Iranian Agriculture News Agency

مهارت آموزی تولید قارچ تضمین اشتغال زایی در کشور است

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه نیاز است به حوزه اشتغالزایی در قارچ توجه ویژه شود، گفت: اشتغال جوانان یکی از موضوعات مهم کشور است که اگر آنها مهارت لازم را در حوزه پرورش قارچ خوراکی ببینند اشتغال آنها تضمین می شود.

مهارت آموزی تولید قارچ تضمین اشتغال زایی در کشور است

مهدی رجبی در گفت و گو با خبرنگار ایانا با اشاره به تربیت نیروی ماهر پرورش قارچ در کشورعنوان کرد: 30 درصد اشتغال در تولید قارچ مربوط به اتباع خارجی است در حالی که این حوزه ظرفیت بسیار زیادی برای اشتغال جوانان دارد.

وی ادامه داد: در سال های گذشته  با همکاری هنرستان های کار و دانش و برخی مراکز تولید قارچ نیروی ماهر تربیت می شد و الگو موفقی برای اشتغال زایی و تربیت نیروی ماهر در این صنف بود اما به دلیل اینکه آموزش و پرور اعلام کرد که بودجه کافی را ندارد این اقدامات تداوم پیدا نکرد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی تصریح کرد: برنامه ریزی شده امسال برای تربیت نیروی کار با برخی از شهرستان ها ی اطراف تهران به صورت اختصاصی با کمک انجمن کلاس های مخصوص تولید قارچ به صورت عملی و تئوری ایجاد شود و تفاهم نامه ای داشته باشیم که بیش از 50 تا 60 درصد این افراد جذب شوند.

رجبی تصریح کرد: با این اقدامات مشکل صنف برای کمبود نیروی متخصص حل می شود و همچنین افزایش دانش آموزشی کشور، اشتغال زایی را در صنعت قارچ و کمپوست به دنبال دارد.

 بخش بزرگی از قارچ خوراکی در کشور تولید می شود/ قیمت بذر قارچ منطقی است

وی با اشاره به تولید بذر قارچ خوراکی گفت: تنها چالش این حوزه مادر کارچر به عنوان مواد اولیه تولید بذر است که متاسفانه در ایران تولید نمی شود و یا با کشت بافت یا کپی انجام می شود و گرانتر به دست تولید کننده می رسد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با بیان اینکه قیمت بذر قارچ خوراکی مطلوب است، تصریح کرد: قیمت بذر قارچ هر کیلو گرم حدود 25 هزار تا 30 هزار تومان است که این قیمت منطقی بوده و گران نیست .

رجبی تصریح کرد: بخشی بزرگی از بذر قارچ در داخل تولید می‌شود و کمتر از 20 درصد آن از یکی از کشورهای اروپایی وارد می شود.

 واحدهای زیر پله ای حداکثر 8 ماه در سال فعالیت دارند

 وی با اشاره به پرورش قارچ در واحدهای غیر صنعتی، سنتی یا زیر پله ای گفت: این واحد ها از لحاظ ایمنی، برداشت و دانش فنی دچار مشکل هستند و بهره وری مطلوبی ندارند.

رجبی با بیان حدود 5 تا 7 درصد تولید قارچ در کشور به صورت زیر پله ای است،ادامه داد: این واحدها در سال حداکثر تا 8 ماه می توانند به صورت سنتی کار کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید