Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهش فناوری موسسه تحقیقات علوم باغبانی خبر داد:

معرفی سه رقم جدید بادام کاغذی برای نخستین بار در کشور

معاون پژوهش فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: سه رقم بادام کاغذی با عملکرد بالا، با زمان برداشت متفاوت، با کیفیت عالی، و مقاوم به سرما برای نخستین بار در سال جاری معرفی می‌شود.

معرفی سه رقم جدید بادام کاغذی برای نخستین بار در کشور

مرتضی گل محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سه رقم جدید بادام ازنظر زمان برداشت زودرس، میان‌رس و دیررس هستند که در ارزش اقتصادی این محصول بسیار ارزشمند هستند.

وی ادامه داد: همچنین برای نخستین بار ارقام کاغذی از کشور معرفی خواهند شد که تحولی در صنعت بادام کشور ایجاد خواهد کرد. این ارقام حاصل از  برنامه‌های اصلاحی بادام در کشور توسط پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی است.

معاون پژوهش فناوری و انتقال‌یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی ادامه داد: یکی از سیاست‌های موسسه تولید محصولات خشکباری با استفاده از نهال سالم باهدف افزایش صادرات و افزایش ارزش اقتصادی است.

گل محمدی اضافه کرد: اگر مواد تکثیری سالم وارد باغ‌های شود 30 تا 40 درصد افزایش عملکرد اتفاق می‌افتد و در سایر محصولات باغبانی نیز این برنامه وجود دارد.

وی با اشاره به زنجیره نهال سالم بیان کرد: یکی از اقداماتی که در موسسه علوم باغبانی پیگیری می‌شود تولید مواد گیاهی یا تکثیری سالم است با مشارکت بخش خصوصی است.

معاون پژوهش فناوری و انتقال‌یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی ادامه داد: برای اولین بار در کشور زنجیره تولید نهال سالم و اصیل گردو از مرحله تولید پایه، مرحله پیوندک سالم ، سالم‌سازی ارقام جدید عملی شده است و نهال سالم و عاری از ویروس و لیبل آبی تولید شد.

گل محمدی افزود: این مجموعه با همت اتحادیه تعاون روستایی استان همدان ایجاد شد موسسه علوم باغبانی چهار رقم جدید گردو را بعد از سال‌ها مطالعه و ارزیابی سازگاری بانام‌های الوند، پرشیا، چالدران و کاسپین با کمک پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری معرفی می‌کند.

تولید 120 هزار اصله نهال سالم گردو در سال گذشته

معاون پژوهش فناوری و انتقال‌یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی ادامه داد: این چهار رقم دارای ویژگی‌های مطلوبی ازلحاظ کیفی، کمی و عملکردی است و در فرآیند سالم‌سازی قرارگرفته‌اند و  به‌عنوان ارقام سالم و اصیل تولید و در کنار دو رقم خارجی به باغداران معرفی‌شده است. بنابراین در فرآیند تولید نهال سالم که در استان همدان و در شهرستان تویسرکان انجام شد، 6 رقم در فرآیند تولید قرار گرفت و در سال گذشته 120 هزار اصله نهال سالم و اصیل تولید شد.

وی بابیان اینکه نیاز کشور ما به تولید نهال‌های سالم و اصیل گردو حدود 800 هزار نهال است، افزود: یکی از سیاست‌های اصلی موسسه علوم باغبانی با توجه به چالش‌های گرما و کمبود آب، توسعه محصولات خشکباری است که می‌تواند جایگزین خوبی ازلحاظ اقتصادی باشد. زیرا این ارقام زمانی که در باغات جایگزین می‌شود و یا در باغات جدید کشت می‌شود ارزش اقتصادی خوبی دارد.

معاون پژوهش فناوری و انتقال‌یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی ادامه داد: یکی از اقدامات بسیار مطلوبی که در خصوص محصول گردو انجام می‌شود بحث بازجوان سازی (سرشاخه کاری) گردو است.

بازجوان‌سازی ارقام قدیمی گردو در حال انجام است

گل محمدی اضافه کرد: در بین محصولات باغبانی بر اساس مطالعات انجام‌شده گردو محصولی است که قدمت بسیار زیادی دارد و پایه‌های آن پس از چندین سال قابلیت مانایی دارد بنابراین موضوع بازجوان سازی (سرشاخه کاری) و یا نوسازی ارقام مطرح است تا ارقام قدیمی با جدید جایگزین شود.

وی بیان کرد: ارقام جدید گردو با نهال سالم قابلیت تولید یک‌میلیون چشمه پیوندک دارد که می‌تواند مورداستفاده باغداران قرار گیرد. همچنین بازجوان سازی (سرشاخه کاری) گردو در 11 استان در حال انجام است و می‌تواند آینده بسیار خوبی برای این محصول در کشور داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید