Iranian Agriculture News Agency

آغاز کشت کلزا در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت کلزا در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان آغاز شد که این روند در برخی از شهرستان ها تا آخر مهرماه ادامه دارد.

آغاز کشت کلزا در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، پژمان شهابی افزود: با توجه به اینکه هم اینک آبیاری برخی از محصولات در سطح کشتزارها از جمله پنبه و پیاز هم اکنون پایان یافته، کشاورزان می توانند از آب مازاد در کشت کلزا بهره ببرند.

وی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا نسبت به تاریخ کشت حساس است افزود: این گیاه برای کشت محدودیت زمانی دارد، کلزا کاران باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه کشت به موقع داشته باشند تا از سرمای زمستانه آسیب نبیند.

شهابی اظهار داشت: کلزا کارانی که در مناطق سرد همچون شیروان و فاروج هستند از هم اکنون مهلت کشت تا آخر شهریور ماه دارند، کشاورزان مناطق معتدل نیز تا نیمه مهر ماه و بهره برداران مناطق گرم از جمله مانه و سملقان تا آخر مهر ماه فرصت برای کشت دارند.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در قالب خرید تضمینی در سال جاری ۱۱۰ هزار ریال بود که پیش بینی می شود در سال زراعی آینده به بیش از ۱۵۰ هزار ریال برسد.

وی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری بیش از سه هزار  هکتار کلزا کشت کرده بودند که سرمازدگی و خشکسالی بخش زیادی را از بین برد که در نهایت دانه روغنی کلزا از سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شد، این بهره برداران یکهزار تن محصول را به مراکز خرید تحویل دادند و حدود یکهزار تن نیز خود حتی با قیمت بالاتر به فروش رساندند.

شهابی با بیان اینکه بعضا برخی از کشاورزان به دلیل اینکه در سال زراعی جاری با سرمازدگی مواجه شدند کمتر تمایل به کشت این محصول دارند افزود: از بهره برداران می خواهیم که در خصوص سرمازدگی نگران نباشند چرا که اگر کلزا به موقع کشت شود دچار سرمازدگی نخواهد شد.

وی گفت: کلزای که به موقع کشت شده در فصل سرد اگر ۶ برگ داشته باشند سرمای زیاد را تحمل خواهد کرد اما گیاه دارای ۲ برگ دچار سرمازدگی خواهد شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کشاورزان باید با توجه به توصیه های کارشناسان و استفاده از دانش بهره برداران باتجربه محصولات خود را با موقع کشت کنند.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

شهابی اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

وی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفتابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید