Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از اوراسیا ریویو:

خشکسالی‌های ناگهانی در جهان افزایش می‌یابد

گسترش سریع خشکسالی غیرمنتظره که "خشکسالی ناگهانی" نامیده می‌شود، می‌تواند به شدت سیستم‌های کشاورزی و زیست‌محیطی را با پیامدهای فراگیر تحت تأثیر قرار دهد.

خشکسالی‌های ناگهانی در جهان افزایش می‌یابد

به گزارش ایانا به نقل از اوراسیا ریویو، محققان دانشگاه اوکلاهاما در حال ارزیابی این هستند که چگونه آب و هوای گرم بر تکرر خشکسالی‌های ناگهانی و خطرات برای زمین‌های زراعی در سطح جهان تاثیر می‌گذارد. 

«جردن کریستین»، محقق فوق دکترا و گردآورنده اصلی این پژوهش گفت: در این مطالعه، تغییرات پیش‌بینی‌شده در تکرر خشکسالی ناگهانی و خطرات ناشی از آن برای زمین‌های زراعی با استفاده از شبیه‌سازی‌های مدل آب و هوای جهانی اندازه‌گیری می‌شوند. 

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود وقوع خشکسالی ناگهانی در سطح جهانی در بین تمام سناریوها افزایش یابد و شدیدترین این تغییرات با افزایش "اجبار تابشی" و استفاده بیشتر از سوخت فسیلی مشاهده می‌شود. 

اجبار تابشی به عدم توازن تشعشع اشاره دارد که بر اساس آن ورود تشعشعات به جو زمین بیشتر از خروج آنها اتفاق می‌افتد؛ مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی، این فعالیت‌ها از مهمترین عوامل گرمایش آب و هوا هستند. انتظار می‌رود تغییرات اقلیمی باعث افزایش حوادث آب و هوایی شدید مانند طوفان، سیل ناگهانی، خشکسالی ناگهانی و غیره شود. 

کریستین انتظار دارد که خطر خشکسالی ناگهانی در زمین‌های زراعی در سطح جهان افزایش یابد و بیشترین افزایش در سراسر آمریکای شمالی و اروپا پیش‌بینی می‌شود. 

طبق گفته این محقق، مدل‌های CMIP6 (مدل شبیه سازی اقلیمی) تا سال 2100 افزایش 1.5 برابری خطر خشکسالی ناگهانی را در زمین‌های زراعی در سرتاسر آمریکای شمالی پیش‌بینی کردند. در حالی که انتظار می‌رود اروپا بیشترین افزایش را در شدیدترین سناریو انتشار گازهای گلخانه‌ای (32 درصد تا 53 درصد) داشته باشد که افزایش 1.7 برابری خطر سالانه است. 

«جفری بسارا»، دانشیار دانشکده هواشناسی در کالج علوم جوی و جغرافیایی و یکی از گردآورندگان این پژوهش نیز بیان کرد: این مطالعه تاکید می‌کند که تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، چه داخلی و چه در خارج از کشور (آمریکا)، به دلیل گسترش سریع خشکسالی با خطرات فزاینده دسترسی به آب مواجه خواهند شد. در نتیجه زمانی که از دست دادن محصول به دلیل خشکسالی ناگهانی رخ می‌دهد، فشارهای اجتماعی-اقتصادی مرتبط با تولید مواد غذایی از جمله قیمت‌های بالاتر و ناآرامی‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید