Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

ماهانه 400 میلیارد تومان صرف خرید گندم می‌شود/ قصد متقاضیان واردات گندم، مایه تعجب است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران بیان کرد: ماهانه 400 میلیارد تومان صرف خرید گندم از کشاورزان می‌شود.

ماهانه 400 میلیارد تومان صرف خرید گندم می‌شود/ قصد متقاضیان واردات گندم، مایه تعجب است


معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران بیان کرد: ماهانه 400 میلیارد تومان صرف خرید گندم از کشاورزان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، عبدالمهدی بخشنده امروز در حاشیه دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر کشاورزی چین در جمع خبرنگاران بیان کرد: تمام کشاورزانی که تا آخر ابتدای تیرماه گندم خود را به دولت تحویل داده‌اند، 100 درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: کشاورزانی که از ابتدای تیر تا 15 تیر گندم به دولت تحویل داده‌اند، حدود 65 درصد طلب خود را دریافت کرده و مابقی کشاورزان تا هفته گذشته حداقل 45 درصد طلب خود را از دولت گرفته‌اند.

به گفته بخشنده، میزان تولید گندم در ایران حدود 14 میلیون تن بوده که از این میزان تاکنون 11 میلیون و 485 هزار تن به صورت تضمینی خریداری شده‌ است.

وی ادامه داد: بهای گندمی که به صورت تضمینی خریداری شده، حدود 14 هزار و 500 میلیارد تومان است که حدود 10 هزار و 500 میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و حدود چهار هزار میلیارد تومان به کشاورزان بدهکاریم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: هفته گذشته دولت قول داد با کمک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بودجه مورد نیاز برای خرید تضمینی گندم فراهم شود. در همین راستا سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروختیم که بزرگترین معامله دولت در یک تا دو سال گذشته بود و به حساب کشاورزان واریز شد.

وی به نوبه خود از کشاورزان بابت تاخیر در پرداخت بهای گندم عذرخواهی کرد.


عدم تصویب قیمت خرید تضمینی سال زراعی آتی

به گفته بخشنده، پیشنهاد بهای خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی در یک تا دو ماه گذشته تهیه و به دبیرخانه شورای اقتصاد ارسال شده اما هنوز این قیمت‌ها نهایی نشده‌است.

وی افزود: طبق قانون باید همین روزها بهای خرید تضمینی محصولات کشاورزی ابلاغ می‌شد، اما منتظر نهایی شدن این قیمت‌ها هستیم و امیدواریم در اسرع وقت این اتفاق رخ دهد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر اینکه نیازی به واردات گندم در کشور وجود ندارد، از صدور مجوز برای خروج سه میلیون تن آرد گندم دروم و مشتقات آن از کشور خبر داد.

به گفته وی تعرفه‌های واردات گندم اگرچه ناچیز است، اما از آنجا که دولت هر کیلو آرد گندم را با نرخ مصوب 660 تومان تحویل می‌دهد و هر کیلو آرد برای ماکارونی 900 تومان قیمت دارد، بنابراین قطعا قیمت واردات این محصول به کشور بیش از قیمت‌های تحویلی دولت تمام شده و واردات صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

بخشنده افزود: اگر عده‌ای قصد واردات گندم به کشور را داشته باشند، برای ما مایه تعجب است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول مبارزه با قاچاق میوه‌های گرمسیری وارداتی نیست، به همکاری‌های مشترک با ستاد مبارزه با قاچاق اشاره کرد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی میوه‌های قاچاق حجم زیادی از بازار ایران را به خود اختصاص نمی‌دهند. امسال بالای 17 میلیون تن محصول باغی داشتیم و محصولات قاچاق به دلیل وارد کردن آفات قرنطینه‌ای خسارات جبران‌ناپذیر به اقتصاد باغداران وارد کرده و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

وی همچنین درباره تصمیم اخیر مجلس در رابطه با محصولات تراریخته و محدودیت واردات این محصولات گفت: حدود 70 تا 80 درصد ذرت و سویای جهان عمدتا تراریخته بوده و نباید در این رابطه به صورت شتابزده تصمیم‌گیری شود.

بخشنده با قدرت واردات برنج در فصل برداشت این محصول را تکذیب کرد و افزود: در این محصول کمبود داریم و باید مقداری برنج وارد شود. البته به هیچ وجه واردات در فصل برداشت برنج انجام نشده زیرا واردات در این مقطع ممنوع است.

وی بیان کرد: قیمت برنج به ویژه ارقام پرمحصول در کشور افزایش نداشته و ارقام وارداتی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل دو تا سه درصد کاهش داشته است. اما ارقام سنتی به دلیل آنکه سالانه 12 درصد هزینه‌های کارگری افزایش می‌یابد، طبیعی است که هزینه سربار تولید افزایش یافته و بر قیمت محصول نهایی اثر داشته باشد./

L-950704-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید