Iranian Agriculture News Agency

۱۱۱ هزار هکتار از اراضی کشور برای کشت پنبه آماده شد

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۱۱ هزار هکتار از اراضی کشور برای کشت پنبه آماده شده است که ۱۵ هزار هکتار بیشتر از کشتزارهای سال گذشته است.

۱۱۱ هزار هکتار از اراضی کشور برای کشت پنبه آماده شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ابراهیم هزارجریبی افزود: پارسال از سطح ۹۶ هزار هکتار بیش از ۷۰ هزار تن وش پنبه تولید شد.

وی نیاز پنبه کشور را بیش از ۱۸۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا سه آینده در این محصول مهم به خودکفایی برسیم  و در این راستا باید سطح زیر کشت را به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

هزار جریبی با بیان اینکه پنبه کاران برای کشت این محصول در سال زراعی جاری به سه هزار تن انواع بذر نیاز دارند افزود: از این میزان ۵۰ درصد در داخل کشور تولید می شود و باقی را باید با واردات تامین  کنیم.

وی افزود: برای حمایت از تولید کننده ها و کشاورزان دولت هم به ازای هر کیلوگرم بذر پنبه ۲۰ هزار تومان یارانه می دهد.

هزار جریبی با بیان اینکه بذر لازم برای کشت پنبه به اندازه کافی در کشور وجود دارد اظهار داشت: کشاورزان در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند اما مصرف بذر نیز نسبت به استاندارد بالا است زیرا کشاورزان بیشتر هنوز هم به صورت دستی و سنتی بذر می پاشند.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه ریزی شده است که تمامی سطوح زیر کشت پنبه مورد حمایت قرار گیرد که مصوباتی در این خصوص داشته ایم اما هنوز به استان ها برای اجرا ابلاغ نشده است.

هزار جریبی افزود: برای کشت قراردادی نیز به ازای کشت پنبه در هر هکتار پنج تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره در اختیار بهره برداران قرار می گیرد که تلاش می شود تا همان قرارداد را به عنوان وثیقه در نظر گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص انواع کود مورد نیاز برای کشت پنبه نیز گفت: کود مورد نیاز در این خصوص در انبارها موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید