Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری کشور: 410دشت در ایران ممنوعه و بحرانی است

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور گفت: ایران دارای ۶۰۹ دشت است که ۴۱۰ مورد هم اینک در جمع دشت‌های ممنوعه و بحرانی قرار گرفته و این روند نگران کننده به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و بروز خشکسالی‌های اخیر همچنان رو به رشد است.

معاون آبخیزداری کشور: 410دشت در ایران ممنوعه و بحرانی است

به گزارش ایانا به نقل ازایرنا، حسن وحید روز شنبه در حاشیه کارگاه ملی ارایه نتایج و دستاوردهای پروژه پایش حوضه‌های آبخیز معرف زوجی کشور در همدان گفت: بیلان( تراز) منفی و کسری بیش از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب در آبخوان ها با نرخ فرونشست ۱۲ تا ۳۰ سانتیمتری سطح آبخوان های کشور وضعیت نگران کننده ای را به وجود آورده است که ادامه این روند تعادل اکولوژی(بوم شناسی) عرصه های منابع طبیعی کشور را تهدید و حیات طبیعی و زیست در این مناطق را با چالش روبرو می کند.

وی یادآور شد: براساس برآوردهای کارشناسی و گزارش های اعلام شده از سوی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری سالانه ۲ میلیارد تُن معادل ۱۵.۵ تن در هر هکتار از خاک کشور فرسایش می یابد.

وحید اضافه کرد: براساس آمار ارائه شده از سوی امور بررسی های برنامه عمران سازمان ملل هزینه فرسایش خاک در ایران معادل ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی برآورد شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین طبق اندازه گیری های انجام شده از مخازن سدها میزان رسوب ورودی به مخازن سدها ۳۵۶ میلیون مترمکعب است.

وحید اضافه کرد: حجم سد های کشور بالای ۵۰ میلیارد متر مکعب است که رسوب موجب از دست رفتن سالانه حدود ۷۴ صدم درصد از حجم مخازن سدهای کشور می شود.

وی درباره پدیده خشکسالی نیز بیان کرد: پدیده خشکسالی با دوره های طولانی مدت مناطق وسیعی از کشور را تحت تاثیر قرار می دهد که این موضوع در کنار خشکی ذاتی حاکم بر گستره زیادی از سرزمین ما، تولید کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی را با مخاطره مواجه کرده است.

وی درباره تخریب مراتع نیز گفت: نتایج آخرین بررسی های انجام شده نقشه پوشش گیاهی نشان می دهد که در حدود ۶۶.۲ درصد از مراتع کشور معادل ۵۶ میلیون هکتار جزو مراتع کم تراکم، ۲۵.۳ درصد معادل ۲۱ میلیون و ۴۱۹ هزار هکتار جزء مراتع نیمه متراکم و ۸.۵ درصد از مراتع کشور معادل هفت میلیون و ۱۸۱ هزار هکتار جز مراتع متراکم هستند.

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اجرای طرح تحول احیاء پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع خبر داد و افزود: این طرح در سطح ۵۰ میلیون هکتار مراتع کشور اجرایی می شود.

وحید، اهداف اجرای این طرح را توانمندسازی و بهبود معیشت بهره برداران مرتع و جوامع بومی، بهبود شاخص‌ها و کارکردهای مراتع در مدت اجرای طرح شامل افزایش تولید علوفه، استحصال آب به میزان یک میلیارد و ۴۳۷ میلیون مترمکعب، حفظ خاک و کاهش فرسایش به میزان ۲۶۳ میلیون تن در مدت اجرای طرح، ارتقای بهره وری با استفاده از ظرفیت و پتانسیل های بالقوه اکوسیستم های مرتعی دانست.

وی افزود: مجموع هزینه‌های اجرای طرح در مدت پنج سال برابر ۱۵ هزار میلیارد تومان است که درآمد حاصل با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به تولید علوفه، ذخیره آب و جلوگیری از فرسایش خاک حدود ۲۲ برابر می شو

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید