Iranian Agriculture News Agency

تولید یک میلیون نهال به روش کشت بافت

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: در زمینه تولید نهال در سال 1401 بیش از یک میلیون اصله انواع نهال به روش کشت بافت در استان تولید شد و پس از دریافت گواهی، راهی باغات کشور شده است.

تولید یک میلیون نهال به روش کشت بافت

هادی زهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا به مناسبت هفته دولت بیان کرد: بدون تردید بخش کشاورزی در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور نقش محوری دارد، چرا که با مقوله امنیت غذایی کشور عجین شده و رونق تولید، امنیت غذایی، اشتغال، ثروت و رفاه عمومی گوشه‌ای از ظرفیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است. تقویت و توجه به این ظرفیت‌ها، به صورت فزاینده‌ای نقش موثری در بهبود توسعه کشور دارد.

وی ادامه داد: در مرکز تحقیقات استان کرمان حدود 78 طرح تحقیقاتی ادامه‌دار از سال گذشته و 16 طرح تحقیقاتی جدید نیز از ابتدای سال جاری پس از بررسی در نشست کمیته فنی- تخصصی و شورای تحقیقات استان برای اجرا به این مرکز ابلاغ شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: این طرح­‌ها دارای ماهیت ملی، مستقل، تقاضا محور و تحقیقی ترویجی است و براساس نیاز بخش اجرا تهیه شده و امید است تا خلاهای تحقیقاتی را در این سال پوشش دهد و دستورالعمل‌های اجرائی از آنها استخراج شود. همچنین مقایسه عملکرد رقم­‌های گندم از جمله این طرح­‌ها است.

زهدی گفت: در راستای افزایش دانش کارشناسان و بهره­‌برداران بخش کشاورزی، برنامه‌­ریزی جهت برگزاری محصولی رویدادهای علمی و انتقال یافته‌­های تحقیقاتی با تدریس اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان و بازنشستگان انجام شده است.

وی افزود: در راستای ارتقای دانش مهارتی بهره‌­برداران از ابتدای سال جاری تاکنون در معاونت آموزش این مرکز مواردی محقق شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان اضافه کرد: دوره‌های غیرحضوری (شاک)  36 دوره  با بیش از 420 نفر فراگیر و دوره‌های حضوری، 23 دوره با  735 نفر فراگیر برگزار شد.

زهدی با اشاره به آموزش نیروهای مسلح بیان کرد: برگزاری دوره‌های مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در راستای افزایش مهارت و ایجاد اشغال سربازان (سرباز ماهر) این مرکز با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تعداد 14 دوره و 724 نفر فراگیر را آموزش داده است. در مجموع بخش آموزش‌های بهره‌برداران تعداد 73 دوره آموزش با تعداد 1879 نفر و  9551 نفر روز ویژه بهره‌برداران، در بخش کشاورزی برگزار شده است  .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان بیان کرد: 68 نفر در بخش سنجش مهارت در سه ماهه اول سال تحت آموزش  و در سه ماهه دوم امسال 80 نفر ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: در سال زراعی 1401-1402 در زمینه تولید بذر ارقام گندم در استان در طبقه پرورشی 30تن بذر انواع گندم دوروم و نان در طبقه مادری بیش از 250 تن و گواهی شده بیش از 5 هزار تن بذر در استان تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال تولید شده است. همچنین در زمینه تولید نهال در سال 1401 بیش از یک میلیون اصله انواع نهال به‌ویژه تولید به روش کشت بافت در استان تولید، گواهی و راهی باغات کشور شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان اضافه کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان به‌عنوان بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی در استان دارای سه معاونت پژوهش و فن‌آوری، آموزشی و برنامه‌ریزی ، چهار ایستگاه (بردسیر، گردو، بز کرکی و شهید زنده روح)، چهار باغ تحقیقاتی، سه مرکز پخش سیلاب، چهار آزمایشگاه تخصصی و چهار کلکسیون اندمیک در سطح کشور شامل (خرما، گردو، گل محمدی و گیاهان دارویی) است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید