Iranian Agriculture News Agency

برومندی عنوان کرد:

ارزآوری 3.2 میلیارد دلار بخش کشاورزی در حوزه باغبانی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 3.2 میلیارد دلار از ارزآوری بخش کشاورزی در سال گذشته مربوط به بخش باغبانی بوده است.

ارزآوری 3.2 میلیارد دلار  بخش کشاورزی در حوزه  باغبانی

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم در شهر آفتاب، گفت: پس از مدتی وقفه شاهد آغاز فعالیت چهارمین نمایشگاه بین‌المللی باغبانی، گلخانه، نهاده، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی هستیم.

وی ادامه داد: در نقش و اهمیت این نمایشگاه اگر بخواهیم صحبت کنیم باید ساعت‌ها وقت گذاشته شود اما در یک جمله باید بگویم که این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی را برای تبادل دانش، ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه مأموریت این نمایشگاه، بازاریابی، استفاده ارزان از فرصت‌ها و امکانات برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم کرده است و بستر ارتقای سطح تولید و افزایش درآمد در بخش کشاورزی این نمایشگاه نهفته است.

برومندی بابیان اینکه در برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی، به حوزه باغبانی توجه خاصی شده است، گفت: در این برنامه تحولی، بخش باغبانی حوزه کشاورزی، در کنار همه‌ مزیت‌های موجود در سایر بخش‌ها به دلیل تأمین امنیت غذایی کشور بسیار موردتوجه است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک در دنیا است، یادآور شد: ما در سال گذشته علیرغم تحمل خشک‌سالی بسیار سخت و شکننده باوجود همه‌ محدودیت‌های اعتباری، علاوه بر تأمین غذای کشور، 6 میلیارد دلار درآمد ارزی در بخش کشاورزی داشتیم.

به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، 3.2 میلیارد دلار از ارزآوری بخش کشاورزی در سال گذشته مربوط به بخش باغبانی بوده است و باغبانی یک بخش با تولیدات صادرات محور است.

برومندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر واردکننده بودن کشورمان در 4 میوه گرمسیری ازجمله موز، تصریح کرد: در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار صرف واردات موز شده است.

وی ادامه داد: اگر بنا بود در سایر میوه‌ها نیز واردکننده باشیم چه عددی باید صرف واردات این محصولات می‌شد؛ پس حوزه باغبانی کشور حوزه بسیار مهمی است و خوشحالم که با یک نگاه دانش‌محور به آن توجه می‌شود.

برومندی با اشاره به اینکه بخش تحقیقات بسیار قوی در حوزه باغبانی کشور وجود دارد، افزود: در کنار ریل‌گذاری بسیار خوبی که در اجرا است؛ بنا داریم در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران ازجمله برنامه توسعه هفتم کشور حضور فعال داشته باشیم.

وی درباره آینده بخش باغبانی کشور، ابراز امیدواری کرد: در برنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی و مأموریت‌هایی که وزیر جهاد کشاورزی برای معاونت باغبانی ترسیم کرده است حضور قدرتمند بخش خصوصی را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه آب مهم‌ترین عامل محدودکننده ما در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 80 میلیارد مترمکعب آب در یک کشور خشک و نیمه‌خشک برای تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی کشور مصرف می شود.

برومندی با اشاره به اینکه ما باید علاوه بر تولید موجود به تولیدات بسیار بیشتری بر اساس تکلیف برنامه ششم دست یابیم، گفت: شاید ما در آینده نتوانیم بیشتر از 50 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی داشته باشیم؛ پس باید از روش‌های نوین در دنیا بهره‌مند شویم و مکانیزاسیون را تقویت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باید برای تولید به سمت محیط‌های کنترل‌شده و توسعه گلخانه‌ها در کشور حرکت کنیم و همه‌ سیاست‌گذاری‌های ما در این جهت خواهد بود؛ اگرچه به دلیل کسری شدید بودجه و منابع درآمد کشور در سال‌های اخیر با مشکلاتی در تخصیص 100 درصدی اعتبارات مواجه بوده‌ایم اما برنامه‌ریزی‌ها، هدف‌گذاری‌ها به سمتی است که ما بتوانیم از منابع استفاده بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: درگذشته در بخش باغبانی علیرغم همه تلاش های صورت گرفته؛ در بخش مکانیزاسیون در حوزه اعتبارات ملی، تملک و دارایی و سایر ردیف‌هایی که در منابع بودجه کشور وجود داشته است وضعیت خیلی مناسبی نداشته‌ایم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های در حال انجام و ریل‌گذاری‌های در حال اجرا و برنامه تحولی که در بخش کشاورزی خصوصاً باغبانی کشور تعریف‌شده بتوانیم به اهداف بلندی در این حوزه دست یابیم.

لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم از  کتاب «راهنمای گام به گام احداث گلخانه» به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای معاونت باغبانی در این دوره از نمایشگاه رونمایی شد.

گفتنی است؛ چهارمین نمایشگاه بین المللی باغبانی، گلخانه، نهاده، ماشین آلات و ادوات کشاورزی از امروز ۱۱ آبان ماه به مدت چهار روز با هدف ارائه جدیدترین دستاوردها در این حوزه با حضور بیش از ۱۲۰ شرکت کشاورزی در فضایی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع برپا شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید