Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس هواشناسی کشاورزی:

پاییز خنکی در راه نیست

یک کارشناس هواشناسی کشاورزی، با اشاره به پیش‌بینی‌های فصلی از افزایش یک تا دو درجه‌ای دما در پاییز امسال برای اغلب نقاط کشور خبر داد.

پاییز خنکی در راه نیست

پروین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به وزش بادهای گرم بیان کرد: کشاورزان و باغداران  اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در باغات و مزارع با توجه به شدت گرما و وزش بادهای گرم انجام دهند. به‌دلیل شرایط محیطی به  دامداران توصیه می‌شود ، از چرای دام در ارتفاعات حاشیه مسیر ها و نقاط حادثه خیز خودداری کنند . 

وی افزود :  بهتر است باغداران و کشاورزان از سم پاشی و محلول پاشی در باغات و مزارع در ساعات وزش باد خودداری کنند و برای برداشت محصولات رسیده، اقدام کرده و این محصولات را به فضاهای سرپوشیده ببرند.

رفیعی گفت: به گلخانه‌داران توصیه می‌شود از استحکام سازه‌های گلخانه‌ای و نصب قیم برای نهال‌های جوان در جهت مقابله با باد شدید اطمینان حاصل کنند.

این کارشناس هواشناسی کشاورزی  اضافه کرد: توصیه می‌شود از آب‌پاشی بر روی درختان انگور، انار و انجیر جهت کاهش ترکیدگی محصول و تنظیم دور آبیاری باغ‌های مرکبات، خودداری شود.

روند تدریجی افزایش دما طی سه روز آینده در نوار شمالی کشور

رفیعی اعلام کرد: امروز یکشنبه در برخی مناطق استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی ، شمال سمنان و ارتفاعات شمال هرمزگان و جنوب کرمان، بارش پراکنده و گاهی رعد و برق رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: روز دوشنبه در جنوب استان‌های کرمان ، و سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار و رعد و برق پراکنده پیش‌بینی می‌شود  و در روز  سه‌شنبه، شمال غرب سواحل غربی دریای خزر، خراسان شمالی، ارتفاعات هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و همچنین روز چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب، سواحل خزر خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

رفیعی بیان کرد: روز پنج شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

این کارشناس هواشناسی کشاورزی  اضافه کرد: طی روزهای یکشنبه، چهارشنبه و پنج شنبه، در بخش‌هایی از شمال شرق و شرق کشور و روزهای  سه‌شنبه و چهارشنبه در شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز بخش‌هایی از مرکز، وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و روز چهارشنبه در نواحی شمالی کشور کاهش محسوس دما رخ می‌دهد.

رفیعی بیان کرد: امروز دریای خزر و طی دو روز آینده دریای عمان مواج خواهد بود

کاهش 20.4 درصدی بارش نسبت به بلند مدت

این کارشناس هواشناسی کشاورزی در خصوص تحلیل وضعیت دما و بارش طی هفته گذشته کشور گفت:  میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا سوم شهریور ماه سال جاری 185.2 میلی متر است و میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی، 176.3 میلی متر بوده است  که بارش سال جدید 5.1 درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی ادامه داد: همچنین میانگین بلند مدت کشور در بازه زمانی یاد شده 232.6 میلی متر بوده است که بارش سال جدید 20.4 درصد کمتر از بلند مدت است.

رفیعی اضافه کرد: بیشترین میزان بارش در هفته چهل و هشتم متعلق به منطقه بستک استان هرمزگان به میزان 24 میلی متر بوده است. گرم‌ترین منطقه دهلران استان ایلام به میزان 49.1 درجه سلسیوس و میانگین خنک‌ترین منطقه، لاله‌زار استان کرمان به میزان 9 درجه سلسیوس بوده است.

پیش‌بینی بی‌بارشی در مناطق شرق مرکز و جنوب کشور

کارشناس هواشناسی کشاورزی در باره پیش‌بینی فصلی بارش هوایی کشور اعلام کرد: نیمه شهریور تا نیمه مهر 1402 مطابق با میانگین بلند مدت مناطق واقع در شرق ، مرکز و جنوب کشور عمدتا بی‌بارش یا بارش آنها کمتر از نرمال خواهد بود. همچنین بارش در سواحل خزر در محدوده کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور با میانگین بلندت مدت آن برابر خواهد بود.

رفیعی ادامه داد: در نیمه مهر تا نیمه آبان 1402، میانگین بارش در استان‌های واقع در دو سوی کوه‌های زاگرس به‌ویژه زاگرس مرکزی، دو سوی کوه‌های البرز مرکزی و غربی و شمال غرب بیشتر از نرمال است و در جنوب، جنوب شرق و شرق کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال تا بیشتر از نرمال است.

وی بیان کرد: از نیمه آبان تا نیمه آذر ماه، میانگین بارش در جنوب غرب، غرب، مناطقی از شمال شرق و سواحل خزر بیشتر از نرمال است و افزایش بارش به‌ویژه در استان‌های واقع در جنوب غرب و غرب کشور بارز است همچنین بارش در مرکز، جنوب و جنوب شرق کشور در محدوده نرمال است و در سایر مناطق در محدوده نرمال تا بیش از نرمال است.

 پیش‌بینی افزایش دما بیش از حد نرمال

این کارشناس هواشناسی کشاورزی در باره پیش‌بینی فصلی دمای کشور گفت: در نیمه شهریور تا نیمه مهر 1402 افزایش دما در شرق، مرکز، شمال غرب و استان‌های واقع در همسایگی کوه‌های زاگرس یک تا دو درجه بیشتر از نرمال و در سایر مناطق بین نیم تا یک درجه بیش از نرمال است.

وی افزود: نیمه مهر تا نیمه آبان 1402، به‌جز نوار ساحلی خزر، زاگرس میانی و نوار جنوبی کشور که با افزایش دمایی بین نیم تا یک درجه مواجه است، برای سایر مناطق افزایش یک تا دو درجه‌ای پیش‌بینی شده است و همچنین افزایش دما در بخش‌های محدودی از جنوب شرق کشور به بیش از دو درجه می‌رسد.

رفیعی ادامه داد: در نیمه آبان تا نیمه آذر، طی این دوره میانگین دمای هوا در مناطق واقع در نوار شرقی ، جنوب شرق ، دو سوی کوه های زاگرس شمالی دامنه شرقی زاگرس میانی شمال غرب و دو سوی کوه‌های البرز مرکزی و غربی نیم تا یک درجه بیش از نرمال است. در بخش‌هایی از شمال غرب یک تا دو درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید