Iranian Agriculture News Agency

نتایج کلی برآورد خسارات سرما و یخبندان دیماه۱۴۰۱ به بخش کشاورزی استان خراسان رضوی

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: متعاقب ورود توده سرد سیبری به استان در نیمه دوم دیماه که تمامی مناطق استان را تحت تاثیر قرار داد و دما در برخی از شهرستانها به منفی ۲۸درجه سانتیگراد رسید، خسارات زیادی به بخش کشاورزی استان وارد شد.

نتایج کلی برآورد خسارات سرما و یخبندان دیماه۱۴۰۱ به بخش کشاورزی استان خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، قنبری رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: اکیپ های کارشناسی از همان روزهای نخست بازدیدهای میدانی خود را آغاز و ضمن حضور در مناطق مختلف، میزان تاثیر برودت هوا بر تولیدات کشاورزی را بررسی نمودند. کلیه اطلاعات واصله از شهرستانها در کارگروه های تخصصی باحضور مدیران اجرایی و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مجدد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. لازم به ذکر است خسارت سرما و یخبندان در تمامی 33شهرستان استان در حوزه های مختلف کشاورزی گزارش شده است.

غلامرضا قنبری افزود: کل خسارات وارده به بخش کشاورزی استان حدود 8هزار و 250میلیارد تومان برآورد شده است که بیشترین خسارت، مربوط به محصولات باغی در سطح 134هزار هکتار معادل 67درصد کل خسارات وارده به بخش کشاورزی استان به مبلغ 5هزار و 550میلیارد تومان بوده است که از این میزان بیشترین خسارت، به 91هزار هکتار مزارع زعفران به میزان 3هزار و283میلیارد تومان وارد شده است. وی ادامه داد: خسارت وارده به تنه درختان میوه در سطح 7هزار و200هکتار باغات حدود 240میلیارد تومان برآورد می شود که در برخی مناطق ممکن است منجر به کف بری و قطع درختان شود.

قنبری ادامه داد: در محصولات زراعی مجموعا به 258هزار هکتار اراضی زیر کشت، خسارت وارد شده است که بیشترین خسارت مربوط به گندم و جو به ترتیب 1هزارو330میلیارد تومان و 1هزار و 30میلیارد تومان بوده است و مجموع خسارات محصولات زراعی استان حدود 2هزار و 450میلیارد تومان برآورد می شود. وی خسارت وارده به تولیدات دام، طیور و آبزیان استان را کمتر از سایر بخش ها دانست به نحوی که برآورد ریالی تلفات و کاهش راندمان تولید، حدود 76میلیارد تومان می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت شدید سرما و تاثیر قابل توجه بر کاهش عملکرد محصول زعفران در برداشت سال آینده، خسارت در شهرستان های زعفران خیز بیشتر بوده است. غلامرضا قنبری در پایان یادآور شد: 55درصد از کل برآورد ریالی خسارات وارده یخبندان دیماه مربوط به 9 شهرستان زاوه، قوچان، تربت حیدریه، تایباد، تربت جام، مشهد، چناران، فریمان و نیشابور بوده است و 45درصد مابقی مربوط به 24شهرستان دیگر بوده است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید