Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اردبیل مطرح کرد؛

افزایش کارایی مصرف آب؛ با چینش کاشت جدید در سیب‌زمینی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: ترویج و انتقال دانش فنی آبیاری به روش تیپ با آرایش کاشت سه ردیف با دو نوار تیپ و دو ردیف با یک نوار تیپ در سیب‌زمینی، ارتقاء بهره‌وری و افزایش کارایی مصرف آب را به دنبال دارد.

افزایش کارایی مصرف آب؛ با چینش کاشت جدید در سیب‌زمینی

کمال شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اهمیت زراعت محصول استراتژیک سیب‌زمینی در ایجاد اشتغال و درآمد و صادرات اظهار داشت: امروز کشاورزی بدون علم حرفی برای گفتن ندارد و اگر قرار باشد توسعه پایدار و امنیت غذایی محقق شود باید بتوانیم به روز بوده و توانایی معرفی ارقام جدید، پر محصول و مقاوم به بیماری‌ها را داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه زراعت سیب‌زمینی نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد استان اردبیل دارد، گفت: در سال‌های اخیر با اعمال روش‌های مختلف به‌زراعی و معرفی ارقام جدید در این زمینه دستاوردهای خوبی به دست آمده است.

وی به دستاوردهای واحد تحقیقات سیب‌زمینی مرکز اشاره کرد و گفت: ارقام ساوالان، خاوران، جاوید، آتوسا، آنوشا و رونا به عنوان ارقام ملی سیب‌زمینی کشور که مقاوم به بیماری‌های ویروسی و فوزاریوم بوده و دارای 22 تا 26 درصد عملکرد بالاتر نسبت به ارقام محلی هستند، توسط محققان سیب‌زمینی مرکز اصلاح و توسط مؤسسات مادری معرفی شده‌اند.

شهبازی تغییر آرایش کاشت در زراعت سیب‌زمینی را از دیگر دستاوردهای محققان مرکز دانست و بیان کرد: کشت پائیزه سیب‌زمینی، تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی با استفاده از سیستم هوا کشت، آبیاری به روش تیپ با آرایش کشت دو ردیف با یک نوار و سه ردیف با دو نوار تیپ بین آن‌ها و چهار ردیف همچنین تولید سیب‌زمینی بذری و خوراکی از طریق نشاکاری از جمله دستاوردهای محققان سیب‌زمینی مرکز است.

افزایش 40 درصدی عملکرد غده با چینش کاشت جدید در سیب‌زمینی

وی با اشاره به معرفی دستاورد آرایش کشت گفت: استفاده از آرایش جدید کاشت در ارقام مختلف سیب‌زمینی منجر به میانگین عملکرد 70 تن در هکتار و کارایی مصرف آب به طور میانگین 8 کیلوگرم بر مترمکعب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در رابطه با پتانسیل اقتصادی و اثربخشی آبیاری با تیپ، به افزایش 40 درصدی عملکرد غده، افزایش درآمد ناخالص کشاورز، افزایش تولید در سطح، کاهش 40 درصدی در مصرف آب، افزایش 3 برابری کارایی مصرف آب، کاهش تراکم علف‌های هرز تابستانه و کاهش خسارت آفت بید سیب‌زمینی اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر با ترویج و انتقال دانش فنی این دستاورد به زارعین، حدود 70 درصد مزارع سیب زمینی در استان اردبیل با روش تیپ کشت و آبیاری می‌شود که سهم بسزایی در کاهش مصرف آب دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید