Iranian Agriculture News Agency

رکورد خرید گندم در استان خوزستان شکسته شد

استاندار استان خوزستان گفت: امسال یک میلیون و 800 هزار تن خرید تضمینی گندم از استان خوزستان انجام شد.

رکورد خرید گندم در استان خوزستان شکسته شد

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز سه‌شنبه چهارم مهرماه در مراسم آغاز سال زراعی جدید که با حضور و سخنرانی مسئولین عالی‌رتبه کشوری، وزیر و معاونین و مدیران وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، علی اکبر حسینی محراب ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و تشکر و قدردانی از مدیران بخش در استان، بیان کرد: بعد از گندم طرح‌های مربوط به نیشکر، خرما، کلزا، چغندر قند در استان خوزستان اجرا شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه مشکلات آبی که در حوزه غرب استان بود رکورد خوبی در کشت شلتوک داشتیم.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم استان خوزستان طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که حدودا 300 هزار هکتار در مرحله اول انجام شده است و این طرح باید در هشت مرحله اجرا شود.

حسینی محراب گفت: از وزیر درخواست داریم تا ستاد وزارتخانه همکاری لازم را انجام دهد تا بتوانیم این طرح را که بسیار طولانی شده است به خوبی اجرا کنیم.

استاندار خوزستان یادآور شد: بحث شیلات از اقدامات جدی استان ما است و بازار بسیار خوبی را در منطقه داریم. بعضی از کشورهای عربی در حاشیه خلیج فارس نیاز دارند و ما توانایی تامین این بازارها را داریم.

وی گفت: ما در شهرستان‌های شوشتر و دزفول در پرورش میگو و ماهی بسیار عالی عمل کردیم و می‌توانیم از این طریق درآمد کسب کنیم.

وی توضیح داد: ما با توجه به تولیدات خوب باغی، زراعی و صیفی جاتی که در استان داریم نیاز به پایانه‌های صادراتی داریم تا بتوانیم صادرات را به روسیه و سایر کشورها داشته باشیم.

حسینی محراب خاطرنشان کرد: هرچند صادرات به شکل ضعیف در حال انجام است اما یکی از راه‌های رشد کشاورزی استان ما، گرفتن بازارهای منطقه است، در نتیجه باید در این خصوص پیشرفت کنیم و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی تاکید کرد: از دیگر اقدامات مهم، دنبال کردن آبیاری زیر سطحی را در استان است. این روش آبیاری 200 الی 300 هکتار برای نیشکر اجرایی شده و برای جلوگیری از تبخیر نیاز است این طرح با جدیت بیشتری و به‌صورت ارزان تر انجام شود.

حسینی محراب ادامه داد: از دیگر طرح‌های مهم برای ما طرح زراعت چوب است، با توجه به پیگیری‌های انجام شده بیش از 300 هزار هکتار زمین شناسایی شده است. ما اگر بتوانیم در برنامه سه الی چهار ساله این زمین‌ها را زیر کشت چوب ببریم، درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان استان به همراه دارد و بالای یک و نیم میلیارد تومان هر هکتار درآمد خواهد داشت.  در نتیجه نیاز داریم تا از این اقدامات حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باید به آن اشاره کرد، حضور واسطه‌گران در بخش کشاورزی است.کشاورز ما سود لازم را از محصولات خود نمی‌برد در نتیجه باید دست دلالان از مراکز تولید و مصرف کوتاه شود و کشاورز بتواند محصولات خود را به بازار برساند.

حسینی محراب یادآور شد: کشت گلخانه‌ای در برخی از شهرستان‌های استان بسیار خوب جواب داده و اگر بتوانیم کشت گلخانه‌ای را با قیمت مناسب انجام دهیم، قطعا خوزستان یکی از قوی‌ترین زمین‌ها را برای کشت محصولات گرمسیری دارد و می‌توانیم از این طریق درآمدزایی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید