Iranian Agriculture News Agency

گزارش میدانی خبرنگار ایانا از بازار میوه و گوشت شب عید؛

تکاپو برای تنظیم دو بازار بزرگ

بازار رمضان و بازار عید نوروز دو بازار بزرگ برای مواد غذایی به‌ویژه اقلام پروتئینی به حساب می‌آیند. بازاری که تنظیم هر یک از آنها، ساعت‌ها وقت و زمان از متولیان صرف می‌کند. حالا، امسال به دلیل تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان، این دو بازار بزرگ با هم تداخل پیدا کرده و تنظیم آن، تلاش مضاعفی را می‌طلبد. تلاشی که این روزها بی‌وقفه ادامه دارد و نمود آن را می‌توان در قالب عرضه محصولات تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار، مشاهده کرد.

تکاپو برای تنظیم دو بازار بزرگ

بازار بزرگ نورروز یکی از پرفروش‌ترین بازار‌های کشور به شمار می‌رود. بازاری که فروشندگان همه کالاها، چشم به آن دارند تا چک‌هایی که در طول سال کشیده‌اند با فروش در چند روز منتهی به سال جدید یا همان بازار نوروز، به اصطلاح پاس کنند. بازار نوروز جایگاه ویژه‌ای هم از نظر فروش محصولات غذایی دارد. در این بازار، مصرف انواع گوشت بالا رفته و خریداران پشت غرفه‌ها و مغازه‌های فروش مرغ، ماهی و گوشت قرمز صف می‌کشند اما شرایط سال 1402 و بازارش برای محصولات کشاورزی، اهمیتی دو چندان یافته است. 
تداخل نوروز و ماه مبارک رمضان، تداخلی بین بازار زولبیا و بامیه، آش و شیرینی‌های نوروزی پیش آورده است. تقاضا برای برخی محصولات کشاورزی خاص مثل خرما، احتمالا به دلیل تقارن نوروز و رمضان، بیشتر می‌شود و طبیعی است که مانند دیگر سال‌ها، مصرف اقلام پروتئینی هم شرایط خاص خود را پیدا کند. 
عرضه گسترده میوه به بازار
در حالی که ساعات پایانی سال 1401 را سپری می‌کنیم، متولیان تنظیم بازار مشغول عرضه گسترده میوه به بازار شب عید هستند. سیب و پرتقالی که این روزها به بازار عرضه می‌شود، حاصل تلاش پاییز باغداران و زنجیره سورتینگ و سردخانه‌داران ایرانی است تا بتوانند برای شب عید که هیچ میوه‌ای روی درخت‌ها باقی نمانده، سفره هموطنان را رنگین کنند.
در خیابان‌ها، انواع بسته‌بندی‌های سیب و پرتقال به‌عنوان اصلی‌ترین میوه پذیرایی از میهمانان نوروزی، روی هم انباشته شده است. البته قیمت عرضه این میوه‌های سردخانه‌ای در مغازه‌ها اندکی گران‌تر از میادین میوه و تره بار است. بر اساس سیاست‌های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه به‌عنوان متولی تولید، محصولاتی که در شبکه سردخانه‌ای خود و افراد طرف قراردادش ذخیره کرده است، در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌کند و سایر سردخانه‌داران هم از شبکه توزیع متفاوتی نظیر مغازه‌های خرده فروشی برای توزیع استفاده می‌کنند.
طبق روال هر سال وزارت جهاد کشاورزی محصولات باغی که در پاییز خریداری کرده را با در نظر گرفتن هزینه انبارداری و کمترین حاشیه سود، در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌کند. البته برخی تعاونی‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم غرفه‌هایی برای عرضه مستقیم محصولات خود در نظر گرفته‌اند و تلاش می‌کنند دسترنجشان را با نرخ‌های نزدیک به نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی به دست مصرف کنندگان برسانند.
حال و هوای یک میدان میوه و تره بار
کمی مانده به نوروز، حال و هوای میادین میوه و تره بار کمی تغییر کرده است. به گفته یکی از غرفه‌داران «بازار شهید توکلی» در نزدیکی میدان شهید نامجوی تهران، چند روز مانده به نوروز، این مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی وابسته به شهرداری کمی شلوغ‌تر از روزهای دیگر سال است.
بازار شهید توکلی به دو بخش عرضه «میوه و تره بار» و «گوشت و سایر اقلام» تقسیم می‌شود. در بخش میوه و تره بار، در دو سمت نزدیک به دیوار صیفی‌جات عرضه می‌شود و در دو ردیف وسط میدان هم میوه‌های تنظیم بازاری به چشم می‌خورد.
در این میدان، هر کیلوگرم پرتقال تامپسون 16 هزار و 500، سیب زرد 29 هزار و 500، سیب قرمز 24 هزار و 500، پرتقال تو سرخ 17 هزار و 300، نارنگی 31 هزار و 900، موز خوشه‌ای 57 هزار و 700، توت فرنگی 58 هزار تومان و هر کیلو لیموشیرین 24 هزار و 500 عرضه می‌شود.
در بخش صیفی‌جات هم هر کیلوگرم پیاز سفید 15 هزار و 900، سیب زمینی 11 هزار و 900، لیموترش 26 هزار تومان، سیرخشک 35 هزار تومان، گوجه فرنگی 13 هزار و 200، خیار گلخانه‌ای 25 هزار و 850 تومان، هویچ هفت هزار و 500 تومان، بادمجان 13 هزار و 400 تومان، کدو مسمایی 12 هزار و 400، نارنج 9 هزار تومان، لوبیا سبز 22 هزار تومان، بادمجان دلمه 14 هزار و 400، فلفل دلمه 29 هزار و 900، فلفل رنگی 31 هزار و 900 و چغندر 12 هزار و 900 تومان فروش می‌رود.
در بخش کوچکی از سالن هم میوه‌های لک دار و صیفی‌جات ریزتر با قیمت‌هایی کمتر از آنچه در بخش اصلی وجود دارد، عرضه می‌شود و چند نفری هم در لابه‌لای محصولات این قسمت، به دنبال نیازهای خود می‌گردند.

عرضه گوشت تنظیم بازار
در بازار شهید توکلی، بخشی که اقلام پروتئینی، برنج، آجیل و ... عرضه می‌شود، از بخش عرضه میوه و سبزی و صیفی کاملا جدا شده است. در ورودی در بازار، با پلاکارد اعلام شده است که گوشت تنظیم بازار موجود است.
در این بازار قیمت هر کیلوگرم گردن گوسفند 265 هزار تومان، راسته گوسفند با استخوان 290 هزار تومان، سردست با ماهیچه گوسفند 295 هزار تومان، ران گوسفند با استخوان 334 هزار تومان و مرغ تازه کامل به ازای هر کیلوگرم 61 هزار تومان عرضه می‌شود. 
تقریبا هیچ کس در صف خرید مرغ منتظر نیست اما گویا تب خرید گوشت قرمز در نوروز امسال بالا گرفته است زیرا صف خرید این نوع گوشت در بیرون میدان میوه و تره بار هم شلوغ‌تر از صف خرید مرغ است.
آجیل شب عید و رطب رمضان چند؟
در بازار شهید توکلی‌ نیم نگاهی هم به نرخ آجیل شب عید می‌اندازم. هرکیلوگرم بادام زمینی 175 هزار تومان، تخم کدو 185 هزار تومان، بادام هندی شور 590 هزار تومان، بادام شور 389 هزار تومان و مغز گردو 389 هزار تومان قیمت خورده است. قیمت پسته در پشت سر فروشنده قابل خواندن نیست و شلوغی صف هم به مسئول فروش فرصت پاسخگویی نمی‌دهد و در واکنش به سئوال درباره قیمت‌ها، فقط با انگشت به پشت سر اشاره می‌کند.
در این بازار، خرمای تنظیم بازار هم عرضه می‌شود. هر کیلوگرم کبکاب 60 هزار تومان، خرمای زاهدی 56 هزار تومان و رطب 85 هزار تومان به فروش می‌رسد.
فروشنده می‌گوید یک بسته 1.7 کیلوگرمی کبکاب را در حالی که بیرون از بازار 125 هزار تومان قیمت دارد، 110 تومان می‌فروشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید