Iranian Agriculture News Agency

کاهش انتقال بیماری در مزارع میگوی خوزستان با تامین لارو میگو

معاون آبزی پروری شیلات خوزستان گفت: تامین 80 درصد لارو میگو در استان یکی از اقدامات مهم در زمینه کاهش انتقال بیماری ناشی از واردات پست لارو به مزارع استان است.

کاهش انتقال بیماری در مزارع میگوی خوزستان با تامین لارو میگو

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، معاون آبزی پروری شیلات استان گفت : در چند سال اخیر استان خوزستان در زمینه تامین لارو میگو به دلیل مسائل و مشکلات فراوان تا حدود زیادی به استان های میگو پرور وابسته بوده است در حالی که با همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران طی 2 سال گذشته تعدادی از مراکز تکثیر راکد، فعال و وارد چرخه تولید شده است.

مرتضی سوری با بیان اینکه امسال 3 مرکز تکثیر لارو در حال بهره برداری است، تامین 80 درصد لارو میگو در استان را یکی از اقدامات مهم در زمینه کاهش انتقال بیماری ناشی از واردات پست لارو به مزارع استان دانست.

وی ادامه داد: بیماری لکه سفید به عنوان یکی از چالش های جدی مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان در دو دهه گذشته فراز و نشیب های زیادی در مسیر تولید ایجاد کرده است.

سوری یکی از راه های کنترل و مقابله با بیماری لکه سفید را استفاده از دانش متخصصان داخلی و استفاده از روش های نوین آبزی پروری به ویژه احداث مراکز نوزادگاهی تجاری مطرح کرد و یادآور شد: در سال جاری 5 مرکز نوزادگاهی فعال بوده که درصد بالایی از بچه میگو موردنیاز توسط این مراکز تولید شده است.

وی همچنین از رشد 63 درصدی تولید میگو در استان خبر داد و گفت: سال گذشته میزان تولید میگوی پرورشی 802 تن بوده است و امسال با رشد 63 درصدی به بالغ بر یکهزار و 300 تن رسیده است.

سوری تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" تلاش گسترده ای به منظور استفاده از شرکت های دانش بنیان در صنعت آبزی پروری صورت گرفته است و پیرو تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری استان در سال جاری شاهد اقدامات و نتایج ارزشمندی خواهیم بود.

وی اظهار داشت: با همکاری پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور در زمینه تامین بچه ماهی به بیوتکنیک تکثیر ماهیان بومی، شانک، صبیتی و هامور و مولد سازی باس دریایی دستیبابی پیدا کرده ایم.

سوری با اشاره به ضرورت و اهمیت ارتباط موثر بخش تحقیقات و صنعت تاکید کرد: دانش فنی باید به بهره برداران منتقل شود و در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری باید به روز شوند.

وی عنوان کرد: تولیدکنندگان با اجرای طرح نرسری میگو، پرورش متراکم، بیوفلاک، سیستم های تلفیقی و مدار بسته در سطح مزارع آبزی پروری استان با خطر کمتر به تولیدات موفق، اقتصادی و پایدار خواهند رسید.

معاون آبزی پروری شیلات خوزستان با اشاره به افق توسعه آبزی پروری در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: شهرهای آبادان و خرمشهر جز مستعدترین شهرهای آبزی پروری خوزستان به شمار می روند و امسال در آبادان 800 هکتار ماهیان گرمابی به سطح زیر کشت رفته است و بالغ بر 5 هزار و 500 هکتار سطح مفید نیز در شهرستان خرمشهر جهت کشت ماهیان گرمابی به کار گرفته شده است.

سوری در رابطه با ورود تکنولوژی های جدید به حوزه آبزی پروری افزود: اداره کل شیلات نقش تسهیلگری ایفا می کند و شناسایی و حل چالش های فنی و تامین اعتبارات این عرصه را به جد پیگیری می کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید