Iranian Agriculture News Agency

برنامه تامین کالاهای اساسی و میوه شب عید اعلام شد

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ 550 هزار تن ذخیره استراتژیک برنج و 15 هزار تن میوه انجام شده و ذخایر بقیه محصولات هم به اندازه کافی وجود دارد.

برنامه تامین کالاهای اساسی و میوه شب عید اعلام شد

به گزارش فارس شاهپور علایی مقدم امروز درحاشیه نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی افزود: برای محصولات اساسی ماننده میوه،‌ تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن برنامه ریزی شده و تولید آنها در کشور مناسب بوده و ذخیره سازی کافی هم شده است.

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: 550 هزار تن ذخیره استراتژیک برنج داریم و تولید در کشور هم به حد کافی است و مشکلی از نظر تامین وجود ندارد علاوه بر آن 1.3 میلیون تن هم تولید خرما در کشورد اریم که در ماه رمضان عرضه می شود.

وی از ذخیره سازی 15 هزارتن میوه خبر داد و گفت که برای تنظیم بازار این محصول کافی است.

وی قیمت میانگین تخم مرغ را هم کیلویی 40 هزار تومان عنوان کرد و گفت: در روزهای گذشته در بازار کاهش داشته است.

بانک مرکزی ارز وارد کنندگان نهاده دامی را نداده است

علایی مقدم در این باره که ارز مورد نیاز وارد کنندگان نهاده دامی را بانک مرکزی نداده است، گفت: در این باره بانک مرکزی صلاحیت تصمیم گیری دارد و آنها و خیر و صلاح را می‌دانند اما وزارت جهاد کشاورزی با همه درخواست کنندگان نهاده برای تخصیص ارز موافقت می‌کند.

دلیل گرانی گوشت

وی علت گرانی گوشت را افزایش هزینه های تولید عنوان کرد و گفت:‌ با تبدیل ارز نهاده از 4200 به 28 هزار تومان قیمت نهاده جهش کرد به طوری که به یک باره قیمت هر کیلوگرم جو از 2200  تومان به 14 هزار تومان رشد کرد که البته همین الان هم این ارز برای واردات به سختی تخصیص داده می‌شود.

علایی مقدم تصریح کرد:‌ هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی مانند دیگر صنایع و پتروشیمی‌ها بالا رفته است و این معادله‌ای ساده است که با افزایش هزینه‌های تولید قیمت‌ها نیز بالا می‌رود.

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود:‌ در نیمه دوم سال نیاز به نهاده دامی بیشتر می شود و حداقل باید 16 میلیون تن انواع جو،ذرت،کنجاله سویا و کلزا وارد کنیم و با تغییرنرخ ارز قیمت ها بالا رفته و روی قیمت تمام شده تولید تاثیر گذاشته است و روی قیمت های گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات اثر داشته است

وی تاکید کرد که بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و وزارت امور خارجه نیز در بخش تامین امنیت غذایی دخیل هستند و باید الزامات تولید تامین شود.

علایی مقدم گفت: اینکه در فضای مجازی مطرح شود که قیمت گوشت قرمز چند صد هزار تومان شده است واقعیت ندارد زیرا متوسط گوشت لاشه گوسفندی در کشور 250 هزار تومان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید