Iranian Agriculture News Agency

ایمن ‎سازی رایگان 70 هزار قطعه طیور بومی ایذه علیه نیوکاسل

70 هزار قطعه طیور بومی علیه نیوکاسل در شهرستان ایذه بصورت رایگان واکسینه شدند.

ایمن ‎سازی رایگان 70 هزار قطعه طیور بومی ایذه علیه نیوکاسل

به گزارش خبرنگار ایانا از  خوزستان، سرپرست دامپزشکی ایذه اظهار داشت: با توجه به پرورش طیور بومی و به‌ دنبال آن میزان حساسیت این پرندگان به بسیاری از بیماری‌ها و آلودگی‌ها، شاهد وارد آمدن خسارات فراوانی به روستاییان و پرورش‎دهندگان خواهیم بود که در راستای پیشگیری از وقوع بیماری بیش از 70 هزار قطعه طیور بومی علیه نیوکاسل در سطح شهرستان بصورت رایگان واکسینه شد.

داریوش شاهپری با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی و واگیردار شایع در میان بسیاری از انواع پرندگان است تصریح کرد: این بیماری از بیماری‌های شایع در مزارع پرورش طیور صنعتی و طیور بومی بوده که می‌تواند دستگاه تنفسی،گوارشی و عصبی را درگیر ‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتقال بیماری به طور طبیعی از راه ترشحات، فضولات و تماس با طیور آلوده صورت می‌گیرد، افزود: اسهال، پیچش گردن، سیاه شدن تاج و ریش، بی‌اشتهایی، تب و مرگ و میر بالا و ناگهانی از مهم‌ترین علائم بروز این بیماری است.

شاهپری ادامه داد: درمان بیماری نیوکاسل مشکل بوده و امکان موفقیت در آن ضعیف است، همچنین از لحاظ اقتصادی نیز درمان طیور بیمار مقرون به‌صرفه نیست، بنابراین تنها راه مبارزه انجام به‌ موقع واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید