Iranian Agriculture News Agency

تداوم شرجی هوا در استان بوشهر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تداوم شرجی هوا در استان بوشهر، احتمال گسترش عارضه ترشیدگی میوه خرما در نخیلات استان را افزایش می‌دهد که کشاورزان باید مراقبت لازم را در این زمینه داشته باشند.

تداوم شرجی هوا در استان بوشهر

روزهای گرم سال به خرما پزان معروف است و در واقع محصول نخیلات از حال «خارک» در حال تبدیل شدن به «رطب» و بعد از آن هم تبدیل به «خرما» هستند.

در شرایطی که مردم استان بوشهر گرم‌ترین و سخت‌ترین روزهای سال را سپری می‌کنند، رطوبت به اوج رسیده و تداوم این وضعیت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در عرصه کشاورزی به ویژه نخلستان‌ها شود.

تداوم شرجی هوا در استان بوشهر، احتمال گسترش عارضه ترشیدگی میوه خرما در نخیلات استان را افزایش می‌دهد که کشاورزان باید مراقبت لازم را در این زمینه داشته باشند.

نخلداران استان بوشهر یک سال از نخل‌ها مراقبت و نگهداری می‌کنند تا در شهریور و مهرماه محصول خود را برداشت کرده و هزینه‌های یک سال زندگی خود را تأمین کنند.

در این شرایط انتظار می‌رود ضمن مراقبت‌های لازم از محصولات خود، زمینه را برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات نخیلات داشته باشند.

افزایش احتمال ترشیدگی خرما

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش شدید رطوبت نسبی هوا و تداوم آن، احتمال ترشیدگی میوه‌های خرما در اثر تجمع آب در زیر کاسبرگ میوه، افزایش رطوبت نسبی در بخش داخلی خوشه و بین میوه‌ها و تشدید فعالیت قارچ‌ها بسیار زیاد است.

احمد سبحانی اضافه کرد: نرم شدن میوه از کنار و پهلو، ترک خوردن پوست میوه، سیاه شدن میوه و افزایش فعالیت آفات انباری ثانویه و بوی ترشیدگی از علائم عارضه فوق است.

 

راهکارهای پیشگیری از ترشیدگی خرما

وی افزود: برای مدیریت این عارضه می‌توان به کاهش رطوبت از طریق پرهیز از آبیاری زیاد یا بی موقع در زمان تبدیل خارک به رطب، تنک کردن و هرس اصولی خوشه در مراحل گرده افشانی و آرایش خوشه و همچنین سم پاشی با سموم حفاظتی از جمله ترکیبات مسی در مراحل انتهایی رنگ شدن میوه‌ها با در نظر گرفتن زمان، دما و وضعیت تابش آفتاب اشاره کرد.

سبحانی تاکید کرد: از روش‌های پیشگیرانه برای کنترل این عارضه می‌توان به تنک خوشه و تنظیم تعداد خوشه‌ها متناسب با توان درخت و پرهیز از آرایش دو خوشه بر روی یک قاعده برگ در مرحله آرایش خوشه اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرس بخش میانی خوشه‌ها و یا یک چهارم انتهایی خوشه‌ها نیز تأثیر مطلوبی در تهویه خوشه و پیشگیری از این عارضه دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به دلیل بالا بودن شدت نور و گرما در شرایط کنونی در صورت لزوم، سمپاشی باید در ساعات آغاز یا پایانی روز انجام شود و در شرایط استان بوشهر ترکیبات مسی برای نقاط مرتفع و باغاتی که در مرحله خارک هستند قابل توصیه است.

افزایش دما و شرجی در استان بوشهر

کارشناس هواشناسی استان بوشهر با اشاره به تداوم افزایش دما و شرجی هوا در استان گفت: در روزهای اخیر دمای هوا در استان بوشهر به آستانه ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

پیام مساعدی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته دما در برازجان به ۴۹ درجه سانتیگراد، در شهرهای اهرم و خورموج دمای ۴۸، عسلویه دمای ۴۵ و جم دمای ۴۳ درجه سانتیگراد رسیده است.

وی بیان کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که تا دوشنبه شرایط آرامی بر استان و روی دریا حاکم است اما از دوشنبه با افزایش سرعت وزش باد شمال غربی روی دریا، خلیج فارس در برخی ساعت‌ها مواج پیش‌بینی می‌شود.

انتظار می‌رود که در این شرایط کشاورزان مراقبت‌های لازم را از محصولات خود داشته باشند تا ثمره یک ساله آنها خراب نشود و بتواند خرمای بازارپسندی را وارد بازار کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید