Iranian Agriculture News Agency

استاندار البرز:

توسعه کشت های گلخانه ای باید با رویکرد صادرات محور و دانش بنیان باشد

رئیس ستاد توسعه گلخانه های استان البرز با تأکید بر مانایی جمعیت در روستاها با توسعه کشت گلخانه ای، ضرورت حمایت ویژه از کشاورزان برای راه اندازی گلخانه ها و برپایی نمایشگاه های دائمی و فصلی حوزه کشاورزی استان، گفت: البرز به صورت منسجم و هدفمند در راستای صادرات گل و گیاه اقدام کند.

توسعه کشت های گلخانه ای باید با رویکرد صادرات محور و دانش بنیان باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز، در جلسه ستاد توسعه گلخانه های استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با بیان اینکه البرز از ظرفیت های کم نظیری در حوزه کشاورزی برخوردار است، افزود: با توجه به ظرفیت های استان، باید تدابیری اتخاذ شود که نمایشگاه های دائمی و فصلی گل و گیاه در در هر شهرستان متناسب با ظرفیت آن برپا شود.

استاندار البرز با بیان اینکه یکی از عوامل مؤثر در بازگشت روستاییان و مانایی جمعیت در روستاها، توسعه کشت های گلخانه ای است؛ خاطر نشان کرد: باید روستاییان متقاضی کشت گلخانه ای، مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

رئیس ستاد توسعه گلخانه های استان البرز با اشاره به اینکه اکنون محصولات کشاورزی استان به ویژه گل و گیاه به سایر استان ها صادر می شود؛ بر ضرورت  ساماندهی و تقویت این روند تأکید کرد.

وی با بیان اینکه توسعه کشت های گلخانه ای باید با رویکرد صادرات محور و دانش بنیان باشد افزود: البرز باید به صورت منسجم و هدفمند در راستای صادرات گل و گیاه اقدام کند.

عبداللهی با بیان اینکه ظرفیت راه اندازی پایانه صادرات گل و گیاه در استان  وجود دارد و لازم است با بررسی های کارشناسی، اقدامات لازم برای جانمایی و استعدادیابی برای محل برگزاری نمایشگاه های دائمی گل و گیاهان زینتی، نهال ، میوه، درخت و درختچه های زینتی و محصولات مرتبط صورت گیرد؛ بر ارائه تقویم زمانی برگزاری نمایشگاه در طول سال و حداقل در هر فصل متناسب با تغییر نوع محصول در فضاهای بلا استفاده شهری ( نمایشگاه دائمی فصلی) به تفکیک هر شهرستان با مشارکت شهرداران، فرمانداران ومدیریت های تابعه جهاد کشاورزی تأکید کرد.

استاندار البرز، توسعه گلخانه ها را یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد استان توصیف کرد و افزود: با حمایت و مشارکت همه ی دستگاه ها در این حوزه می توانیم شاهد ایجاد ثروت، درآمدزایی، اشتغال آفرینی و افزایش بهره وری از منابع و ظرفیت های مغفول استان باشیم.

دکتر عبداللهی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان باید با برنامه ریزی ویژه، نسبت به تشریح مزایای کشت گلخانه ای و ترغیب کشاورزان برای این امر اقدام کند.

نماینده عالی دولت در استان البرز با بیان اینکه فرصت خوبی برای حمایت از توسعه گلخانه ها فراهم شده است تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید به صورت گسترده در راستای ارائه مشاوره به علاقمندان فعالیت در این حوزه اقدام کند؛ لذا کمک کنید افراد دارای تحصیلات مرتبط کشاورزی برای ایجاد گلخانه حمایت شوند.

رئیس ستاد توسعه گلخانه های استان البرز بر ارائه بسته های تشویقی به کشاورزان تأکید کرد و افزود: اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت می تواند مشوق بسیار خوبی برای کشاورزان باشد تا شیوه کار خود را از کشت سنتی به گلخانه ای تغییر دهند.

عبداللهی تصریح کرد: با توجه به شرایط کم آبی استان البرز و لزوم صرفه جویی در مصرف آب، کمک کنید کشاورزانی که اراضی خود را به صورت  غرقابی آبیاری  می کنند با تغییر نوع کشت از فضای باز به گلخانه، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب با  ثروت آفرینی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی از حمایت های ویژه مانند تسهیلات کم بهره برخوردار شوند.

در این نشست عبدالرضا روشن نژاد، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، ضمن مرور مصوبات نشست پیشین، به تشریح بر نامه های سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه ها در سال پیش رو پرداخت و خواستار تعیین تکلیف تأمین آب اراضی ملی، تأمین تسهیلات بانکی کم بهره و بازنگری در خصوص روند ارزیابی وثائق مورد نیاز  برای پرداخت تسهیلات بانکی متقاضیان شد.

در ادامه، فرمانداران ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت طرح مطابق مصوبات جلسات گذشته، به بیان نقطه نظرات و تبادل نظر پیرامون دستور کار جلسه پرداختند.

بررسی ساز وکار امکان اخذ سهمیه از صندوق توسعه ملی در راستای اعطای تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای و معرفی اراضی مستعد ملی، جهت اعلام نیاز آبی به شرکت آب منطقه ای البرز برای احداث شهرک های گلخانه ای، بخشی از مصوبات نشست ستاد توسعه گلخانه های استان بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید