Iranian Agriculture News Agency

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور:

امسال 4 رقم جدید علوفه نامزد معرفی هستند

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: امسال چهار رقم جدید علوفه نامزد معرفی برای دیم‌زارهای کشور هستند.

امسال 4 رقم جدید علوفه نامزد معرفی هستند

مظفر روستایی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا عنوان کرد: در راستای شعار سال که مهار تورم و جهش تولید است، برنامه بسیار وسیعی در خصوص تولید علوفه در دیم‌زارها در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی شده سطح بسیار وسیعی از اراضی که به‌صورت آیش سیاه در کشور وجود دارد به آیش سبز تبدیل شود.

وی افزود: در این راستا برای پشتیبانی از این برنامه حمایت‌های خاصی از گیاهان علوفه‌ای شده و واحدهای تکثیر بذر ارقام معرفی شده آغاز به کار کرده‌اند. به‌دلیل سطح بسیار زیاد برای کاشت علوفه، بذور ارقام علوفه‌ای  که موسسه تحقیقات دیم معرفی کرده است، برای این سطح کافی نیست. در این راستا برنامه‌ریزی شده است که شرکت‌های خصوصی بذر انواع علوفه سازگار برای شرایط دیم از جمله ماشک و نخود علوفه‌ای را وارد کنند و از آنها در برنامه جهش تولید استفاده شود.

سرپرست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: نتایجی که این ارقام در عرصه‌ها به خصوص مناطق گرمسیری و معتدل- گرم و معتدل داشته‌اند، بسیار موفق بوده است و می‌توانند جایگاه مطلوبی در تولید علوفه در شرایط دیم داشته باشند؛ البته چالش‌هایی در مناطق سرد وجود دارد که نیاز است ارقام مقاوم به سرما معرفی شود و برنامه‌ریزی و تمرکز موسسه نیز در این حوزه است.

روستایی بیان کرد: در سال گذشته ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در راستای جهش تولید یارانه مطلوبی برای بذرهای علوفه در نظر گرفت. این موضوع باعث شد پیش‌بینی میزان بذر علوفه تولیدی در سال جاری بیش از دو برابر سال زراعی گذشته باشد. این آمار نشان می‌دهد کشاورزان از بذور جدید استقبال کرده‌اند.کشت علوفه موجب  افزایش تولید و درآمد کشاورزان می‌شود و همچنین در تناوب کشت و الگوی کشت محصولات زراعی، تغذیه دام نقش بسیاری داشته باشد.

وی گفت: ارقامی در موسسه است که در شرایط دیم با نام‌های طلوع، گل سفید، گلشن، لامعی و مراغه‌ای در سال‌های گذشته معرفی شده‌اند و اما در برنامه جهش تولید در نظر داریم در اراضی شیب‌دار علوفه‌های چند ساله از جمله یونجه و اسپرس توسعه پیدا کنند. امسال یک رقم گلرنگ علوفه‌ای، یک رقم ماشک،  یک رقم خلر و یک رقم نخود علوفه‌ای نامزد معرفی هستند. 

روستایی افزود: این ارقام جدید نسبت به ارقام گذشته عملکرد و سازگاری بیشتری در مناطق خشک دارند و همچنین کیفیت علوفه‌ای بهتری داشته و برخی از آنها در مناطق وسیع سازگاری دارند.

وی ادامه داد: چالش اصلی معرفی ارقام مقاوم به سرما در مناطق سرد است و بیشتر تمرکز ما بر ارقامی است که مقاومت بیشتری به سرما دارند. به شرکت‌های خصوصی نیز توصیه کرده‌ایم تا ارقام مقاوم به سرما و سازگار به اقلیم سرد را از خارج کشور وارد و موسسه ارقام وارداتی را در مناطق سرد بررسی می‌کند؛ اگر پاسخ مثبتی دریافت کردیم، بذر آنها را برای مناطق سرد تولید و تکثیر خواهیم کرد.

روستایی اضافه کرد: سطح زیر کشت علوفه در طی سال ۸۹ تا ۱۴۰۰ به‌طور میانگین ۸۴ هزار و ۴۲۰ هکتار بوده است اما با ورود این ارقام و تامین بذر آنها در کمیته جهش تولید، امسال بسیار بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید