Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات:

مبارزه با نسل اول مگس میوه مدیترانه به خوبی انجام شده است

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: در حال حاضر از اوایل خرداد ماه نسل اول مگس مدیترانه را در مازندران و گلستان داریم که نسل اول تمام شده و به نسل دوم رفته‌ایم و تا اینجا مبارزه به‌صورت سمپاشی یا بیت اسپری به‌خوبی انجام شده است.

مبارزه با نسل اول مگس میوه مدیترانه به خوبی انجام شده است

سعید معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای بیان کرد: مگس میوه مدیترانه در چهار استان مازندران، گلستان، تهران و یزد و مگس زیتون در سه استان زنجان، قزوین و گیلان جزء مسئولیت دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات است.

وی ادامه داد: در مورد مگس مدیترانه در سال گذشته در استان مازندران بیش از 50 هزار هکتار مبارزه به صورت سم‌پاشی و بیت اسپری انجام شد و مبارزه غیر شیمیایی جمع کردن میوه‌ها و علف‌ها و میوه‌های کف باغ در سطح حدود 70 هزار هکتار در این استان انجام شد و موفق شدیم نسل اول و دوم مگس مدیترانه را در مازندران مهار کنیم و از خسارت به نارنگی و پرتقال جلوگیری شد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: مازندران حدود سه میلیون تن محصول مرکبات دارد و یکسری از آن نیز صادر می‌شود و در استان گلستان حدود 120 هزار تن محصولات مختلف وجود دارد که حدود هشت هزار هکتار به صورت سم‌پاشی و همین حدود بیت اسپری انجام شد و پنج هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی در این استان انجام شد.

معین بیان کرد: در استان تهران مبارزه‌ای انجام نشد و میزان مبارزه کم بود و در استان یزد نیز ساله گذشته مبارزه حدود پنج هزار هکتار انجام شد و در استان گیلان سال گذشته حدود 12 هزار هکتار به‌صورت سم پاشی و بیت اسپری و استفاده از شکار انبوه و استفاده از تله‌ها برای مبارزه با مگس زیتون موفقیت‌آمیز بود و در گیلان و قزوین (هشت هزار هکتار) و در زنجان ( چهار هزار هکتار) موفقیت‌آمیز انجام شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از اوایل خرداد ماه نسل اول مگس مدیترانه را در مازندران و گلستان داریم که نسل اول تمام شده و به نسل دوم رفته‌ایم و تا اینجا مبارزه به‌صورت سمپاشی یا بیت اسپری به‌خوبی انجام شده منتهی به دلیل قیمت کارگری برخی باغدارها کمتر رغبت به کنترل دارند اما تاکنون قابل قبول بوده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با اشاره به چالش در سال جاری گفت: متاسفانه سال جاری گرم‌تر از سال گذشته است. حدود 1/5 تا 2 درجه میانگین تابستان ایران بیشتر از سال‌های قبل بوده است و دمای 40 تا 42 درجه را در سال‌های اخیر داشته‌ایم که کم سابقه است و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل مهر ماه بالای 34 درجه را در شمال کشور خواهیم داشت، بر این اساس هوا که گرم‌تر شود مگس مدیترانه در شمال در مازندران و گلستان سه تا چهار نسل در سال دارد و زمانی که هوا گرم‌تر از حد معمول شد، می‌تواند به پنج نسل برسد و اگر این موضوع محقق شود، در پرتقال و نارنگی‌های دیررس به‌میزان قابل توجه مگس خواهیم داشت و نسبت به نسل قبلی جمعیت 10 برابر می‌شود.

نحوه مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای

معین ادامه داد: در خصوص کنترل در مناطقی که تراکم مگس نر 40 تا مگس نر یا پنج مگس ماده شکار شده بود، در اینجا دستور سم پاشی داده می‌شود و زمانی که به تراکم‌های پایین تر می‌رسد توصیه به بیت اسپری می‌شود. در این حالت میزان سم بسیار اندک است سپس استفاده از تله‌های فرمونی و غذایی مطرح می‌شود.

وی بیان کرد: سم‌پاشی و کاور اسپری زمانی که تراکم بالا است، انجام می‌شود و در تراکم پایین‌تر بیت اسپری می‌کنند و زمانی که تراکم بسیار پایین است، به‌صورت شکار انبوه از تعداد زیاد تله‌ها استفاده می‌کنند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: آنچه که در مورد مگس مدیترانه و زیتون اهمیت دارد اینکه آورده ما از سال قبل به امسال چه میزان است. اگر باغدار در زمستان و اوایل بهار تمام میوه‌های سال گذشته را برداشت کند و میوه‌هایی که کف زمین ریخته است جمع و دفن کند، میزان زیادی ذخیره زمستانه آفت افت می‌کند. این روش یکی از روش‌های مناسب و کم خرج و در عین حال تاثیرگذار در پایین آوردن جمعیتی است که از سال قبل به امسال منتقل می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در 25 سال اخیر اکثر باغات که کوچک‌تر است، محصولات مختلف شلیل، هلو، خرمالو، انجیر و مرکبات وجود دارد و به همین دلیل جمعیت اولیه مگس که روی هسته‌دارها می‌آید، افزایش پیدا می‌کند. به همین ترتیب روی مابقی محصولات می‌رود و افزایش پیدا می‌کند.جمع‌آوری این آفت که به 300 محصول مختلف حمله می‌کند، بسیار دشوار است.

معین بیان کرد: امکانات لازم برای مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای وجود دارد و باغداران دستورالعمل مشترک موسسه گیاه‌پزشکی و سازمان حفظ نباتات را اجرا می‌کنند اما چالشی که وجود دارد اینکه برخی خانه باغ‌ها که صاحب آنها حضور ندارد، در حفظ و گسترش آلودگی بسیار تاثیر دارد.

 امسال کشاورزان رغبت چندانی برای مبارزه با مگس زیتون ندارند

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات بیان کرد: در حوزه مگس زیتون نسل اول مگس زیتون را در سه استان به نحو بسیار خوبی انجام شده است اما مشکل زیتون امسال این است که میزان محصول زیتون امسال حدود یک هشتم تا یک دهم سال گذشته است و به همین دلیل کشاورزان رغبت چندانی برای مبارزه ندارند. همچنین ما آمادگی لازم برای مبارزه با نسل پنجم مگس مدیترانه را داریم و تاکنون این مگس کنترل شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید