Iranian Agriculture News Agency

عوارض صادراتی با تعادل بازار اصلاح می‌شود

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی یک تا دو ‌هفته آینده با به تعادل رسیدن بازار، عوارض صادراتی سه محصول سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی اصلاح می‌شود.

عوارض صادراتی با تعادل بازار اصلاح می‌شود
به گزارش ایانا، محسن شیرواند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص التهابات رخ داده در بازار سه محصول گوجه، پیاز و سیب‌زمینی گفت: این التهابات به صورت مقطعی است و برای توقف این شوک قیمتی که به بازار وارد شده، عوارض صادراتی برای این سه محصول وضع شده که در این راستا به ترتیب برای محصول پیاز ۱۲۰ درصد ارزش پایه صادراتی، سیب‌زمینی ۷۰ درصد و گوجه‌فرنگی زراعی ۱۰۰ درصد است.

وی با بیان این که این کار برای ثبات بازار داخلی انجام شده است، افزود: طی یک هفته گذشته، قیمت‌ این سه محصول دچار نوسان شد و التهاب افزایشی پیدا کرد ما برای این که قیمت‌ها به سطح قیمت قبل از التهابات نزدیک و فاصله بین میادین و خرده‌فروشی‌های سطح شهر یک قیمت معقول و متعارف شود، عوارض را وضع کردیم و از آنجایی که وضع عوارض یک سیاست مقطعی و موقت است، به مجرد اینکه قیمت‌ها متعادل شود، عوارض هم به سطح قیمتی خود و یا حتی کمتر از سطح قبلی تغییر کند.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرد؛ ثبات قیمتی نهایتا بین یک تا دو هفته آینده اتفاق بیفتد و قیمت سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی در سطح بازار کاهش یافته و فاصله قیمتی بین خرده‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار به صورت منطقی کاهش یابد.

وی افزود: در تمام دنیا در فصول سرد سال، محصولات کشاورزی تازه‌خوری دچار یک افزایش قیمت هستند که این افزایش قیمت اگر خارج از قاعده و نرم و تجربیات سال‌های گذشته بازار و مردم در زیست بازارشان باشد، قطعا مداخله تنظیم بازار صورت خواهد گرفت.

شیرواند با بیان این که این عوارض حداکثر تا آخر آذر ماه است، افزود: برآورد ما این است که تا یک هفته قیمت‌ها متعادل شود حتی ممکن است پایین‌تر هم بیاید که این امر بستگی به بازار و قیمتی که در نهایت باید به دست مصرف کننده محصول نهایی برسد.

وی افزود: ظرف ۱۰ روز آینده گوجه بوشهر برداشت و وارد بازار می‌شود و در اواسط آذر ماه نیز گوجه مناطق جنوبی استان فارس و هرمزگان را داریم که وارد بازار خواهد شد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از خرید توافقی گوجه جنوب توسط سازمان تعاون روستایی خبر داد و گفت: تعاون روستایی برای این که حلقه‌های واسط بین مزرعه و مصرف کننده را به حداقل ممکن برساند، براساس توافق صورت گرفته با مجموعه شهرداری‌ تهران و دیگر شهرهای پرمصرف، اقدام به خرید مستقیم از مزرعه‌های گوجه‌فرنگی خواهد کرد و اگر نیاز شد در مورد سیب‌زمینی و پیاز نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این که تولید اولویت ویژه‌ای برای ما دارد و باید منافع تولید کننده را در نظر بگیریم، افزود: تنظیم بازار مستمر و پایدار با تولید مستمر، پایدار و به‌صرفه و بهره‌ور محقق خواهد شد، بنابراین خرید توافقی گوجه‌ براساس قیمتی که به صرفه برای تولید کننده باشد و منافع اقتصادی کشاورز تامین شود، انجام خواهد شد، محصول به صورت مستقیم به میادین عرضه شده و از طریق میادین به دست مصرف کننده خواهد رسید.

شیراوند وضع عوارض را سیاستی موقتی و بازارهای صادراتی را بازاری مستمر و پایدار خواند و گفت: با وضع عوارض برای دو هفته یا حتی یک ماه، بازارهای صادراتی ممکن است دچار تکانه حداقلی شوند اما از دست نمی‌روند. مضاف بر این که وضع عوارض در همه جای دنیا وجود دارد و سیاستی است که همه کشورها از جمله کشورهای پیشرفته که حتی به لحاظ اقتصادی در این حوزه ضریب‌های بالایی دارند، اجرایی می‌شود.

وی با بیان این که وضع عوارض برای این سه محصول موقتی و در فصلی است که صادرات در حداقل میزان به لحاظ عملکرد قرار دارد، ادامه داد: میانگین حداکثر صادرات سه سال گذشته محصول گوجه در آبان ماه، ۱.۵ درصد کل صادرات کشور بود. بیشترین صادراتمان در حوزه گوجه در شهریور ماه و در حوزه سیب‌زمینی در فروردین ماه است، لذا وضع این عوارض بازارهای عمده، پایدار و مستمر ما را هدف قرار نمی‌دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید