Iranian Agriculture News Agency

کشت پنبه کلید اشتغالزایی است

عضو انجمن جهانی محققان پنبه با بیان اینکه کشت پنبه کلید اشتغال‌زایی است، گفت: توجه به افزایش قیمت خرید پنبه و ارائه یارانه به حلقه اول تولید باعث ایجاد انگیزه برای افزایش کشت این محصول می‌شود.

کشت پنبه کلید اشتغالزایی است

قربانعلی روشنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص وضعیت پنبه در جهان و خاورمیانه بیان کرد: عمده کشت پنبه جهان در آسیا متمرکز است.

وی ادامه داد: به‌جز آمریکای شمالی و برزیل مابقی پنبه در هند، چین، پاکستان، ازبکستان، ایران و بنگلادش متمرکز است. حدود 13 میلیون هکتار از 33 میلیون هکتار پنبه کشت شده متعلق به هند است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور بیان کرد: بازار تولید منسوجات پنبه‌ای به‌صورت انحصاری برای آسیا است که در چین و هند متمرکز است.

عضو انجمن جهانی محققات پنبه بیان کرد: آنچه که اهمیت دارد تغییر نگاه است. در کشوری مثل هند اگر مطالعه کنید می‌بینید سطح کشت پنبه در سال گذشته کم بوده و سال به سال با وجود اینکه میزان آب کافی داشته است، افزایش پیدا کرده است.

روشنی ادامه داد: زیرا آنها پنبه را کلید اشتغال عنوان‌گذاری کرده‌اند و کشت این محصول ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. هر بخش از آن در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی به کشاورزان یارانه می‌دهند تا آنها کشت پنبه را رها نکنند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: نیاز است در خصوص پنبه‌کاری از کشاورزان حمایت بیشتری انجام شود زیرا کشاورز به‌دنبال عملکرد اقتصادی است. به‌عنوان مثال کشاورز گلستانی با وجود اطلاع از کم‌آبی به‌جای کشت پنبه برنج‌کاری می‌کنند زیرا به بخش اقتصادی موضوع توجه می‌کنند.

عضو انجمن جهانی محققان پنبه اضافه کرد: راهکار مناسب این است که همچون بسیاری از کشورهای دنیا  در حلقه اول تولید یارانه پرداخت شود تا در حلقه‌های بعدی سود ببرند یعنی چرخ صنعت در سایر اجزای مرتبط بچرخد، شغل ایجاد شود و از بازار 500 میلیاردی پوشاک دنیا سهمی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه روز به روز رونق بازار پنبه بیشتر می‌شود، بیان کرد:  متاسفانه در داخل کشور این بازار را از دست داده‌ایم و بازار را در اختیار سایر کشورها قرار داده‌ایم، راه حل آن همچون سایر کشورها آن است که از چرخه اول تولید حمایت کنیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: منظور از یارانه پرداخت پول نیست بلکه مطلوب است بخشی از هزینه‌های کشاورز همچون بذر و سم پاشی‌ها را کاهش دهیم و در برداشت، ادوات مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار بگیرد. از همه مهمتر در خرید تضمینی قیمتی گذاشته شود تا کشاورز به کشت پنبه رغبت کند.

روشنی با بیان اینکه اگر پنبه کشت شود آب حفظ می‌شود، افزود: همچنین توازن مصرف آب حفظ می‌شود و الگوی کشت نیز در عمل تحقق پیدا می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید