Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

جشن سند دار شدن تمام اراضی کشاورزی، در آینده‌ای نه چندان دور/ خداحافظی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

سنددار کردن اراضی کشاورزی مزایای متعددی نظیر بهبود پرداخت تسهیلات به کشاورزان، کنترل کیفی مزارع، جلوگیری از تغییر کاربری و پایان دادن به نزاع‌های ناشی از تداخل اراضی کشاورزی و ملی دارد. با توجه به این مزیت‌ها، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: جشن سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی روستاها و شهرهای کشور را در آینده‌ای نه چندان دور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

جشن سند دار شدن تمام اراضی کشاورزی، در آینده‌ای نه چندان دور/ خداحافظی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

به گزارش ایانا؛ تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی، تبعات بسیار ناگواری برای اقتصاد کشور و سفره مردم خواهد داشت. خاک مرغوب کشاورزی، حاصل تلاش چندین ساله طبیعت و کشاورزان است و در صورت تغییر کاربری این اراضی به ویلا، نه تنها همه این تلاش‌ها از دست می‌رود بلکه تامین امنیت غذایی کشور نیز با مخاطره جدی روبرو خواهد شد.

مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و حفظ میزان تولید، تنها مزیت سنددار شدن اراضی کشاورزی نیست. با صدور اسناد کشاورزی به‌صورت دیجیتالی و نقشه‌برداری از اراضی کشاورزی با دوربین‌های مافوق پیشرفته، حد و حدود اراضی کشاورزی مشخص می‌شود و با این عمل، تداخل و اختلاف نظر بین صاحبان چند میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی با اراضی ملی نیز برای همیشه خاتمه می‌یابد.

اهمیت سنددار شدن اراضی کشاورزی تا بدان‌جاست که سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی درباره این موضوع گفت: سنددار شدن زمین‌های کشاورزی به اراضی هویت می‌بخشد و بخش قابل توجهی از مشکلات کشاورزان را در حوزه تأمین وثیقه‌های بانکی جهت دریافت تسهیلات مرتفع می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت صیانت از اراضی کشاورزی در راستای حفظ امنیت غذایی، بیان کرد: صدور اسناد تک‌برگی همچنین از تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تا پایان کار دولت سیزدهم تمامی اراضی کشاورزی کشور صاحب سند خواهند شد.

وی به مشکل کشاورزان برای دریافت تسهیلات بانکی به دلیل نداشتن سند اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی صدور اسناد تک‌برگی برای اراضی کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی جامعه، تأکید کرد: تغییر کاربری‌های غیرمجاز یکی از مشکلاتی بوده که به دلیل فقدان اسناد اراضی کشاورزی در کشور حادث شده است.

به گفته ساداتی‌نژاد، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برای اقتصادی کردن کشاورزی در کشور ضرورت دارد که لازمه آن نیز سنددار شدن اراضی کشاورزی است.

ساداتی‌نژاد گفت: جشن سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی روستاها و شهرهای کشور را در آینده نه چندان دور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کاهش تولید محصولات اساسی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی

طی سالیان اخیر تب تغییر کاربری اراضی کشاورزی بالا گرفته و تخلفات در این حوزه برنامه‌ریزان را نگران کرده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد تمایل برای ویلاسازی در اراضی مرغوب و حاصلخیز کشاورزی در سراسر کشور به خصوص در مناطق شمالی افزایش یافته و گاها شاهد تخلفات و رشد ویلاها به جای زمین‌های کشاورزی هستیم. اگر این روند ادامه یابد، تولید محصولات اساسی از جمله برنج، گندم و دانه‌های روغنی دچار مشکل شده و از حجم تولید آنها کاسته می‌شود.

اما این تمام تبعات ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیست. در صورت تداوم روند هجوم برای تغییر اراضی کشاورزی، بیش از گذشته شاهد تقسیم و کوچک شدن اراضی کشاورزی خواهیم بود و به این ترتیب در زمین‌های خرد شده، ادامه فعالیت برای کشاورزان غیر اقتصادی می‌شود. از سوی دیگر با چنین رفتاری زمین‌های کشاورزی پراکنده شده و بخش کشاورزی کشور توسعه نخواهد یافت.

برای مقابله با این امر، وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار خود اعلام کرد که قصد دارد تا پایان افق 1404 تمامی اراضی کشاورزی را سنددار کند، امری که در دولت‌های گذشته تنها 4 درصد پیشرفت را به خود دیده بود.

در دولت سیزدهم، با تلاش مداوم مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی حدود 30 درصد اراضی کشاورزی سنددار شدند و روند سنددار شدن دیگر اراضی نیز شتاب زیادی به خود گرفته است؛ تا جایی که به نظر می‌رسد وعده مسئولان این وزارتخانه رنگ تحقق به خود می‌گیرد.

آخرین وضعیت سنددار شدن اراضی کشاورزی

آخرین آمارها حاکی از آن است که تا 27 اسفند سال گذشته چهار میلیون و ۸۲۱ هزار و ۹۰۱ هکتار از اراضی کشاورزی کشور سندددار شده است که این میزان با توجه به وجود حدود 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور، پیشرفت 30 درصدی این طرح را نشان می‌دهد. آماری که رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی نیز بر آن صحه می‌گذارد.

مزایای طرح سند دار شدن اراضی کشاورزی

با سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی، حمایت از کشاورزان، افزایش راندمان کشاورزی و توسعه تولید محصولات زراعی تسهیل می‌شود. چراکه با تفکیک اراضی کشاورزی از دست‌درازی افراد سودجو به این اراضی جلوگیری می‌شود و منفعت‌طلبان از تصرف غیرقانونی اراضی کشاورزی بازمی‌مانند.

با هوشمندسازی اراضی کشاورزی، امکان شناسنامه‌دار کردن مزارع بهبود می‌یابد و متولی بخش تولید قادر خواهد شد که محصولات را از بدو کاشت در مزرعه تا تحویل به مصرف‌کننده توسط جهاد کشاورزی رصد کند. بنابراین با شناسنامه‌دار شدن مزارع و هوشمندسازی فرآیند تولید، کیفیت و راندمان محصول زراعی افزایش می‌یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید