Iranian Agriculture News Agency

با هدف کاهش واردات انجام می‌شود:

توسعه کشت موز با عملکرد و کیفیت بالا در گلخانه

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری با بیان اینکه استان خوزستان پتانسیل تبدیل به قطب کشت میوه‌‌های گرمسیری را دارد، گفت: در راستای افزایش تولید داخل و کاهش واردات در این استان کشت موز و سایر میوه‌های گرمسیری در محیط گلخانه‌ای و ایجاد سایبان با عملکرد و کیفیت بالا توسعه یافته است.

توسعه کشت موز با عملکرد و کیفیت بالا در گلخانه

عزیز تراهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به سطح زیر کشت موز بیان کرد: موز یکی از محصولات مهمی است که واردات آن به کشور بیش از 600 هزار تن است. این عدد بسیار زیادی است در حالی که سطح زیر کشت موز در کشور 6 هزار و 829 هکتار و کل تولید 203 هزار تن بوده است. بنابراین یک سوم نیاز کشور در داخل تامین می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین تولید موز در استان سیستان و بلوچستان و سپس هرمزگان است. مقداری از این محصول در جنوب استان کرمان نیز تولید می‌شود. در استان سیستان و بلوچستان سطح زیر کشت موز 6 هزار و 812 هکتار و پس از آن هرمزگان هفت هکتار است.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری افزود: از نظر تولید 203 هزار تن در استان سیستان و بلوچستان و در سایر استان‌ها بسیار جزیی است. عملکرد موز در کشور حدود 30 تن در هکتار است. در حالی که در جهان متوسط 50 الی 80 تن در هکتار است که با متوسط جهانی فاصله داریم و برنامه‌ریزی‌هایی در دست اقدام است.

تراهی با اشاره به سطح زیر کشت پاپایا بیان کرد: سطح زیر کشت پاپایا 59 هکتار است که کل این سطح در استان سیستان و بلوچستان بوده و در سایر استان‌ها بسیار جزیی و میزان تولید 622 تن در سال است.

وی اضافه کرد: میوه‌های گرمسیری دماهای بسیار پایین و بسیار بالا را نمی‌‌توانند تحمل کنند. به‌طوری که دمای زیر 10-15 درجه سرمازده و دمای بالای 35 درجه سانتی‌گراد به آنها آسیب می‌رساند و در دمای بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد، تولید تجاری اغلب آنها متوقف می‌شود، بنابراین یک محدوده دمایی ملایمی را می‌توانند تحمل کنند که این شرایط در مناطق بسیار محدودی از کشور موجود است.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری بیان کرد: کل میوه‌های گرمسیری به‌طور طبیعی در منطقه کوچکی از کشور تولید می‌شوند زیرا به محلی با شرایط مطبوع و مرطوب نیاز دارند. بنابراین تولید پاپایا، موز، انبه و چیکو را در مابقی مناطق کشور نمی‌توانیم داشته باشیم.

تراهی اضافه کرد: در این راستا طرح کشت میوه‌های گرمسیری در محیط کنترل شده همچون گلخانه‌ها و سایبان مطرح است و طرح‌های بسیار خوبی انجام شده و نتایج بسیار خوبی داشته‌ایم و تولید در برخی مناطق با یک سایبان مختصر امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: تولید موز در گلخانه عملکرد و کیفیت بسیار بالایی دارد به‌طوری که تا 80 تن نیز در محیط گلخانه امکان‌پذیر است؛ بنابراین پس از نتیجه بخش بودن نتایج طرح، پژوهشکده وارد عمل شد و با شرکت‌هایی که در ایجاد و تهیه محصولات گلخانه‌ای فعالیت می‌کنند؛ تفاهم‌نامه منعقد کرد.

رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری افزود: در این راستا با بزرگترین شرکت تولید میوه‌های گرمسیری در کشور در اندیمشک خوزستان تفاهم‌نامه داریم و پاپایا و موز در حال تولید و توسعه است. همچنین تولید و توسعه سایر میوه‌های گرمسیری نیز در دست اقدام است.

خوزستان آمادگی تبدیل به قطب تولید میوه‌های گرمسیری را دارد

تراهی ادامه داد: همچنین مناطقی از استان خوزستان که توسعه میوه‌های گرمسیری در آنها با کمترین هزینه و با بیشترین عملکرد و کیفیت امکان‌پذیر است، شناسایی شده و به سازمان جهاد کشاورزی معرفی شده است و اعلام کردیم استان خوزستان با توجه به ایجاد سایبان و گلخانه و همچنین اقلیم منطقه، آمادگی و پتانسیل تبدیل شدن به قطب تولید میوه‌های گرمسیری را دارد.

وی افزود: همچنین طرح‌هایی تعریف شده که اغلب میوه‌های گرمسیری همچون دراگون فروت، انبه‌های پا کوتاه گلخانه‌ای ، آناناس و ... در گلخانه تولید خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید