Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم خبر داد:

تهاتر صادرات کیوی با واردات میوه‌های گرمسیری

مدیر کل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: به منظور حمایت از صادرات کیوی، بحث تهاتر این محصول با واردات میوه ها گرمسیری (موز، انبه، آناناس و نارگیل) مورد در خواست و پیگیری بوده که در دست اقدام است.

تهاتر صادرات کیوی با واردات میوه‌های گرمسیری

زهرا جلیلی‌مقدم مدیر کل  دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری  وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره تولید کیوی در کشور، گفت: بر اساس آخرین آمار موجود، سال گذشته بیش از۴۰۰هزار تن کیوی در کشور تولید شده و پیش بینی میکنیم در سال‌جاری نیز این میزان  مقدار کیوی تولید شود.

وی افزود: استانهای گیلان، مازندران و گلستان استانهای تولید کننده کیوی هستند که دو استان مازندران و گیلان بیشترین میزان سهم تولید کیوی رو در کشور دارا هستند.

مدیر کل  دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری  وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کشورهای مهم تولیدکننده این محصول، یادآور شد: در دنیا حدود 4.5 میلیون تن سالانه کیوی تولید میشود که ایران رتبه چهارم تولید رو بعد از چین، ایتالیا و نیوزلند به خود اختصاص داده است.

جلیلی مقدم افزود: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران،در هشت ماهه سالجاری این محصول، حدود103 هزارتن با ارزش تقریبی ۶۰میلیون دلار صادر شده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 31درصد و از نظر ارزشی 33 درصد افزایش صادرات داشته ایم؛ البته  زمان مناسب برداشت این محصول پس از مهر ماه بوده وبنابراین قسمت اصلی صادرات پس از این ماه  انجام میشود.

وی به حمایت های انجام شده برای این محصول نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری، حمایت از ایجاد  باغ مادری کیوی به منظور تولید نهال اصیل، سالم و استاندارد، واردات ارقام تجاری جدید، ایجاد باغ سازگاری و الگویی، شناسنامه دار کردن باغات کیوی انجام شده است.

مدیر کل  دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری  تصریح کرد:  به منظور حمایت از صادرات این محصول، بحث تهاتر آن با واردات میوه ها گرمسیری (موز، انبه، آناناس و نارگیل) مورد درخواست و پیگیری بوده و در این راستا  اگر کشوری، به دلیل مسایل غیر فنی، محدودیتی برای واردات محصول داشته باشد  واردات میوه های گرمسیری از آن کشور انجام نشود.

به گفته وی؛ با توجه به توان تولیدی کشور و کیفیت محصول کیوی و همچنین سلامت این محصول و ارزش غذایی آن به سبب دارا بودن ویتامین سی و انواع آنتی اکسیدان ها، کشورهای زیادی متقاضی واردات آن هستند که ضرورت دارد به جهت حفظ بازارهای موجود و توسعه صادرات استاندارهای بین المللی مدنظر قرار گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید