Iranian Agriculture News Agency

تعیین توالی ژنوم زرشک ایران در یک سال آینده

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برای نخستین بار در کشور پروژه بزرگی در راستای تعیین توالی ژنوم زرشک ایران ظرف یک سال آینده انجام خواهد شد.

تعیین توالی ژنوم زرشک ایران در یک سال آینده
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ سید مجتبی خیام نکویی در دومین جشنواره ملی ززشک در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بهره برداران، ظرفیت های ارزشمند تولید می باشند، تصریح کرد: خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک و رتبه دوم تولید زعفران کل کشور را به خود اختصاص داده است.
 
رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه نیروی انسانی فرهیخته از مهمترین ظرفیت های استان خراسان جنوبی است، بیان کرد: زرشک باید فراتر از مرزهای خراسان جنوبی و ایران ارزش افزوده ایجاد کند.
 
وی همچنین توسعه صادرات، برندسازی و ترغیب سرمایه گذاران را از دستاوردهای این جشنواره دانست و افزود: سال گذشته قول مرکز ملی آموزش و ترویج زرشک قاین را به استان داده بودیم که ظرف چند ماه محقق شد.
 
خیام نکویی با اعلام اینکه در کشور کل ژنوم هیچ محصولی تعیین توالی نشده است از تعیین توالی ژنوم زرشک ایران خبر داد و افزود: هر دانشگاه و هر پژوهشی برای ایجاد ارزش افزوده به این تعیین توالی احتیاج دارد.
 
وی از راه اندازی یکصد و دو مزرعه نو آوری بهره ور در کل کشور خبر داد و تصریح کرد: مزرعه نو آور زرشک خراسان جنوبی تعدادی از تولید کنندگان زرشک را تحت پوشش خود قرار خواهد داد و همه دانش به دست آمده در پژوهش های سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور به ویژه نتایج به دست آمده از پژوهش های انجام شده در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی در اختیار این بهره برداران قرار خواهد گرفت.
 
رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره ابراز امیدواری کرد: سال آینده در جشنواره بین المللی زرشک شاهد معرفی زرشک و فرآورده های آن به جهان باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید