Iranian Agriculture News Agency

الگوی تولید در گلخانه‌های استان بوشهر تغییر کرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط مناسب اقلیمی و محیطی؛ الگوی تولید در گلخانه‌های این استان در کنار صیفی‌جات به سمت کاشت میوه‌های گرمسیری تغییر کرده است.

الگوی تولید در گلخانه‌های استان بوشهر تغییر کرد

به گزارش خبرنگار ایانا از بوشهر، کبری توکلی بیان کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل افزایش بهره‌وری آب، بازدهی اقتصادی، اثربخشی در اشتغال و افزایش تولید نسبت به کشت‌های فضای باز از ضرورت‌ها و مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر است.

وی افزود: بیشتر گلخانه‌های این استان بدون هیچ تنوع محصولی به تولید چند محصول خاص مثل خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد که این امر منجر به کاهش بازده اقتصادی این فعالیت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: بخش باغبانی استان بوشهر به الگوی کاشت و محصولات جدیدتری نیازمند است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوزی استان بوشهر اضافه کرد: در همین ارتباط این مدیریت با همکاری مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان در زمینه تنوع بخشی الگوی کاشت محصولات باغی و سازگاری در زمینه محصولات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و باغ‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری جدید در حال پیگیری است.

توکلی ادامه داد: میوه‌های استوایی یا گرمسیری، همان‌طور که از نام‌ آنها مشخص است در ناحیه‌ استوایی کره‌ زمین وجود دارند از این رو کشورهای کمی می‌توانند این میوه‌ها را تولید کنند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از تولید هر میوه در یک منطقه جدید نیاز است که سازگاری آن با شرایط محیط بررسی شود، بیان کرد: بدون داشتن یک ناحیه‌ گرمسیری و استوایی، رشد میوه‌های گرمسیری امکان‌پذیر نیست به همین دلیل کشاورز باید بداند کدام منطقه شرایط کشت مورد نظر را دارد.

توکلی ادامه داد: توسعه کشت میوه‌های گرمسیری در گلخانه با ارقام سازگار در استان که از سال گذشته به صورت آزمایشی آغاز شده در حال توسعه است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر در شهرستان‌های دشتی و دشتستان که بیشترین سطح گلخانه را دارند، تولیدکنندگان تشویق به کشت میوه‌های استوایی از جمله جک فروت، پاپایا، آناناس و موز در گلخانه شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوزی استان بوشهر گفت: همچنین کارشناسان و محققان بخش کشاورزی بر سازگاری ارقام میوه‌های استوایی در استان کار کرده و نتایج مطلوبی از اجرا و کاشت برای ترویج به تولیدکنندگان در گلخانه ارائه کرده‌اند که بعد از میوه‌دهی باتوجه به نتایج مثبت ارزیابی برای تنوع بخشی به محصولات و تولیدات باغی توصیه می‌شود.

توکلی با بیان اینکه میوه‌های استوایی تولید شده در گلخانه‌های دشتستان و دشتی مورد مصرف داخل استان قرار می‌گیرد، افزود: ارزش افزوده و توجیه اقتصادی بالای این میوه‌ها تولیدکننده را ترغیب به کاشت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واردات میوه‌های استوایی به جز انبه، نارگیل، آناناس و موز ممنوع است، گفت: کاشت و پرورش گیاهان و میوه‌های استوایی در فضای باز و کنترل شده استان بوشهر توصیه می‌شود.

توکلی ادامه داد: وجود تکنولوژی در ابزارهای گلخانه‌ای و همچنین طراحی روش‌های نوین در این صنعت باعث شده تا امروز محصولات کشاورزی افزایش چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید