Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خبر داد:

بازگشت 11 هزار هکتار از اراضی شالیزاری به چرخه تولید

پیش بینی افزایش ۶۰ هزار تنی برنج در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از بازگشت 16 هزار کشاورز و خانوار و 11 هزار هکتار از اراضی شالیزاری به چرخه تولید خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 60 هزار تن محصول فقط در کشت اول با ارزش اقتصادی بالغ‌بر 1028 میلیارد تومان از این سطح برداشت شود.

بازگشت 11 هزار هکتار از اراضی شالیزاری به چرخه تولید

عزیز اله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار ایانا از بازگشت 16 هزار کشاورز و خانوار که سال گذشته به دلیل کمبود آب و خشک‌سالی نتوانستند اراضی شالیزاری را به زیر کشت ببرند خبر داد و گفت: با تأمین آب و نهاده‌های مورد نیاز از قبیل بذور گواهی‌شده و کودهای شیمیایی توسط جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود بیش از 60 هزار تن محصول فقط در کشت اول باارزش اقتصادی بالغ‌بر 1028 میلیارد تومان از این سطح برداشت شود.

وی بابیان اینکه سطح زیر کشت اراضی شالیزاری از 203 هزار هکتار در سال 97 به 214 هزار هکتار در سال جاری افزایش‌یافته است، گفت: 11 هزار هکتار از اراضی شالیزاری علیرغم سیل ابتدای سال و از بین رفتن خزانه‌های برنج با برنامه‌ریزی و حمایت‌های جهاد کشاورزی این استان به چرخه تولید بازگشتند.

رشد 61درصدی رتون برنج در مازندران

شهیدی‌فر اظهار کرد: علیرغم خسارت‌های جدی سیل به زیر بخش‌های کشاورزی این استان، کشت دوم و پرورش رتون برنج با رشد 61 درصدی، از 65 هزار هکتار در سال گذشته به 105 هزار هکتار در سال جاری رسید که منجر به افزایش تولید، اشتغال، درآمد، رونق تولید و کمک به اقتصاد خانوار کشاورزان برنج‌کار خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سطح زیر کشت ارقام پر محصول برنج با رشد 68 درصدی همراه بوده است، گفت: سطح زیر کشت ارقام پر محصول برنج از 34 هزار و 500 هکتار سال گذشته به 58 هزار هکتار در سال جاری رسیده است و این امر موجب افزایش تولید و افزایش درآمد برنج‌کاران استان خواهد شد.

شهیدی‌فر  ادامه داد: همچنین موضوع ممنوعیت واردات برنج در دوره زمانی 4 ماهه (زمان برداشت برنج) در دستور کار دولت قرار گرفته است تا کشاورزان با آسودگی و بدون دغدغه خاطر به تولید و فروش این محصول بپردازند و همچنان نقش مهم و اثرگذار خود را در رونق تولید، خوداتکایی و امنیت غذایی کشورمان به‌خوبی ایفا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اقدامات صورت گرفته و حمایت‌های دولت در ارائه تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات مکانیزه کشت برنج در راستای کاهش سختی کار و پائین آوردن هزینه تولید برنج، از رشد 21 درصدی سطح نشاء مکانیزه خبر داد و افزود: سطح نشاء مکانیزه  محصول برنج از 53 هزار و 500 هکتار در سال گذشته به 65 هزار هکتار در سال جاری رسید که نقش عمده‌ای در افزایش درآمد برنج‌کاران دارد.

شهیدی فر با تأکید بر اینکه مازندران با تولید سالانه 2.5 تن مرکبات، 50 درصد از مرکبات کشور را تأمین می‌کند، افزود: در سال‌های گذشته با کنترل بازار و اجرای طرح ذخیره‌سازی میوه شب عید، باغداران درآمد خوبی از فروش نارنگی و پرتقال داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طغیان مگس میوه مدیترانه‌ای این استان اشاره کرد و ادامه داد: امسال علیرغم همه کمبودها و محدودیت‌های اعتباری و امکاناتی، بسیج همگانی در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی روش‌های کنترل، مدیریت و مبارزه با این آفت در سراسر استان انجام شد و با به‌کارگیری همه امکانات و نیروها در برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مساجد، مراکز جهاد کشاورزی و باغ‌های استان تا حدودی این آفت تحت مدیریت قرارگرفته و مهارشده است و تلاش‌ها برای مبارزه و مدیریت کامل این آفت همچنان ادامه دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید