Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس کشاورزی:

کشاورزان با روش های علمی صحیح به مبارزه با آفات مزارع بپردازند

یک کارشناس علوم و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مبارزه با آفات مزارع کشاورزی را یکی از مهمترین راهکارها در افزایش بهره‌وری و کاهش خسارات دانست و از کشاورزان خواست با روش‌های علمی صحیح و اصولی به مبازه با آفات در مزارع بپردازند.

کشاورزان با روش های علمی صحیح به مبارزه با آفات مزارع بپردازند

دکتر سید « مهدی محجوب» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا؛ موش‌ها را از جمله مهمترین آفات کنونی مزارع کشاورزی کشور دانست و افزود: زیان و خسارت موش‌ها به محصولات کشاورزی بویژه گندم به حدی است که دولت خود را موظف به مقابله با آن کرده تا به کشاورزان برای مبارزه با این جانور موذی کمک کند.

وی با بیان اینکه سقفی برای برآورد خسارت موش ها وجود ندارد، افزود: عمده خسارت آنها به محصولات استراتژیک کشور مانند گندم است و هر ۲ و سه سال یکبار با طغیان جمعیت آنها؛ امنیت غذایی کشور را با تهدید جدی مواجهه می کنند.

وی در ادامه به قدرت تکثیر بسیار زیاد موش‌ها در مدت زمان کوتاه اشاره کرد و گفت: هر موش ظرف ۲ هفته به ۱۵ تا ۲۰ موش افزایش پیدا می کند و بچه موش ها ظرف یک ماه و نیم به سن زاد و ولد می رسند بنابراین از مهمترین راهکارها، سرعت مقابله با آنها است.

مبارزه با آفت موش باید به موقع، درست و اصولی باشد

دکتر محجوب اولین قدم مبارزه با آفت موش در مزارع کشاورزی را مقابله فیزیکی دانست یعنی به محض دیدن سوراخ موشی اقدام به تله گذاری تخریب و لانه شودزیرا هرچقدر دیرتر به مقابله با آنها بپردازیم، موش ها زیادتر و منطقه وسیع تری را در بر می گیرند و کار مبارزه را سخت‌تر و هزینه‌بر تر می کنند.

این کارشناس علوم و تحقیقات جهاد کشاورزی استان کرمانشاه؛ مبارزه شیمیایی با سموم را راهکار دوم عنوان کرد و اظهار داشت: مواد سمی مانند فسفر دوزنگ که رایج ترین نوع سم برای مقابله با آفت موش است، ابتدا حتما حتما باید طریقه درست و صحیح استفاده کردن از آن را بدانیم تا تاثیر گذارتر عمل کند.

دکتر محجوب توضیح داد: اگر مواد شیمایی را بکار بگیریم مانند فسفر دوزنگ باید بدانیم که خطرناک است و هیچ پادزهری ندارد، و اگر در جایی نوشته پادزهر فسفر دوزنگ موجود است، مطمئنا باشید وجود ندارد و باید جانب احتیاط را رعایت کنید.

وی افزود: فسفر دوزنگ به این خاطر خطرناک است که به محض خوردن آب اسید معده گازی آن آزاد رها می کند و ظرف ۱۰ دقیقه جذب خون موش یا هر جانوار دیگری که آن خورده است می شود و آن را می کشد؛ بنابراین هیچ پادزهری ندارد.

دکتر محجوب در ادامه به طریقه استفاده درست مواد سمی برای مبارزه با موش ها را تشریح کرد: گفت: ابتدا طعمه که ( گندم هر چیز دیگری) با ماده سمی مانند فسفر دوزنگ آغشته می کنیم سپس به اندازه یک قاشق غذا خوری آن را داخل لانه موش می ریزیم و حتما حتما باید در لانه موش بریزیم و در آن را تخریب کنیم تا موش فرار نکنند و مجبور شود حتما طعمه سمی بخورد و با این روش به شرط خالصی مواد سمی آن را تا ۹۰ درصد خواهد کشت.

وی تاکید کرد؛ به هیچ وجه نباید مواد سمی موش را خارج از لانه بگذاریم زیرا مبارزه تا حد بسیار زیادی بی‌تاثیر خواهد کرد، زیرا مواد سمی مانند فسفر دوزنگ در مزارع به محض آب خوردن ۱۰۰ درصد کارایی شان را از دست می دهند و همه زحمات و هزینه ها به هدر می رود.

این کارشناس در ادامه جوندگان بویژه موش ها را جز باهوش ترین موجودات خلقت ذکر کرد و گفت: اگر مبارزه علیه موش به موقع در کوتاه ترین زمان ( به محض دیدن) و اصولی و درست باشد خیلی راحت با طعمه های مانند تفاله چغندر، تخریب لانه تله گذاری از بین می روند و نیاز به مبارزه شیمیایی نخواهد بود و خسارت به حدقل ممکن می رسید.

نویسنده کتاب با ارزش علمی مرجع جوندگان ایران عنوان کرد: طعمه موش ها حتی در فصل تابستان و زمستان باید باهم متفاوت است، زیرا در تابستان موش ها بیشتر به خاطر جبران کمبود آب بدن شان ترجیح می دهند طعمه های آبدار بخورند و در زمستان طعمه های خشک.

۲۰ درصد آتش سوزی کارگاه، کارخانه ها، جنگل ها و منازل جوندگان هستند

دکتر محجوب در ادامه جوندگان مانند موش ها را عامل انتقال ۸۵ بیماری به انسان مانند طاعون، سالک و تیفوس دانست و گفت: البته برخی از این بیماریها اکنون به علت قطع شدن زنجیره انتقال بیماری به دلایل رشد بهداشتی ریشه کن شده است.

وی توضیح داد: دندان های جوندگانی مانند ناخن و موی سر ما مداوم در حال رشد است و به طوری که در عرض یک سال دندان آنها می تواند تا ۳۰ سانت رشد کند و این باعث رنج می شود.

محجوب اضافه کرد: بنابراین موش ها و جوندگان دیگر برای آنکه جلو رشد دندان شان را بگیرند آن را به چیزهای سخت می سایند و جالب است بدانیم علت ۲۰ از آتش سوزی های کارخانجات، کارگاه ها و منازل که به دلیل اتصال برق گزارش می شود به خاطر همین جویدن ها است.

وی گفت: حتی بسیاری از سیم کابل برق توسط موش‌ها جویده می شود؛ چون سیم فلز سخته است و این باعث اتصال برق می شود.

وی بیان داشت: بر همین اساس به تمام شهروندان در منازل، واحدهای تولیدی، دامداری و بویژه صاحبان صنایع و کارگاه ها توصیه اکید دارم که هرجا لانه موشی را دیدند فورا به تله گذاری و تخریب به از بین بردن آن اقدام کنند، زیرا خسارت اش غیرقابل جبران است.

این کارشناس باسابقه و با تجربه واحد علوم تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین علت ۲۰ درصد تمام آتش سوزی جنگل ها و مراتع در طبیعت را که علت نامشخص دارند، دندان جوندگانی مانند موش دانست که برای کوتاه کردن دندانشان آن را به چیزهای سخت می سایند و باعث جرقه و آتش سوزی می شوند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در این استان چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در استان کرمانشاه همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید