Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل خبر داد؛

اخذ گواهی ثبت اختراع دستگاه برداشت بادام زمینی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اعلام فعالیت سه شرکت دانش‌بنیان در این مرکز گفت: در سال جاری دستگاه برداشت بادام زمینی توسط یکی از این شرکت‌ها موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت اختراعات کشور شده است.

اخذ گواهی ثبت اختراع دستگاه برداشت بادام زمینی

کمال شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا توسعه زیست بوم فن‌آوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی را اجتناب‌ناپذیر دانست و بیان کرد: اگر می‌خواهیم کشاورزی از حالت سنتی به دانش‌بنیان تبدیل شود باید زیست بوم فن‌آوری و نوآوری کشاورزی و منابع‌طبیعی را گسترش دهیم. این امر مستلزم افزایش تعداد فن‌آوران، شرکت‌ها و هسته‌های مختلف در بخش کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان اردبیل افزود: بخش کشاورزی 30 درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. 95 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور، 90 درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی، تولیدکننده حدود 125 میلیون تن محصولات کشاورزی، 18 درصد تولید ناخالص ملی و 23 درصد اشتغال در کشور است.

وی افزود: اما با وجود این سهم بخش کشاورزی از هسته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان 6.5 درصد از کل شرکت‌های دانش بنیان کشور است.

شهبازی دلیل پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را توان پایین شرکت‌ها و واحدهای فن‌آور در رقابت با سایر بخش‌های اقتصادی، بالاتر بودن ریسک در این بخش و پایین بودن سطح آگاهی و سواد بهره‌برداران بخش کشاورزی اعلام کرد.

وی در تشریح عملکرد مرکز رشد واحدهای فن‌آور کشاورزی مستقر در مرکز گفت: مرکز رشد به‌صورت مشترک با پارک علم و فن‌آوری استان از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در این مرکز آغاز کرده است. در طی این مدت سه شرکت دانش‌بنیان، ۱۱ شرکت فن‌آور و هشت هسته فن‌آور در طی ۹ جلسه شورای فن‌آوری جذب و در ساختمان‌های مرکز و ایستگاه مستقر شده‌اند.

معرفی سه رقم مقاوم به خشکی و پر محصول و پنج لاین گندم در مرحله نام‌گذاری

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: در طی این مدت یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز علاوه بر معرفی ۳ رقم مقاوم به خشکی و پر محصول (ارقام سالار، آذران و پیام) ۵ لاین گندم را نیز در مرحله پیشرفته و نام‌گذاری قرار داده است و دیگر شرکت‌های مستقر نیز به چندین پروتکل در زمینه تولید مینی تیوبر و تکثیر پایه‌های رویشی درختان میوه و گیاهان دارویی دست یافته‌اند.

شهبازی بیان کرد: در سال جاری دستگاه برداشت بادام زمینی توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در این مرکز موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت اختراعات کشور شده است. همچنین تاکنون بالغ بر 80 میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق پژوهش و نوآوری استان اردبیل در اختیار فناوران مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور اردبیل قرار گرفته است.

تولید 12 گونه پایه رویشی مقاوم از طریق کشت بافت

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان اردبیل گفت: یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز با اخذ مجوز تولید 12 گونه پایه رویشی مقاوم به خشکی، آفات و بیماری درختان میوه از طریق بیوتکنولوژی و کشت بافت در حال تکثیر و تولید در آزمایشگاه و گلخانه این مرکز است.

وی ادامه داد: همچنین دیگر شرکت‌ها در زمینه تولید بذر سالم سیب‌زمینی از طریق مینی‌تیوبر و میکروتیوبر برای تأمین بذر سالم و عاری از ویروس سیب‌زمینی، پرورش و تولید حشرات شکارگر آفات و بیماری‌های گیاهی در راستای مبارزه بیولوژیک و حفظ محیط زیست، تولید گیاهان دارویی برای مصارف بهداشتی و دارویی، اصلاح نژاد و تولید زالوی طبی ایرانی، تولید بلوک‌های غذایی از ضایعات کشاورزی برای تغذیه دام، تولید جیره غذایی برای بره شیرخوار مغانی، طراحی و تولید سیفون و تأسیسات آبیاری در راستای صرفه‌جویی مصرف آب در ساختمان‌ها، مزرعه و گلخانه این مرکز در شهرستان اردبیل و پارس آباد در حال فعالیت هستند.

شهبازی افزود: مرکز رشد واحدهای فن‌آور مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان اردبیل آمادگی دارد برای جذب و پذیرش فن‌آوران در رشته‌های مختلف کشاورزی، قسمتی از عرصه و اعیان خود را به‌صورت مشارکتی یا استیجاری برای تولید محصولات فن‌آورانه در سطح استان به متقاضیان تحویل دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید