Iranian Agriculture News Agency

قارچ مشاهده شده در سیلوی اسدآباد سمی نیست

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و عضو گروه بهداشت و تغذیه دام و طیور این دانشگاه با اشاره به نوع قارچ مشاهده شده در یکی از سیلوهای اسدآباد تاکید کرد: دسته‌ای از قارچ‌ها بدون سم است و به‌عنوان افزودنی به خوراک دام اضافه می‌شود. این دسته از میکروارگانیزم‌ها با عنوان DFM طبقه‌بندی می‌شوند، این‌ها همان افزودنی‌های خوراک دام هستند که قارچ‌های بدون سم از این دسته‌اند. این مواد به‌عنوان پروبیوتیک تولید و به مواد غذایی افزوده می‌شود و لذا صرف وجود توده بافت قارچی، دلیل بر سمی بودن ماده نیست.

قارچ مشاهده شده در سیلوی اسدآباد سمی نیست

 محمد رضاییان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا بیان کرد: به طور کلی میکرو ارگانیزم‌ها، باکتری، ویروس و چه قارچ در شرایط مساعد رشد می‌کنند. با توجه به بحث اخیر که پیرامون رشد قارچ‌ در ذرت است، مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که برخی قارچ‌ها در اثر رشد، تولید سم مایکوتوکسین می‌کنند. مایکوتوکسین انواع مختلف دارد و مشهورترین آن، افلاتوکسین در انواع آ و ب و .. است. البته سموم دیگری هم توسط قارچ‌ها تولید می‌شود.
رضاییان افزود: ذرت هم به‌عنوان یک ماده خوراکی دارای کربوهیدرات است و در صورت وجود رطوبت و دمای مناسب، محیط مستعدی برای رشد قارچ محسوب می‌شود، زیرا چهار مولفه ماده غذایی، درجه حرارت، pH و رطوبت، شرایط مناسب برای رشد قارچ را تامین می کند.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر قارچ در ذرت رشد کرده و تولید سم افلاتوکسین کند، در صورتی که سم تولید شده بیش از حد مجاز باشد، وارد خوراک دام شده و مقداری از آن در بافت بدن ذخیره و اگر دام شیری باشد از طریق شیر دفع می‌شود، که در صورت مصرف انسان مخاطراتی در پی خواهد داشت.
قارچ‌ها در همین هوای معمولی و اتاق آزمایشگاه هم در صورت وجود ماده غذایی شروع به رشد می‌کنند. ذرت هم از این قاعده مستثنا نیست؛ در نتیجه تعیین میزان و سمی بودن از طریق آزمایش ممکن می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید