Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهادکشاورزی در نشست با مسوولان بسیج دانشجویی مطرح کرد:

خلق ثروت، صادرات و برندسازی با صنایع تبدیلی و تکمیلی

وزیر جهادکشاورزی در نشست با مسوولان بسیج دانشجویی از سرفصل برنامه‌های کشاورزی کشور گفت و نگاه بسیجی به حل مسایل را نویدبخش رسیدن به قله‌های موفقیت دانست.

خلق ثروت، صادرات و برندسازی با صنایع تبدیلی و تکمیلی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، صبح امروز سوم آذرماه جمعی از مسوولان بسیج دانشجویی در نشستی پیرامون حل مسایل اساسی کشور با وزیر جهادکشاورزی دیدار کردند، محمدعلی نیکبخت با ابراز خشنودی از حضور دانشجویان و عزم آنها در بررسی مسایل کشاورزی برای گره‌گشایی از برخی مشکلات موجود، گفت: وزارت جهادکشاورزی آماده دریافت طرح‌های نوآورانه و فناورانه برای عبور از موانع موجود بر سر راه توسعه کشاورزی است.

وی در تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: سیاست اصلی ما حمایت از تولید داخل برای تأمین ارزاق مردم است، از این رو استقلال غذایی در گرو حمایت از تولید کننده داخلی در تامین بازار محصولات کشاورزی است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به محدودیت منابع پایه آب و خاک گفت: باید از منابع به نحو احسن استفاده کرد، از این رو توسعه فیزیکی و گسترش در واحد سطح به جز در موارد؛ استفاده از آب‌های غیر‌متعارف، آب‌های مرزی و پایاب سدها، مد نظر قرار ندارد.

نیکبخت بهره‌وری را نیاز مبرم کشاورزی برای بهره گرفتن از منابع پایه موجود در جهت تولید غذای کشور دانست و گفت: می‌توان با افزایش بهره‌وری و کشاورزی دانش‌بنیان و بکارگیری علوم و فنون روز، عملکرد را در واحد سطح افزایش داد؛ به طور مثال افزایش ۲ میلیون تن در هکتار با احتساب ۲ میلیون هکتار کشت آبی گندم، خودکفایی پایدار در تولید این محصول را به همراه خواهد داشت.

وی در همین حال افزود: در محصولات باغی هم وضع به همین منوال است، اکثر باغات کشور درجه ۲ و ۳ است که در مقایسه با نوع درجه یک، ضمن استفاده بیشتر از منابع پایه، محصول به مراتب کمتری را تولید می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که منابع پایه محدود است و برای تولید بیشتر ناگزیر از ورود فناوری و دانش‌بنیان کردن کشاورزی هستیم، عموم دانشجویان بسیجی را به ارایه راه‌حل فناورانه برای دستیابی به تولید بیشتر با توجه به شرایط موجود دعوت کرد.

امور زیربنایی آبخیزداری و آبخوان‌داری و طرح‌های کوچک تامین آب با جدیت دنبال می‌‌شود

نیکبخت آبخیزداری و آبخوان‌داری را دیگر اولویت وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و افزود: با نگاه زیربنایی به آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های کوچک تامین آب، اعتبار این طرح‌ها را در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۳ پیگیری خواهیم کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: ۹۰ میلیون هکتار عرصه برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور وجود دارد که ۲۰ میلیون هکتار آن مطالعه و نوع پروژه و سازه آن مشخص شده است. ظرفیت اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری سالانه کشور ۹-۸ میلیون هکتار در سال و هزینه تثبیت هر هکتار ۶-۵ میلیون تومان است که در مقایسه با هر سازه‌ای جزو ارزانترین‌ها است، این در حالی است که در هر هکتار می‌توان یک متر مکعب آب را در شرایط بدبینانه ذخیره و از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

وزیر جهاد کشاورزی سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی و غذایی را حلقه مهم زنجیره تولید، دانست و افزود: بیش از ۱۴ هزار شرکت صنایع تبدیلی و غذایی فعال است و ۵ هزار و ۳۰۰ طرح از پیشرفت ۹۰-۲۰ درصد برخوردار است که در صورت بهره‌برداری، نزدیک به ۱۲۵ هزار شغل و ۳۰ میلیون تن ظرفیت فرآوری برای کشور ایجاد می‌‌کند.

گلخانه‌ها اقتصادی، سود‌ده و اشتغال‌آفرین

نیکبخت در نشست بسیج دانشجویی توسعه کشت گلخانه‌ای را از دیگر اولویت‌های کشاورزی کشور خواند و گفت: در حال حاضر ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در سطح کشور احداث شده است که از آن ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای، ۴ میلیارد گل شاخه‌ بریده، بیش از ۳ میلیارد نشاء تولید می‌شود.

وی میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای را ۷۵۰ هزار تن با ارز‌آوری ۲۵۶ میلیون دلار در سال اعلام کرد که در مجموع ۲۷۰ هزار نفر اشتغال را در این صنعت فراهم ساخته است.

وزیر جهادکشاورزی ظرفیت اجرایی سازه بومی‌سازی شده گلخانه را ۱۵ هزار هکتار ارزیابی کرد که در مقایسه با احداث ۷ هزار هکتاری برای رساندن به ظرفیت تکلیفی دولت در برنامه هفتم به میزان ۱۰ میلیون تن محصول گلخانه‌ای را توانمندی مطلوب خواند.

شیلات هم‌چنان پول‌ساز و اقتصادی است

نیکبخت بار دیگر تاکید کرد: در کشور هیچ حوزه‌ای به اندازه شیلات ظرفیت سرمایه‌گذاری و بازگشت سود و سرمایه را ندارد و ما با وجود پیشرفت در صید، صیادی و آبزی‌پروری، ۲۰ هزار هکتار سایت پرورش میگو و ۲۴ هزار هکتار سایت مطالعه شده، با اختصاص ۱۵ همت می‌توانیم علاوه بر ایجاد اشتغال در سواحل شمال و جنوب، ارز صادراتی را وارد کشور کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید