دهند.

وی اظهار کرد: میوه‌های دانه دار از جمله سیب، گلابی و به میوه‌های هسته دار، انگور و میوه‌های خشک از جمله بادام، گردو و پسته و میوه‌های گرمسیری از جمله انار، انجیر و زیتون از جمله محصولات باغی استان است که تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: حدود ۲ هزار و ۹۶۲ هکتار از باغات این استان سال گذشته تحت پوشش بیمه محصولات باغی قرار گرفتند و برای بیمه این باغات ۳۵ میلیارد ریال منابع مالی به صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان پرداخت شد.

زارعی خاطرنشان کرد: حوادث طبیعی از جمله سرمازدگی سال گذشته ۷۷ میلیارد ریال خسارت به باغات استان مرکزی وارد کرد.

وی ادامه داد: گزینه‌های متعددی برای بیمه محصولات باغی استان مرکزی وجود داشته و برای مثال محصول انگور در باغات استان از سه تن تا ۲۱ تن در هکتار می‌توانند از پوشش بیمه محصولات کشاورزی بهره‌مند شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تنها راه کمک و پرداخت خسارت حوادث و بالایای طبیعی به کشاورزان استان بیمه محصولات کشاورزی بوده و نیاز است فعالان این بخش نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

زارعی افزود: گلخانه‌داران استان مرکزی علاوه بر بیمه محصولات خود می‌توانند سازه گلخانه‌ها را نیز در برابر حوادث طبیعی از جمله باد، توفان و سایر بلایای طبیعی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دهند.

وی با یادآوری عدم استقبال گلخانه‌داران استان مرکزی برای پوشش بیمه محصولات و سازه گلخانه‌ها، افزود: عدم پرداخت غرامت توسط بیمه محصولات کشاورزی متناسب با ضرر و زیان وارد شده به محصولات و سازه‌های این واحدها از جمله عوامل نبود استقبال گلخانه داران از بیمه محصولات کشاورزی در این بخش است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: پیگیری‌هایی در زمینه پرداخت غرامت متناسب با خسارت وارد شده به گلخانه‌داران استان در حال انجام بوده و تا کنون سه تا چهار نشست در این حوزه برگزار شده‌ است.

کشاورزان آگاهی کامل را نسبت به بیمه محصولات کشاورزی داشته باشند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تغییرات اقلیمی در کشور و استان مرکزی حوادث طبیعی از جمله تگرگ، سرمازدگی و وقوع خشک‌سالی‌های شدید در مدت سه سال اخیر در استان و کشور، هرساله خسارت‌های فراوانی را برای محصولات کشاورزی استان به همراه داشته‌ است.

«علیرضا کیشانی» افزود: خشک‌سالی‌های اخیر افزایش احتمال آتش سوزی در زمین‌های زراعی و کشاورزی استان مرکزی و کشور را به همراه داشته و نیاز است کشاورزان استان نسبت به بیمه محصولات زارعی آبی و دیم در برابر حوادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی اقدام کنند.

وی با تاکید بر آگاهی کشاورزان برای بیمه نوع عامل خطری که محصولات خود را در برابر آن بیمه می کنند ادامه داد: در هنگام بیمه محصولات کشاورزی یک سری عوامل عمومی توسط کارگزاری‌های بیمه کشاورزی تحت پوشش قرار می‌گیرند و برخی عوامل خاص، خصوصی و اختصاصی از جمله آتش‌سوزی بدون آگاهی کشاورزان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و باید کشاورزان نسبت به بیمه این عوامل نیز اقدام کنند.

کیشانی گفت: کشاورزان باید هنگام امضاء بیمه نامه مصحولات کشاورزی خود، بیمه نامه را به صورت دقیق مطالعه کرده و به مواردی که در بیمه نامه وجود ندارد دقت لازم را داشته باشند تا در هنگام بروز حوادث طبیعی با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: بیمه محصولات کشاورزی تنها راه کمک و جبران خسارت کشاورزان در هنگام وقوع حوادث طبیعی بوده و نیاز است کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار کرد: بیمه محصولات کشاورزی افزایش توان بیمه و پرداخت خسارت‌ها در هنگام بروز حوادث طبیعی را به همراه دارد.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در قلب کشور قرار دارد. استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید