Iranian Agriculture News Agency

آغاز مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه یاقوت سرخ

مدیر حفظ نباتات سازمان با اشاره به اینکه مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار در استان با استفاده از تولید، پرورش و رهاسازی زنبور تِریکوگِراما انجام می‌شود گفت: امسال در دو انسکتاریوم فردوس و بشرویه ۳ هزار گرم تخم زنبور تریکو در ۲۷۸ هزار تریکو کارت تولید شده است.

آغاز مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه یاقوت سرخ

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، وحید ضیائیان احمدی افزود: خراسان جنوبی با داشتن دو انسکتاریوم در شهرستان‌های فردوس و سربیشه، یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه از ۴ هزار و ۲۰۳  هکتار  باغ انار بارور و غیر باور در استان به طور میانگین  ۳۰ درصد آن آلوده به کرم گلوگاه  است، اظهار کرد: در روش مبارزه با کرم گلوگاه با تولید و پرورش زنبور تریکوگراما و رها سازی آن در  باغات انار ، میزان آلودگی به 5 درصد کاهش می یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در این نوع مبارزه، تریکوکارت‌ها که هر یک حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تخم زنبور تریکوگراما است بر روی درخت نصب می‌شوند و ۱۲ ساعت پس از نصب تریکوکارت‌ها نوزادان زنبور تریکوگراما از تریکوکارت‌ها خارج می‌شوند و پس از چند روز تبدیل به زنبور می‌شوند.

وی بیان کرد: این زنبور‌ها روی تخم کرم گلوگاه انار تخمگذاری می‌کنند و نوزادان این حشره با تغذیه از تخم‌های کرم گلوگاه موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات خراسان جنوبی هدف از مبارزه بیولوژیکی با استفاده از حشرات مفید را کاهش مصرف سموم شیمیایی، تولید محصول سالم و گسترش و ایجاد تنوع در محصولات زراعی، باغی و گلخانه ه­ای  استان با رویکرد تقویت مراکز دانش بنیان عنوان کرد.

ضیائیان احمدی  با اشاره به اینکه  این طرح علاوه برکاهش مصرف سموم و حفظ و حراست از سلامت محیط زیست و جوامع زنده باعث جلوگیری از خروج ارز، تقویت مراکز تولیدی دانش بنیان و بی نیازی استان از واردات انواع سموم شده است گفت: مبارزاه بیولوژیک با آفات همچنین از بار هزینه‌های درمانی ناشی از مصرف بی رویه سموم بردوش دولت و مردم می‌کاهد و امکان صادرات محصولات کشاورزی با ارزش به خارج از کشور را نیز فراهم می‌آورد و در نهایت گامی مهم در راستای تحقق اهداف اقصاد مقاومتی و تولید و اشتغال در حوزه کنترل آفات است.

وی افزود : هم استانی ها  می توانند برای در یافت تریکو کارت به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند . 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید