Iranian Agriculture News Agency

حوضه مُند، منطقه اولویت دار در طرح جامع مدیریت آبخیز بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: حوضه آبخیز مُند واقع در استان بوشهر به مساحت تقریبی ۸۳۸ هزار هکتار بعنوان حوضه آبخیز اولویت‌دار برای حل بحران‌ها در قالب مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در این استان انتخاب و سند راهبردی آن برای برنامه‌ریزی تهیه می‌شود.

حوضه مُند، منطقه اولویت دار در طرح جامع مدیریت آبخیز بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، عبدالحسین گرشاسبی بیان کرد: حوضه بزرگ مُند چهار میلیون و ۷۷۵ هزار هکتار وسعت دارد که چهارپنجم این وسعت در استان فارس و یک‌پنجم آن در استان بوشهر است.

وی افزود: حوضه مُند در استان بوشهر از ۹ زیر حوضه مستقل در شهرستان‌های دشتستان، دشتی و جم شامل حوضه آبخیز دشت پلنگ، بوشکان، دهرود، جم، ریز، خورموج، باغان، چاهگاه و مُند تشکیل‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: مطالعه و ارائه سند راهبردی برای تمام حوضه‌های زیرمجموعه حوضه سد مند باید انجام شود اما بر اساس بحرانی بودن حوضه‌ها اولویت‌بندی و برنامه اجرایی تعریف و ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود در قالب طرح مدیریت جامع آبخیز بحران‌های مختلف ازجمله جمعیت، خشک‌سالی، کشاورزی و محیط‌زیست، تهیه آب شیرین، تخریب اراضی کشاورزی، کمیت و کیفیت آب کشاورزی، خشک شدن تالاب‌ها، سیلاب، ریز گرد، فرسایش، رسوب، افت آب‌های زیرزمینی، احیای قنوات، بحث‌های مربوط به الگوی کشت شناسایی و برای حل این بحران‌ها یک برنامه و سند راهبردی تهیه شود.

به گفته گرشاسبی در زمان حاضر طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز یکی از طرح‌های اساسی برای حل بحران‌ها در حوزه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با دستور وزیر کشور به‌عنوان متولی قانونی اجرای اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بحران باهدف اعمال جامع در استان‌ها اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط بر اساس دستورالعمل وزارت کشور در گام نخست برای تشکیل ساختار اعضای کارگروه مدیریت جامع آبخیز در استان تشکیل و اعضای آن‌که متشکل از استاندار، معاون عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط‌زیست، بنیاد مسکن، صمت، میراث فرهنگی، فرمانداران به‌تناسب حوزه انتخابی با حکم استاندار بوشهر مشخص شدند.

گرشاسبی یادآور شد: ممکن است تصور عامه از طرح مدیریت جامع آبخیز در نگاه نخست این باشد که این طرح تنها مختص منابع طبیعی و آبخیزداری است اما با توجه به جامعیت این طرح تمام دستگاه‌های اجرایی به نحوی در این کارگروه نقش دارند.

وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین اقدامات درزمینهٔ حفظ خاک و آب، بسیج همگانی برای مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی است تا خاک و آب ماندگاری و پویایی خود را حفظ کند که این امر نیازمند ایجاد قرارگاه جهادی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مسئله آب‌وخاک را باید جدی گرفت و در رویارویی با تهدیدها، احساس خطر کرد؛ فرونشست‌ها و فرو چاله‌ها واقعیت دارد و باید با استفاده از عملیات آبخیزداری از فرسایش خاک و هدر رفت آب جلوگیری کرد تا آب‌های زیرزمینی احیا شود.

وی افزود: آبخیزداری باید با استفاده از گروه‌های جهادی و جوامع محلی عملیاتی شود، بنابراین نیاز است تمامی دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در این امر مهم مشارکت داشته باشند.

گرشاسبی گفت: شرح وظیفه هرکدام از دستگاه‌های اجرایی در طرح مدیریت جامع آبخیز مشخص است و هرکدام از دستگاه‌ها با توجه به مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که در حوزه آبخیز وجود دارد باید اعتبارات ملی و استانی را در قالب عملیات اجرایی مدنظر در حوزه انتخابی در قالب مدیریت جامع حوزه آبخیز هزینه کنند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر همچنین به استناد بند ب تبصره ۲۹ استفاده از ظرفیت مردمی در سطح حوزه‌های آبخیز یکی از برنامه‌های مدنظر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و تلاش می‌شود با کمک مردم و اعتبارات بخش خصوصی و دولتی مدیرت جامع حوزه آبخیز اجرای شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم با مردمی سازی حفاظت از خاک و آب بتوان این منابع را حفظ کرد، به دلیل اینکه اگر دیر اقدام شود، این منابع قابل‌برگشت و احیا نخواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید