Iranian Agriculture News Agency

مهاجر تاکید کرد:

عبور از تولید ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور

سیاست‌مان رسیدن به خودکفایی پایدار در گندم است

معاون وزیر در امور زراعت گفت: امروز از تولید ۲۶ میلیون تن در محصولات کشاورزی به ۱۲۵ میلیون تن رسیده ایم.

عبور از تولید ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا مهاجر معاون وزیر در امور زراعت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: حدود ۸۸ میلیون تن تولید زراعی کشور است و همه محصولات استراتژیک در معاونت زراعت از گندم جو علوفه و غیره تولید می شود.

وی با اشاره به پیشرفت های انجام شده در حوزه زراعت و تولید این محصولات، یادآور شد: در دهه ۸۰ و ۹۰ در گندم به خودکفایی رسیدیم اما این خودکفایی ادامه‌دار نبوده است؛ بنابراین در حال حاضر سیاست‌مان رسیدن به خودکفایی پایدار در گندم است.

مهاجر با اشاره به میزان تولید گندم در اوایل انقلاب، تصریح کرد: امروز از مرز تولید ۲۶ میلیون تن در محصولات کشاورزی به ۱۲۵ میلیون تن رسیده ایم.

معاون وزیر در امور زراعت با اشاره به اینکه در اصلاح الگوی کشت بخش دیگری از نیازهای کشور را نیز تامین خواهیم کرد، یادآور شد: امسال 7.5 میلیون تن گندم  و  ۵۰۰ هزار تن نیز بذر گندم از کشاورزان خریداری شده است.

 وی با اشاره به تولید محصول پنبه در کشور، گفت: این محصول از محصولات استراتژیک در کشور است و تا دو سال آینده به بیش از تولید قبل از انقلاب خواهد رسید.

مهاجر  دلیل  کاهش تولید این محصول استراتژیک را در کشور انحلال سازمان پنبه در کشور عنوان کرد و گفت: احیای این سازمان مورد تاکید رئیس جمهور بوده است.

 وی اصلاح الگوی کشت را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، گفت:  بیش از ۵۰ سال بوده که الگوی کشت مغفول مانده و  امیدواریم در چند سال آینده تولید را در قالب اصلاح الگوی کشت بیاوریم.

به گفته مهاجر؛ سازمان مدیریت و وزارت نیرو مشوق هایی را برای اجرای الگوی کشت در نظر گرفته‌اند؛ برای اصلاح الگوی کشت یارانه تخفیف ۵۰ درصدی آب بها توسط وزارت نیرو و اختصاص ادوات کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ همچنین یکپارچه سازی اراضی برای این مهم لحاظ شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، یادآور شد: طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از برنامه‌های بسیار خوب با همراهی اجرایی توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بوده که می‌توانیم میزان عملکرد در واحد سطح در دیمزارها را افزایش دهیم؛ برای منظور آموزش، ترویج، تسهیلات، ادوات به کشاورزان کمک می‌کنیم و امیدواریم تا پایان طرح که ۵ساله بوده به صورت دائمی افزایش عملکرد را داشته باشیم.

مهاجر درباره افزایش قیمت پیاز در کشور، گفت: قانون به دولت اجازه داده تا در صورت کمبود  واردات انجام شود  و در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده است.

 وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد کمبود یا بیش بود سبب کاهش و افزایش قیمت محصولات کشاورزی میشود، تصریح کرد:  بنا اساس صادرات را برنامه محور کنیم و صادرات به وسیله کشت قراردادی توسط تجار با کشاورزان انجام شود.

مهاجر در پاسخ به سوال کشاورزی کشورمان تجاری است یا معیشتی؟ پاسخ داد که کشاورزی کشور ما از حالت تجاری به معیشتی با توجه به قانون ارث تغییر پیدا کرده است و دیگر کشاورزی در کشور تجاری نبوده و به عنوان یک شغل در نظر گرفته نمی شود؛ بنابراین امکان علمی و تجاری سازی کشت در زمین های خرد شده وجود ندارد و باید به سمت قانون هایی برویم که از خرد شدن اراضی جلوگیری شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید