Iranian Agriculture News Agency

راهکار جهانی برای مقابله با بحران غذایی و رشد قیمت‌ها/ دو دلیلی که قیمت کالاهای اساسی را افزایش داد

کشورها برای مقابله با بحران غذایی و رشد قیمتی که درکالاهای اساسی شکل گرفته، بودجه های سنگینی را برای حمایت از تولید داخل تصویب کرده اند تا از وابستگی به واردات بکاهند.

راهکار جهانی برای مقابله با بحران غذایی و رشد قیمت‌ها/ دو دلیلی که قیمت کالاهای اساسی را افزایش داد

به گزارش فارس، افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در سال جاری میلادی همچنان ادامه دارد و قیمت‌ها هر روز رکورد‌های جدیدی را جابجا می‌کند.

به گزارش بلومبرگ، امروز نیز در بازارهای جهانی گندم با ۷ دلار افزایش رکورد جدیدی را ثبت کرد سایر محصولات مانند ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌‌شود نیز رشد  ۳.۲۵ دلار را داشت در این میان دانه‌های روغنی هم از افزایش قابل توجهی برخوردار شدند به طوری که سویا ۱۱ دلار افزایش را در یک روز ثبت کرد، گیاه روغنی کانولا هم رشد ۶.۷ دلاری را رقم زد.

در گروه محصولات نرم، قهوه بیشترین افزایش قیمت را داشت و ۳۳ دلار در یک روز بالا رفت در گروه دام، دام زنده و پرواری هر کدام به ترتیب 50 و 85 سنت رشد داشتند.

کرونا دست بردار نیست

افزایش قیمت کالاهای اساسی پس از شیوع بیماری کرونا بیشتر شد اما با شروع جنگ روسیه و اوکراین جهش یافت، بیماری کرونا باعث اختلال در زنجیره عرضه محصولات اساسی شد، پروتکل‌های بهداشتی که کشورها وضع کردند انتقال و صادرات محصولات را کندتر کرد، علاوه بر آن، دولت‌ها که نسبت به تاثیر کرونا در امنیت غذایی بسیار حساس شده بودند اولویت خود را برای تامین نیاز داخل دادند و اقدام به ذخیره سازی بیش از اندازه کردند به طوری که چین نیمی‌‌از گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرد و این موضوع تناسب عرضه و تقاضا را به هم ریخت.

در دیگر سو برخی کشورها تلاش کردند با اعمال تعرفه‌ها واردات را کندتر و در برخی مواقع متوقف کنند از پیشتازان این سیاست پوتین رئیس جمهور روسیه بود که با اعمال تعرفه‌های سنگین روی گندم صادرات آن را به حداقل رساند برخی کشورها صادرات کود شیمیایی را ممنوع کردند که روی قیمت محصولات کشاورزی تاثیر زیادی گذاشت.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین روی قیمت محصولات اساسی

جنگ روسیه و اوکراین هم قیمت کالاهای اساسی تاثیرگذار بود این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می‌‌کنند و تولید کننده عمده دانه‌های روغنی هستند، جنگ، صادرات از بندر دریای سیاه را کندتر کرد در مقاطعی صادرات از این بندر متوقف شد و اکنون که نقل و انتقال کشتی‌ها وجود دارد صادرات به کندی انجام می‌شود.

سیاست جدید کشورها برای مقابله با بحران غذایی و رشد قیمت‌ها

در چنین شرایطی کشور‌ها سیاست‌های جدیدی را برای تامین امنیت غذایی در پیش گرفته اند بستن دروازه‌های صادراتی بر خلاف قوانین بین المللی سازمان توسعه تجارت مسئله‌ای است که سیاستمداران باید یا با آن مقابله کنند و یا کنار بیایند، کشور‌ها تمرکز خود را روی تولید کالاهای اساسی در داخل گذاشتند بودجه‌های بسیار بالایی را برای تولید کالاهای اساسی در داخل تصویب کردند تا نیاز به واردات حداقل برسد در کشور ما هم چند طرح بزرگ در این راستا وجود دارد که از جمله اجرای طرح الگوی کشت، اجرای کشاورزی قراردادی و توسعه تولید در دیمزارها از آن جمله است که در دولت سیزدهم کلید خورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید