Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان دامپزشکی در نشست خبری؛

250 هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار وارد کشور می شود

آقامیری با بیان این که با افزایش واردات و کشتار دام داخلی روبرو خواهیم بود، گفت: بزودی 250 هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار وارد کشور می شود.

 250 هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار وارد کشور می شود

محمد آقامیری، رییس سازمان دامپزشکی در نشست خبری خود گفت: مجوز واردات 250 هزار تن گوشت قرمز به کشور طی چند روز اخیر صادر شده و در مرحله ثبت سفارش و واردات این محصولات برای تنظیم بازار داخل هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر عرضه گوشت گرم گوسفندی داخلی نیز در اوسط فروردین ماه با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد به همین دلیل انتظار می رود قیمت گوشت قرمز با افت محسوسی روبرو شده و به دست مصرف کننده برسد.

رییس سازمان دامپزشکی با اشاره به این که نظارت بر قیمت دارو، واکسن و مکمل های خوراک دام است افزود: اگر قیمت این کالاها افزایش پیدا کند خرید آن از توان بسیاری از دامداران خارج می شود و در پی آن شیوع بیماری ها افزایش می یابد.

آقامیری گفت: سویه جدید تب برفکی در کشور عراق شیوع پیدا کرده است و روز جمعه گزارشی از شیوع آن در وان ترکیه منتشر شد. از ابتدای شیوع بیماری سازمان دامپزشکی به سرعت ورود کرد.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی علاوه بر بستن مرزها با کشور عراق، ۵ استان هم مرز کشور با عراق را نیز قرنطینه کرد.  این استان ها شامل، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان است.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: در حال حاضر ورود دام زنده از این ۵ استان به سایر استان ها ممنوع است و تنها لاشه پس از تائید سلامت امکان ورود دارد.  برای کاهش احتمالا مشکل فروش دام دامداران در استان های مذکور با دستور وزیر جهاد کشاورزی شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید کرده است.

آقامیری در ادامه خاطر نشان کرد: سطح واکسیناسیون دام های کشور نسبت به سال گذشته با افزایش 20 درصدی روبرو بوده است به طوری که میزان واکسیناسیون دام ها در یازده ماه سال جاری به 600 هزار راس رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد قیمت گوشت قرمز نیز گفت: علاوه بر این عرضه دام داخلی از اواسط بهمن بیشتر می‌شود و این‌ دو عامل قیمت‌های گوشت را بیشتر کاهش خواهد داد.

به گفته این مسؤول، قیمت‌های فعلی گوشت در بازار کاذب است و باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده باشیم.

به گفته آقامیری واردات بیشتر از کشورهای روسیه و برزیل انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا با وجود گزارش بیماری جنون گاوی از برزیل واردات از این کشور ادامه دارد گفت:‌سازمان بهداشت جهانی دام یک منطقه‌ای از برزیل را اعلام کرد که گزارش دام مبتلا به جنون گاوی وجود داشته است و ما از این منطقه واردات انجام نمی‌دهیم و سازمان بهداشت جهانی دام بقیه نقاط را سالم اعلام کرده است.

آقامیری همچنین در ادامه گفت:‌ نظارت بر قیمت‌ها با اینکه جزو اختیارات سازمان دامپزشکی کشور نیست اما به عنوان یک وظیفه انجام می‌شود. به طوری که در سال 1401 با نظارت دقیقی که روی قیمت مکمل‌های غذایی و افزودنی انجام شد 35 درصد از خروج ارز از کشور انجام شد.

وی گفت:‌سال قبل 7 میلیون یورو واردات سه قلم مکمل غذایی و افزودنی انجام شده بود که امسال 2.5 میلیون یورو با همان میزان واردات صرفه‌جویی شده است.

وی افزود: علت صرفه‌جویی نظارت دقیق بر قیمت‌ها بود با اشرافی که از قیمت‌های جهانی داشتیم اجازه ندادیم واردکننده با قیمت‌های بیشتری وارد کند.

تشخیص نظارت و کنترل بهداشتی بر محصولات پروتئینی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان

معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز نظارت‌ها بر محصولات پروتئینی از 13 اسفند ماه اشاره کرد و گفت: این نظارت‌ها تا پایان عیدفطر ادامه می‌یابد.

وی گفت: اتحادیه‌ها و کشتارگاه‌ها از 17 فروردین باز هستند ناظرین شرعی هم حضور خواهند داشت.

به گفته وی،‌سال گذشته 700 تن گوشت مرغ و 40 تن گوشت قرمز از چرخه مصرف مردم کنار گذاشته شدند که بخشی از آنها معدوم یا در بخش‌های صنعتی استفاده شدند.

وی در پاسخ به اینکه شائبه‌هایی در مورد سلامت بهداشتی گوشت‌های وارداتی وجود داشت  گفت:‌ پروتکل‌های بهداشتی ما با کشورهای مبدأ بسیار دقیق و محکم است و هیچ وقت از آن عدول نمی‌کنیم ما حامی سلامت مردم هستیم و در گوشت‌های اخیر وارداتی هم هیچ مشکلی وجود نداشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا قبلا مواردی بوده که منطبق با پروتکل‌های بهداشتی تعریف شده سازمان دامپزشکی کشور نباشد گفت: قبل از اینکه گوشت ترخیص شود 2 تا 3 آزمایش روی آن صورت می‌گیرد و در صورتی که پروتکل‌های سلامت را طی کنند اجازه ترخیص داده می‌شود و در گذشته موردی بوده که اجازه ترخیص مرغ را نداده‌ایم.

آقامیری از طرح جهاد دامپزشکی در 28 استان خبر داد و گفت:‌ بر اساس این وا کسیناسیون، سمپایشی درمان دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود این طرح در یکسال گذشته در 293 شهر انجام شد که 12 میلیون دام و 5.4 میلیون قطعه طیور 100 درصد واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه برخی این اقدامات  راموازی‌کاری با بخش خصوصی و یا رقیب‌تراشی برای آنها می‌دانند گفت:‌این تفکر اشتباهی است زیرا برنامه سازمان افزایش سطح واکسیناسیون برای مقابله با بیماری‌ها است و از هر اقدامی در این راسته استفاده می‌کند ضمن اینکه اقداماتی که جهاد دامپزشکی انجام می‌دهد در مکان‌هایی است که معمولا بخش خصوصی دسترسی به آنها ندارند.

کاهش کانون بیماری‌های دام در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش کانون بیماری‌های دامی در کشور خبر داد و گفت: به عنوان نمونه بیماری سل در سال 1400 به میزان 244 کانون داشت که این رقم در سال 1401 به 118 کانون کاهش یافته بیماری مشمشه در این مدت کاهش یافته از 32 به 22 کانون، تب برفکی از 97 به 21 و لمپی‌اسکن از 153 به 31 کانون کاهش یافته است در این میان بیماری بروسلوز افزایش یافته و از 75 کانون به 208 کانون رشد داشته است.


گزارش: امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید