Iranian Agriculture News Agency

سالم‌پور اعلام کرد:

افزایش 30 تا 100 درصدی تولید سبزی و صیفی با استفاده از سیستم‌های هیدروپونیک

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور گفت: تولید محصولات سبزی و صیفی در گلخانه با استفاده از سیستم های هیدروپونیک و بسته به نحوه مدیریت و رعایت سایر پارامترهای موثر، حداقل 30 درصد و حداکثر تا بیش از 100 درصد بیشتر از تولید محصول در کشت خاکی است.

افزایش 30 تا 100 درصدی تولید سبزی و صیفی با استفاده از سیستم‌های هیدروپونیک

داریوش سالم پور مجری طرح توسعه گلخانه های کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به اهداف پیش بینی شده در طرح توسعه گلخانه های کشور ذیل برنامه اقتصاد مقاومتی، گفت: توسعه گلخانه های هیدروپونیک یکی از راهکارهای موثر در بحث افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش کارایی مصرف آب است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در کشت هیدروپونیک برای رشد گیاهان احتیاج به عناصری موجود درخاک (مواد معدنی، موادآلی) است و به خاک احتیاجی نیست، بنابراین با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و ابعاد اقتصادی موضوع، می‌توان گیاهان با ارزش افزوده بالا را در هر نقطه‌ای از کشور به صورت هیدروپونیک کشت کرد.

سالم‌پور با بیان اینکه در حال حاضر سطح گلخانه های هیدروپونیک در ایران روز به روز در حال افزایش و گسترش است، یادآور شد: بیش از ده درصد سطح کل گلخانه های کشور حدود 2 هزار هکتار مربوط به گلخانه های هیدروپونیک بوده که سهم بیشتری از این میزان مربوط به گلخانه های گل و گیاهان زینتی و توت فرنگی و درصد روبه رشدی هم مربوطه به گلخانه های سبزی و صیفی است.

4

وی تصریح کرد: تولید محصولات سبزی و صیفی در گلخانه با استفاده از سیستم های هیدروپونیک و بسته به نحوه مدیریت و رعایت سایر پارامترهای موثر، حداقل 30 درصد و حداکثر تا بیش از 100 درصد بیشتر از تولید محصول در کشت خاکی است.

سالم پور از جمله مزایای کشت های هیدروپونیک را برنامه ریزی آبیاری و تغذیه بصورت مناسب و هوشمند، استفاده از اراضی غیرقابل کشت برای تولید محصولات کشاورزی و افزایش عملکرد محصول نسبت به سیستم های خاکی عنوان کرد و افزود: امکان کنترل کامل بیماری های خاکی و حذف استفاده از سموم شیمیایی در این نوع از کشت وجود دارد و همچنین افزایش کارایی مصرف آب و صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت بهتر تولید را شاهد خواهیم بود.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور با اشاره به ظرفیت های کشت هیدروپونیک برای کاهش اثرات خشکسالی، افزود: تغییرات اقلیمی و بحران خشکسالی در اکثر مناطق جهان به خصوص فلات ایران جدی است و عدم توازن میان استحصال آب از منابع زیرزمینی با نزولات جوی موجب کاهش سالانه سطح آب چاه ها و کاهش یا عدم آبدهی چاه ها شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا روی آوردن به کشت محصولات پائیزه به جای محصولات بهاره به منظور استفاده بهتر از نزولات آسمانی طی فصول سرد سال، توسعه کشت محصولات سازگار با خشکی و شوری، توسعه سامانه های آبیاری تحت فشار و همچنین توسعه کشت در محیط های کنترل شده گلخانه ای از اولویت های مطرح در بحث کاهش اثرات بحران خشکسالی در کشور است.

به گفته وی؛ طی دو دهه اخیر تولید علوفه هیدروپونیک به عنوان نمونه موفقی از پروژه های کاربردی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، تولید علوفه هیدروپونیک (علوفه سبز) در خیلی از کشورهای جهان که با تبعات خشکسالی درگیر هستند همانند استرالیا، آمریکا، آفریقای جنوبی، هندوستان و ... مورد توجه قرار گرفته که با استفاده از سیستم های متنوع کشت مثل سیستم کانتینری بسته و سیستم گلخانه معمولی و بهره مندی از مزایای تولید علوفه هیدروپونیک از قبیل صرفه جوئی در مصرف آب، تولید متوالی در تمام طول سال، استحصال حداکثر محصول از واحد سطح، حذف هزینه های مربوط به تولید در فضای باز و سیستم خاکی، کاهش بیماری های گیاهی، افزایش کیفیت محصول و ... توانسته اند بخش زیادی از اثرات خشکسالی و ضعف های مراتع را برطرف کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با کشورمان هم با بررسی‌های دقیق کارشناسی و اقتصادی و با اقدام به ایجاد محیط‌های کنترل‌شده و گلخانه‌های هیدروپونیک، می‌توان بخشی از نیاز کشور به‌خصوص در ارتباط با چند محصول عمده علوفه‌ای از قبیل جو، گندم، ذرت، سورگوم، گاودانه، یونجه و ... تأمین کرد؛ چراکه آب مهم‌ترین پارامتر در پایداری تولیدات کشاورزی بوده و اگر آب قیمت واقعی خود را پیدا کند و بحث آب مجازی هم به‌طورجدی در کشور موردتوجه قرار گیرد، تولید محصولات کشاورزی از  جمله علوفه به روش هیدروپونیک یکی از روش‌های مؤثر و بی‌رقیب خواهد بود.

1

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید